Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-Bränanre


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

har köpt en DVD-Bränanre, DVD-RW Sony DRU 510A. Jag har en del mpeg filmer (Semsterfilmer m.m.) som jag vill lägga över på DVD+RW skivor. När jag gör det så konvertrar brännaren (Programmet är RecordNow DX som följde med Brämmaren, använder Nero också, men får det inte att funka med brännaren. Nu till frågan, Hur ska jag bränna mpeg filmerna för att kunna spela upp de i en DVD-Spelare? Måste man ha något speciellt format eller så? Kan man lägga in avi filer så konverterar spelaren filmerna av sig själv sen?

Hjälp mig att få igång brännaren!!

 

Viktor

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19", Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tror inte du kan bränna .avi-filer rakt av då en DVD-spleare inte känner till den filtypen. Men i ALLA brännarprogram ( har tyvärr inte sett menyn i just det du nämner )så ska du välja DVD i menyn så konverterar brännarprogrammet filen till rätt format. Sedan kan det vara bra att veta att det bara är ganska nya DVD-spelare som klarar av att läsa DVD-RW/DVD+RW. Det är fler som klarar vanliga DVD-R/DVD+R.

Vet inte vad du har för version av NERO, eller om det är en version som är bunden till en viss brännare. Annars ska en fullversion av NERO även funka för dej...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är inte .avi jag ska bränna utan mpeg filer.

 

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19", Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Slarvigt av mej då du ju tydligt skrev det i första inlägget... :)

Men det finns olika typer av mpeg-filer, och där är jag inte riktigt säker på vad det är för typ som är "DVD". Vet att mpeg2 = SVCD...

Och som jag skrev så fungerar int alla DVD-spelare med DVD+RW. Annars kan du väl testa att bränna mpeg-filerna "rakt av" och se vad DVD-spelaren gör. det är ju bara att radera skivan om det inte fungerar.

Läs i DVD-spelarens instruktionsbok om den klarar av DVD+RW/VD-RW?

Har själv precis monterat in en Iomega DVD-/DVD+ så jag vet säkert mer när jag själv i praktiken fått se hur det fungerar/inte fungerar. Teori är alltid en annan sak...

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du ska spela upp det i en stationär spelare så kan du normalt inte använda dvd+rw, använd dvd+r i stället (men OK du kan ju alltid pröva). Men normalt så fungerar inte rw utanför "datorvärlden".

 

Om du ska spela upp filmerna i en stationär dvd spelare så går det inte heller med enbart mpeg2. Filerna är i mpeg2 men måste först genom en DVD authoring. Du borde ha fått med något program för detta också. Om du inte får det att fungera så ta hem ett testprogram (gratis i 30dagar) av Ulead Movie Factory (www.ulead.com) i detta så kan du ta in dina mpeg2 filer göra dina menyer, programmet gör sedan din DVD-mappning (authoring) och bränner sedan till DVD skivor. Jag har nog gjort runt 30 DVD skivor med detta program och det har fungerat fint, också enkelt att använda

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej undrar & Arfs!

 

Har precis bränt min första DVD+RW i just Ulead DVD MovieFactory 2.0 och konvertering/bränning gick bra. Däremot kan varken min lite äldre DVD-läsare i datorn ( behöver antagligen bara flasha firmwaren... ) eller vår 1/2-år gamla DVD-spelare. Däremot funkar den ju i DVD-brännaren. Får testa en vanlig DVD+R och se om den funkar bättre...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tänkte på.. SVCD borde väl gå att bränna? Och se för min DVD ska enligt Computer City (eller föregångaren till min DVD) kunde läsa DVD+RW. Så Svcd borde väl gå att se i vilket fall? Vad menar du med DVD authoring? Finnsdet något program med DVD_Spelaren? har en Sony DRU-510 A. Vad kan programmet heta?

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19", Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Visst kan du välja SVCD, men kvalitén blir någon sämre. Dock fullt O.K.

