Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte boota mac:en


Koman

Rekommendera Poster

Har problem med en powermac g4, den bootar inte upp. har prövat hålla nere shift och space för att disabla extension och annat. Har även prövat 'zappa p-ramet', men inget verkar hända. Kan boota upp från installations CD:n och prövat installera om MacOS(9) på hårddisken (såväl som en annan hårddisk) och inget hjälper, den stannar på en grå skärm med den lilla datorn som har en glad smiley... hjälp!!!

 

tack på förhand

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du med datorn precis innan den började trilskas?

 

Vad har du anslutet till datorn? Koppla bort alla extern utrustning och försök igen. USB-prylar kan orsaka problem till exempel.

 

Eftersom det visas en smiley (glad Mac) på skärmen orsakas problemet antagligen inte att ett hårdvarufel utan av någon form av systemkonflikt.

 

I det här läget hade det varit bra om hårddisken haft två eller flera partitioner. Då hade du enkelt kunnat installera ett helt fräscht system på en ledig partition, flytta över tilläggen och köra vidare.

 

Starta från installationsskivan, stäng av alla tillägg som inte kommer från Apple med Tilläggskontroll och starta om.

 

Sätt på några tillägg i taget och gör omstarter emellan. När datorn bombar har du hittat boven i dramat.

 

Skriv gärna och ge oss lite mer info om datorn och om hur det går. Lycka till!

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-05-14 10:10:02 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta liknar ju min bekants gnälliga Kub. Den har ett liknande beteende som inte försvunnit trots omformateringar och mycket annan felsökning (den får väl åka och vila sig i Holland).

 

Jag tycker att du ska prova att formatera om HD:n och installera om systemet. Då det är gjort, prova att starta datorn. Fungerar det fortfarande inte, trots formaterad HD och fräscht system är det något annat, mer mystiskt fel. Ex. något ospecificerat med hårdvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat installera om OS:et ett par gånger, utan att den tycker att det verkade som nått den gillade. Formattera HD'n är utom fråga... 8 gig viktig data på den och har ingen backup. Funderar på att låta företaget pröjsa en hårddisk och pröva sätta in den.

 

Och slå litegrann på den som kraschade systemet och drog ur sladden, varefter allt la av...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att zappa pram? och isåfall, har du installerat nytt minne eller någon annan hårdvara som kan tänkas ställa till med problem?

 

Har du installerat en NY systemmapp istället för att installera om över befintligt system??

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan starta från Cd, men inte från hårdisken... en krachad Hd driver såklart.. uppdatera drivern med skiverktyg, om inte det hjälper formatera Hd,n gör en lågnivåformatering och skriv nollor. Obs glöm inte att backa upp Hd först!!

 

om inte det hjälper, sälj datorn till mig för en femhundring......

 

/nix

 

Kuddling with TLC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan investera i ett program som DiskWarrior först innan man måste formattera om. Ofast kan program som DiskWarrior fixa allvarliga problem med hårddisken.

 

http://www.Alsoft.com/DiskWarrior/

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också testa Norton Utilities eller System Works. Hämta testversionen (som funkar perfekt i en månad) från www.symantec.com, närmare bestämt http://software.symantec.com/dr/v2/ec_MAIN.Entry10?V1=30006063&SP=10024&PN=28&xid=27674&DSP=&CUR=840&CACHE_ID=0

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, folk som drar ur sladden på datorer som är i drift ska ha spö.

 

Ta och backa upp RUBBET på hårddisken så fort du bara kan. Sedan grundformaterar du hårddisken. Det tar naturligtvis evigheter, men låt datorn stå och puttra under natten - med nätsladden ansluten så klart. :)

 

Installera ett nytt system från scratch. Om det inte funkar då är det något fel på hårdvaran och då måste du tillkalla en Mac-doktor.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckas det inte med hårddiskkontroller m.m är det något annat, mer mystiskt fel. Fungerar det inte trots att man försöker installera ett fräscht system och låter den uppdatera drivrutinerna är det nog bäst att gå igenom den. Ta en backup (köp en ORB eller liknande) och lågnivåformatera. Fungerar det fortfarande inte är det uppenbarligen ett hårdvarufel som stör datorn.