Vad jag förstår så följer ett program som heter Sonic My DVD med SONY-brännaren som jag tror har redigeringsmöjligheter. Annars går det ju att konvertera filformaten i vilket brännarprogram som helst. Själv använde jag ju Uleads Moviefactory igår trots att det inte följde med brännaren. Vet inte riktigt vad "undrar" menade med authoring, om det är redigeringen av videon och skapande av meny o.d. eller själva konverteringen till rätt format.

På tal om brännaren kan jag kanske tala om för alla som ska köpa att de inte ska köpa Iomegas DUAL då det ju är en NEC ND 1300 i grunden. Det som skiljer dom åt är priset och annan programvara. Iomega är 600:- dyrare. Jag trodde jag köpte en bättre DVD-brännare, men tji fick jag.

Sedan kanske "undrar" vet följande. Brände min första DVD igår ( en SONY DVD+RW a. 109:- ), men nog märkte man en viss lukt från brännare/DVD-skiva efteråt. Ska det vara så??? Är det specifikt för RW-skivor, eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, Mejram och Arfs

 

Jag har inte bränt någon rw skiva för att den inte går i min stationära DVD, testa om det är någon skillnad på lukt en bränd och obränd skiva. Om så så är det nog värmen från brännaren/datorn som påverkar. Skivan får väl vara i ett tag och har du en intern brännare och datorn jobbar en del så blir det kanske varmt. Troligen inget problem med det. Jag använder dvd-r skivor, som inte kostar så mycket, så jag har använt dessa även till back-up. Annars blir det nog så att r använder jag till allt som musik och film, och att jag lagrar data-backup:er på rw.

 

Om authoring kan ni säkert hitta massvis om i följande http://www.dvdrhelp.com/author (vcdhelp är bra till allt annat också om film på dator)

 

Kortfattat i authoring så bygger man upp mappar enligt dvd-standarden. Denna mapp struktur är följande:

 

AUDIO_TS och VIDEO_TS, i AUDIO_TS vet jag inte vad som hamnar jag har inte fått något i denna mapp. I VIDEO_TS lagra bl.a mpeg2 filer upp, men inte som mpeg fil utan som .VOB. Detta kan vara bra att veta om man inte har program som klarar dvd format på sin dator typ powerDVD eller liknade, då kan man öppna mappen VIDEO_TS och öppna upp VOB filen i tex Media player. Jag har för mig att Sonic My DVD också kan att göra "authoringen" men är inte helt säkert. Den kan i alla fall göra de menyer som man kanske vill ha för att hitta runt på skivan, såsom en riktig dvd skiva, men detta är inte samma sak som authoring

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen "undrar"!

 

Ska testa att bränna en "vanlig" DVD-R/DVD+R senare och se om det luktar mindre om den...

Men du. Det där med authoring, fixar inte brännarprogrammet det själv. Kikade som hastigast på den RW-skivan jag brände igår och de mappar du nämner finns ju på den fast jag bara brände "rakt av". Eller har man fler valmöjligheter att själv göra inställningar om man väljer den metoden...?

Ska kika lite mer om det här på "dvdhelp" senare...

 

Måste säga att det känns tryggt att ha det här forumet att ventilera funderingar/frågor i. Vill därför passa på att tacka ALLA :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejram, tror att du har rätt i att brännprogram som har med DVD-standard ger denna DVD struktur (authoring)såsom för också tex. SVCD och VCD. Men den programvara som följde med min brännare hade inte med någon "authoring" till DVD så min första brända skiva blev med mpegfiler, som inte gick att se på den stationära DVD-spelaren. Därför letade jag runt och hittade Ulead Movie Factory programmet. Mitt Pinnacle Studio 7 hade inte heller stöd för DVD bränning, däremot så tror jag att Studio 8 har detta, med Studio 8 ska man kunna gå från redigering till bränd skiva. Det är också troligt att tex Nero också ger DVD standarden, men jag har inte det programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå mappen AUDIO_TS så används den endast då det är fråga om audio-DVD, dvs det finns inga rörliga bilder på DVD:n...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag fattar itne riktigt de där med Audio_TS och VIdeo_?? eller va de va,kan nån förklara vad man ska göra där i osv? Sen undrar jag vilket program bränner ni i? VIlket Authore" porgram har ni osv? För jag kan fortfarande itne bränna DVD-Skivor.