 

Har den de problem som beskrivs i denna historia luktar det hårdvarufel.

 

Det liknar som sagt en bekants Kub-problem och den har haft följande historia:

 

1.1.1 Dator:

 

Power Macintosh G4 Cube/450.

System: Mac OS 9.0.4

Processor: PowerPC 7400 (G4) 450 Mhz

Hårddisk: 20 GB U-ATA/66

CD-ROM: DVD-ROM Matsushita

RAM: 192 MB (64 MB standard, 128 MB extrainstallerat) max 1,5 GB

Ethernet: 10/100Base-TX

Bildskärm: Hansol 710A 17? CRT.

Skrivare: Epson Stylus Color 680

Scanner: Agfa SnapScan e50

Externt lagringsmedia: Castlewood ORB (intern Ultra ATA) installerad i en extern låda med FireWire-brygga.

Tillverkningsland: Singapore (serienummer börjar på SG)

 

1.1.1.1 History of flight

 

Datorn är en Power Macintosh G4 Cube/450 av den första modellen (DVD). Konstruktionen introducerades i augusti år 2000. Intiala problem med produkten har berört startknappen och yttrade sig genom startproblem, ständiga omstarter, avstängningar m.m.

 

Den aktuella datorn anskaffades i februari 2001 och levererades av Go On Databutiken. Leverantören gick i konkurs kort efter att leverans skedde och har inte kunnat nås för kommentarer.

 

Vittnesuppgifter bekräftar att denna Kub lidit av stabilitetsproblem och haft dålig tillförlitlighet jämfört med referensprodukter från Apple Computer Inc. Referens-Macarna är: Performa 460, Quadra 610, Quadra 650, Power Macintosh 8500/120 och Power Macintosh G4/400 Sawtooth generation 2. Systemen som används i referensdatorerna är System 7.5.5, 7.5.3, 8.1, 8.6 och 9.0.4.

 

Haveriet inträffade c:a 17:40 den 27 april 2001. Denna dag togs Kuben till Technimac AB för översyn. Den hade några dagar tidigare drabbats av ett totalhaveri.

 

Vid besöket hos Technimac rekommenderades ominstallation via CD-skivan ?G4 Cube Återskapa Program?. Datorn transporterades tillbaka till sin bostad på Östra Förstadsgatan i Malmö. Där vidtogs ominstallation via denna skiva och hårddisken kontrollerades med Skivkontroll. Detta visade att HD:n var frisk. Då detta meddelats vidtogs installation med alternativet ?Återskapa?. Installationen gick bra och Kuben startades om normalt.

 

Efter ominstallationen ställdes Internetanslutningen in, både via Netscape Communicator och Fjärranslutning. TCP/IP konfigurerades till tidigare konfiguration. Vissa alias lades på skrivbordet och en del omflyttningar av program (flyttning från mappen Originalobjekt till hårddisken Macintosh HD) vidtogs. ICQ lades in och tillägget XPCSlib flyttades till mappen Tillägg. Datorn tycktes fungera normalt och en omstart gjordes för att få fart på ICQ.

 

Omstarten gick bra och Kuben började läsa in systemet. Efter ett tag, under inläsning av tillägg, kraschade den och meddelade ?Feltyp 10?, (den har även meddelat bus error och adress error, samt Illegal Instruction). Rutan rekommenderade omstart utan tillägg.

 

Detta gjordes, Kuben startades med skift nedtryckt och meddelade (det normala): ?Välkommen till Macintosh. Tillägg avstängda?. Trots detta kraschade datorn totalt, återigen med samma meddelande.

 

I det läget kopplades scannern och skrivaren bort och tangentbordet, musen, samt ljudsystemet (original Harman/Kardon-högtalare) anslöts direkt till datorn USB-portar.

 

Omstart företogs igen, men kraschandet fortsatte.

 

CD-skivan Återskapa Program användes på nytt och ny ominstallation företogs. Den gick bra, men sedan kom felmeddelanden om RAM-skivan och Skivkontroll klagade på den (fel som inte kunde repareras). Därefter kraschade maskinen med meddelandet: ?Skivan RAM-skiva kan inte användas, eftersom ett fel av typen 127 inträffade?. Detta har inte inträffat tidigare, vid något tillfälle.

 

I samband med haveriet slutade Kuben att reagera på tangentnedtryckningar och skift-alternativ-kommando-delete fungerade inte heller.

 

 

 

1.1.1.2 Relaterad information.

 

Tidigare installationer som gjorts är dessa:

 

Leveransdag:

 

Rapportskribenten deltog vid leveransen och hjälpte till med installation och uppkoppling. Detta lyckades, men USB-hub saknades och hämtades samma dag hos leverantören, Go On Databutiken.

 

Kuben kopplades in enligt följande:

 

USB-portar på datorn: Hub och ljudsystem.

USB-hub: tangentbord/mus, skrivare och scanner.

FireWire-port på datorn: ORB-enhet (ADS Technologies och Castlewood).

 

Hårddisken partitionerades och lågnivåformaterades. Mac OS X Public Beta installerades på den ena partitionen och Mac OS 9.0.4 på den andra. Datorn fungerade som den skulle vid den tiden. Programmen som installerades var: Adobe InDesign 1.5.2, Photoshop 4.0 och 5.0, Adobe GoLive 4.0, F/A-18 Hornet 3.0, Graphics Converter 4.0, Mozilla 0.8 m.fl. Inget av programmen har krånglat och fungerar bra på referensdatorerna.

 

Det enda tecknet på anomali var att tidsformatet blev amerikanskt oavsett vilka inställningar som gjorts i Datum & Tid.

 

Datorn fungerade bra under denna tid, förutom vissa problem med Mozilla (som skribenten inte kunnat återskapa på referensdatorerna).

 

Ominstallation 1.

 

Efter c:a en månad vidtogs en högnivåformatering och Mac OS X avinstallerades. Tvåpartitionssystemet ersattes av ett enpartitionssystem. De program som varit installerade tidigare blev ominstallerade. Inget onormalt kunde noteras av installatören (skribenten).

 

Tekniska problem.

 

Ganska snart rapporterades tekniska problem med datorn. Dessa var bl.a:

 

*Minnesbrist, ?Out of Memory? utan att det har förelegat minnesbrist. (Programmens minnesinställningar sköttes av skribenten och blev identiska med referensdatorerna, som inte haft liknande problem).

 

*Omotiverade programkrascher. Programmen har kraschat utan anledning och under normal drift. Krascherna har inte kunnat frammanas på referensdatorerna.

 

*Allmän instabilitet. Kuben har bl.a krånglat med ?Finder har oväntat avslutats?-meddelanden under förhållanden som inte påverkat referensdatorerna.

 

*Tidsformat som inte ändrats trots zappat PRAM och ändrade inställningar i Datum och Tid.

 

Ominstallation 2.

 

Den 23 april ryckte skribenten ut för att försöka korrigera Kubens krångel. Vid detta tillfälle högnivåformaterades hårddisken på nytt och systemet installerades från CD-skivan Installera Program (detta gjordes alltid). Programmen blev ominstallerade och ordningen verkade återställd.

 

På kvällen kom ett nödmeddelande om att datorn havererat på nytt. Det gick inte ens att få ut CD-skivan som satt i.

 

Utryckning gjordes den 24 april och skivan kunde matas ut med nedtryckt musknapp. Kuben saknar tyvvärr den nödutkastare som finns på andra Macar. Systemet installerades om men kunde inte fås igång, felmeddelandena var identiska med de som beskrivits under ?History of flight?. Kuben kopplades då ihop med en G4 (G4/400, en av referensdatorerna) och fick agera FireWire-hårddisk för att säkerhetskopiering av viktiga dokument skulle lyckas.

 

Den 25 april var Kuben tillbaka i hemmet och resterande installationer utfördes. En säkerhetskopia togs då av Systemmappen och döptes till ?Reservsystem?. Detta välsignades inte (System och Finder lades i mappen System/Finder?. Då skribenten lämnade datorn fungerade den normalt och Sim City 2000 spelades på den.

 

Under kvällen, c:a 19:30 kom ett larm om totalhaveri. Kuben gav ett blinkande frågetecken och vägrade starta från systemet. Haveriet hade inträffat efter c:a 2 timmars avstängning och någon orsak kunde inte fastställas. Skribenten uppmanade då användaren att starta datorn med ?Installera Program?-skivan i, döpa om Reservsystem till Systemmapp och välsigna den genom att dra in System och Finder från mappen ?System/Finder?. Åtgärden misslyckades totalt. Det blinkande frågetecknet försvann inte.

 

För att kontrollera problemet närmare genomfördes ett test på två av referens-Macarna: Power Macintosh 8500/120 med Mac OS 8.1 och G4/400 med 9.0.4. Åtgärden var exakt den samma som genomförts med Kuben: Systemmappen kopierades, döptes om till Reservsystem, förlorade sin välsignelse, samtidigt som den ordinarie mappen oskadliggjordes. Datorn startades om och visade det blinkande frågetecknet, helt normalt. Systemskivan sattes i och omstart företogs. Datorerna startades från skivan och Reservsystemet välsignades. Detta lyckades och den normala funktionen återställdes, vilket inte skedde på Kuben. Den fortsatte att krångla.

 

Not: På referensdatorerna oskadliggjordes det vanliga systemet för att testa funktionen, Kuben vanliga system totalhavererade utan synbar anledning.

 

Nästa åtgärd blev den som beskrivits under ?History of flight?.

 

Ytterligare tekniska störningar.

 

Kuben har drabbats av ytterligare tekniska problem. Den 28 april ringde skribenten upp ägaren för att fråga hur datorn fungerade. Kvällen den 27 april hade den fungerat (delvis), d.v.s det hade gått att använda maskinen, efter att en ny installation via ?Återskapa Program? företagits.

 

Vid samtalet dagen därpå (28 april) meddelades det att maskinen inte kunde starta och att den lämnade nya ?Bus error?, ?Adress error? och ?Fel typ 127?. M.a.o: Kuben är obrukbar, igen.

 

Felmeddelandena om RAM-skivan är märkliga, eftersom referens-Macarna haft RAM-skiva under lång tid utan problem. G4/400:an har körts med en dylik skiva ända sedan leverans (inställd på samma sätt som Kuben) för bättre prestanda i Photoshop under ett år, utan att krångla vid något tillfälle. RAM-diskar har också använts på Quadra 610:an, Power Macintosh 8500:an och Performa 460:an utan några som helst problem, där heller. Kuben har inte hanterats annorlunda och användarfel kan uteslutas. En RAM-skiva kan inte orsaka sådana störningar på någon dator, framförallt inte dessa allvarliga haverier.

 

Den krånglande Kuben ställer till problem för användaren, eftersom hennes verksamhet behöver den. Driftstörningarna är så pass allvarliga att en säkerhetskontroll rekommenderas av kommisionen.

 

2.1 Vad tyder beteendet på?

 

Problemen som funnits har bl.a varit de som beskrivits, men det har också förekommit diverse annat också. Sammantaget visar detta att tillförlitligheten hos Kuben är sämre än referensdatorerna. Problemen har inte drabbat dessa och har inte heller kunnat frambringas. Problemdatorn har strulat på ett sätt som inte drabbat andra maskiner.

 

Detta tyder mycket starkt på att hårdvaruproblem av något slag föreligger. Hade det varit mjukvaruproblem borde referensdatorerna krånglat vid motsvarande åtgärder, men det har de inte.

 

Det finns mycket som tyder på att något är fel, hårdvaran kan absolut inte uteslutas. Det finns risk för minnesproblem eller hårddiskproblem som yttrar sig på detta diffusa sätt.

 

Om man ska titta på hårdvarumässiga problem som skribenten upplevt och deras symptom kan dessa nämnas:

 

*IBM PS/2 Modell 70 - märkliga krascher efter 20 minuter

 

Denna dator hade mystiska hårdvaruproblem som yttrade sig i totalhaveri c:a 20 minuter efter start. Fläktarna i datorn fungerade som de skulle (det kunde höras tydligt), men systemet dog efter 20 minuter och avstängning var enda utvägen. En annan IBM PS/2 50Z led inte av detta problem, utan fungerade perfekt. Värmerelaterade problem kan ha varit en orsak till beteendet, men fläktarna tycktes fungera som de skulle. Maskinens problem kunde därför inte bestämmas med säkerhet och skrotning blev följden.

 

*Extra hårddiskar i Power Macintosh G3 (blåvit) revision A

 

Enligt rapporter klarar dessa maskiner inte av extra ATA-hårddiskar (förutom den inbyggda, ev. Zip och CD-ROM/DVD-ROM). Symptomen är diffusa, eftersom hårddisken fungerar (rent tekniskt), men lider av opålitlighet. Detta yttrar sig genom skrivfel, förvanskade data o.s.v men är inte helt uppenbart för användaren.

 

*Kvalitetsproblem i Performa 5200/6200

 

Dessa maskiner led av kvalitetsproblem som yttrade sig i plötsliga krascher, nätverksproblem m.m. Dock ?fungerade? datorn, så hårdvarufelet var inte uppenbart för användaren. M.a.o kunde det tolkas som mjukvaruproblem för de som inte kände till det. Anledningen var bl.a att defekta 603e-processorer av misstag installerats i maskinerna. Symptomen var lika diffusa som Kubens. PowerBook 5300 led också av liknande problem (uppgradera Systemet, hjälper inte det - byt moderkort).

 

 

*Haveri med en Apple ColorSync Display

 

Skribentens Apple ColorSync Display dog i vintras. Detta var inte direkt väntat, även om skärmen sprakat till då och då under hösten. Eftersom det var relativt ovanligt tolkades symptomen inte som hårdvaruproblem. Bilden brukade ibland försvinna någon sekund och sedan komma tillbaka, samtidigt som ett sprak hördes. En lampa antogs störa skärmen och togs bort, varpå symptomen försvann. Resultatet blev att problemen försvann i c:a en vecka, varpå de återkom med större intensitet. Skärmen dog slutligen totalt och vägrade visa någon skärmbild, den sprakade istället och visade upp en vit linje i mitten. Reparation blev orimligt dyr i förhållande till inköpspriset och skrotning skedde.

 

*Problem med PC100-minne på ett PC133-moderkort

 

Två bekanta till skribenten (de har PC-datorer) drabbades av diffusa hårdvaruproblem (som kunde tolkas som mjukvaruproblem) efter att de installerat en PC100 SDRAM-modul på ett moderkort som använde PC133. Butiken hade gjort ett misstag och resultatet blev diffusa driftsproblem med datorn. Felet kunde inte (uppenbart) härledas till minnet. Efter att ha bytt till ett PC133-minne försvann problemet.

 

3.1 Slutsatser

 

Haverikommisionen drar slutsatsen att Kuben lider av mystiska problem där misstankar kan riktas mot hårdvaran. Som nämnts under 2.1 finns det ett antal fall där fel som verkat vara mjukvarutrassel i själva verket berott på hårdvaran. Det faktum att Kuben genomgått omformateringar och ominstallationer utan att problemen försvunnit tyder på detta. Mjukvaran som använts är felfri och fungerar perfekt på referensdatorerna. Genom ändrade kopplingar har följande felkällor eliminerats:

 

*Problematisk hårdvara.

 

De tillbehör som varit inkopplade har tidigare fungerat och är därmed att betrakta som problemfria. För att ytterligare gardera sig har dessa enheter kopplats bort helt, utan att problemen försvunnit. Mus/tangentbord och ljudsystemet är inte att betrakta som felkällor, eftersom de fungerat utan anmärkning. FireWire-ORB:en har också kopplats bort och är därmed utesluten.

 

*Problematisk mjukvara.

 

Den mjukvara som körs på Kuben är kompatibel med Mac OS 8 och 9. På referensdatorerna har den körts under Mac OS 8.5, 8.5.1, 8.6, 9.0, 9.0.2 och 9.0.4 utan några som helst problem. Mjukvaran har även fungerat på Kubens 9.0.4. Det har inte heller varit några problem under System 7.5.5 och Mac OS 8.1. Referens-stallet har varit (det är nämnt i inledningen, men här kommer en mer detaljerad beskrivning):

 

Not: De beskrivna referens-Macarna är tillverkade i Cork, Irland (serienummer som inleds med CK). Kuben är den enda som tillverkats i Singapore.

 

1. Performa 460, 20 MB RAM och 160 MB HD. System 7.5.5 körs på den tillsammans med en del av mjukvaran, bl.a ClarisWorks 4.0 och diverse spel som används på de andra referensdatorerna utan problem. Bildskärm: Apple Performa Display.

 

2. Quadra 610 och 650, 20 resp. 40 MB RAM, 160 resp. 500 MB HD, 2X CD-ROM. Mac OS 8.1 används tillsammans med en liknande mjukvaruuppsättning (som Performa 460). Inga problem föreligger här heller. Bildskärmar: Apple 13? Color Display och 14? Color Display.

 

3. Power Macintosh 8500/120, 96 MB RAM, 2 GB HD. Denna maskin har körts med Mac OS 7.5.5, 8.5, 8.5.1, 8.6 och 9.0 tillsammans med en mycket stor del av mjukvaran, bl.a InDesign 1.0, GoLive 4.0, Photoshop 5.0, Netscape Communicator 3.0 - 4.7 m.m. Inga problem har förelegat här heller, programmen har fungerat i de olika systemen (förutom i de fall de kräver 8.5, de har då körts under det systemet). Bildskärm: 14? IBM-skärm (tidigare 17? Apple ColorSync Display, den skärm som havererade).

 

4. Power Macintosh G4/400, 192 MB RAM, 10 GB HD. Mac OS 9.0.2 och 9.0.4 har körts tillsammans med mjukvaran. Uppsättningen som rullar på denna maskin är istort sett samma som 8500:ans, men med vissa skillnader: InDesign 1.5.2, Mozilla 0.8 och 0.8.1, Netscape 4.76, Netscape 6.0, Graphic Converter 4.0 m.fl. Allt fungerar perfekt även här, inga problem alls. Bildskärm: Nokia 920C, 19?.

 

5. Slutligen har vi då Kuben (dess data finns med i inledningen). Den kör Mac OS 9.0.4 (samma som PM G4:an idag) och samma mjukvara som på de andra Macarna används. Inställningarna (minnestilldelning m.m) är i stort sett identiska med G4/400:an (skribenten har försökt öka minnestilldelningen ytterligare jämfört med G4:an för att gardera sig ytterligare). Noggranna kontroller har gjorts i samband med ominstallationerna och något onormalt har inte kunnat hittas. Denna dator är den enda som krånglat och någon rimlig orsak har varit omöjlig att få fram, på något sätt. Problem är de som beskrivits i denna rapport (det är vad som framkommit i dagsläget).

 

Den noggranna felsöknings som vidtagits tillsammans med tester på referensdatorerna har visat att mjukvaruproblem inte kunnat konstateras. Det är orimligt att i längden installera om och ha sig varje vecka utan att krånglandet upphör. En detaljerad analys av datorn och dess hårdvara är som nämnts att rekommendera, för att få fram orsakerna och lösa det som verkligen ställer till det.

 

4.1 Rekommendationer

 

Haverikommisionen rekommenderar total genomgång av den krånglande datorn för att man ska kunna få den att fungera normalt igen. Det är av största vikt att detta görs.

 

4.2 Hur ska upprepning hindras?

 

Kuben måste genomgå en service som gör att pålitligheten förbättras drastiskt. Kommisionen och användaren är inte nöjda så länge tillförlitligheten är sämre jämfört med referensprodukterna. De krav som ställs på datorn är:

 

1. Kuben måste fungera under normal användning, d.v.s arbete med programmen, installation av program som fungerar på referensdatorerna, kallstarter m.m.

 

2. Kuben måste fungera lika bra som referensdatorerna, vilka är stabila och pålitliga.

 

Kommisionen rekommenderar att förbättrade testmetoder för persondatorer (i det här fallet Macintosh) tas fram för att göra det möjligt att få fram säkra indikationer på systemstatus ?ute på fältet?. Det är inte bra att datorn måste lämnas in när man misstänker hårdvaruproblem, man ska lämna in den när man fått information om att hårdvarufel föreligger. Kontrollsystem liknande de som finns i flygplan, där informationen förmedlas snabbt och problemet står i klartext är rekommendabla. Lösningen kan vara möjlighet att köra tester över ett nätverk genom att koppla in en annan Mac till den krånlande och köra testerna från den (d.v.s en extern testenhet som inte påverkas av ?hårdvarans nycker?. Det är inte riktigt bra att man måste skicka krånglande maskiner (där man inte vet var felet ligger) till en central serviceorganisation, det är bättre att få fram informationen på plats via ett test. Garantin gör att användare som inte testat så ingående som i detta fall (eller har tillgång till referensmaskiner) riskerar att tvingas betala för ?mjukvaruproblem? som liknade ?hårdvaruproblem?.

 

Felsökningsarbetet och utredningen av detta haveri med G4 Cube visar att det finns ett stort utrymme för förbättringar. I ett flygplan misstänker man inte hydraulikproblem, men får reda på att ett dylikt föreligger och kan åtgärda det. I det här fallet saknas klara indikationer och en tydlig åtgärdsrutin. Felsökningsinformationen som följer med maskinen är tyvärr inte tillräcklig utan lider av för stor ytlighet. On-line-hjälp löser inte detta, eftersom den kräver en fungerande dator, vilket leder till moment 22.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Petra Holmström skrev:

Man kanske kan investera i ett program som DiskWarrior först innan man måste formattera om. Ofast kan program som DiskWarrior fixa allvarliga problem med hårddisken.

 

http://www.Alsoft.com/DiskWarrior/"

 

 

DiskWarrior fixar inte Hd drivarna, FWB, Silverlining, Skivverktyg gör det...men håller med om att DiskWarrior är ett killer app..

 

Mitt feta tipps efter ha räddat kanske 20 totalkrachade HD..

 

backa upp all data, använd "Datarescue" om inte Diskwarrior kan montera en image.. kör sedan DW.. Kör INTE Norton eller Techtool, dom ställer bara till det värre.. DW funkar inte om man inte kan montera Hd, så om disken inte kan monteras, montera med skivverktyg eller FWB och uppdatera drivern..

 

i värsta fall får man backa upp allt med "Datarescue" ( funkar alltid) och formatera...

 

/nix

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

hej

vart kan ja hitta nått å boota min imac med??? kan ja ladda hem å bränna sen?? när ja startat min imac blinkar det en mapp med ett frågetecken i vad är det för fel då vet du d??kan du hjälpa mig isåfall??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Då jag hade samma problem som du så fick jag rådet att börja med att kolla Inställningar-Startskiva och kontrollera att rätt startskiva var markerad. Därefter bygga om skrivbordet (håll ner knapparna Alt och Kringlan vid start ända tills ett fönster "Vill du verkligen bygga om skrivbordet" dyker upp. Klicka OK).

Det här fungerade i mitt fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt. Du har ju ingen CD att starta från... Men du kan alltid prova med att försöka Bygga om skrivbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...