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Komå tänka på.. vilket format ska man ladda ner filmer osv i? för min pappa har Pinnacle studio 8. Men vi vet inte vilket format vi ska göra våran skiva i... vet ni?

 

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ladda helst ner i mpeg-format då vissa .avi-filer måste konverteras innan ett brännarprogram klarar av dom. Finns filmfilerna i SVCD direkt slipper du konvertera dom.

Vad är det som gör att du inte kan bränna DVD-skivor? Vad händer/händer inte?

Själv har jag Ulead MovieFactory där jag i menyn då väljer antingen DVD eller SVCD ( beroende på filstorlek och på vilken typ av skiva jag ska bränna ). Öppnar filmfilen och sedan när jag väljer Burn så börjar ju programmet att konvertera filmen till rätt format för skivan så den går att spela upp i en vanlig DVD-spelare. Observera att konverteringen tar många timmar...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan berätta hur jag har bränt huvuddelen av mina skivor.

 

1. Jag använder Capture i Pinnacle Studio 7 för att ta in filmen i avi format (utan komprimering).

 

2. Jag gör en klippning/redigering av filmen, om det behövs, i Pinnacle. I denna del av programmet så går det bra att ta in film även om den inte är hämtad (capture) med Pinnacle

 

3. Nästa steg är konvertering, jag väljer då om jag vill ha den i mpeg 2 eller mpeg1 etc. Mpeg 2 används för DVD och SVCD men de har olika upplösningar, även om komprimeringen är samma så är bildkvaliten bättre i DVD format pga högre upplösning. Mpeg1 används för VCD formatet. Jaq använder även här Pinnacle, även om Ulead också kan konvertera. Här får jag nu en mpeg fil.

 

4. Nu kan inte min Pinnacle Studio 7 mera, men jag tror att Studio 8 också kan göra följande steg.

 

5. Jag flyttar nu över till Ulead Movie Factory. Jag "säger" till programmet att jag vill göra en DVD. Jag hämtar in min mpeg fil som jag har från Pinnacle. Nästa steg i programmet är att göra DVD-Menyn, där man kan göra sin egen meny för välja mellan tex olika filmer och olika avsnitt i dessa som man kommer ha på DVD skivan.

 

6. Nästa steg är att man kan testa lite hur det blev, man får fram en typ av fjärrkontroll där man kan testa att det blev såsom man har tänkt sig det

 

7. Nästa steg är att bränna skivan, man väljer vilken brännare man har och så finns det lite val om man tex vill bränna direkt eller först bygga upp en struktur på sin hårddisk. Jag brukar bränna direkt. Om man har tagit in filen i mpeg så tar inte själva bränningen så lång tid.

 

Hoppas att detta kan ge dig en vink hur det går till. I www.vcdhelp.com så finns det instruktioner för de flesta program till hjälp, utöver de som leverantören har på sina hemsidor

 

Du skrev i början att du hade semesterfilmer i mpeg som du vill bränna. Du får ju normalt inte semeterfilmer i mpeg utan antingen så är det en analog VHS kamera eller en digital DV kamera som är använd. Sedan måste någon tagit in dessa och konverterat dessa till mpeg. Ta du reda på vad det är för mpeg och prova med att bränna hela vägen med texs Studio 8 eller prova Ulead programmet

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 22:02:16 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag använder RecordNow DX men den säger bara "Jobbyten är inte kompabibel med den här typen av skiva. "Jobbtypen" är en mpeg fil, typ video spår, och skivan är en DVD-R eftersom +RW inte ska funka i en DVD-Spelare?. När jag ska bränna i Nero finnsd et två mappar redan som heter "Audio_TS och Video_TS. När jag försöker lägga in mina mpeg filer där (Video_TS)så står det Att det inte går att lägga in filen där. Så står det "Allowed files are Video_TS.IFO, Video_TS.VOB, Video_TS.BUP, VTS_nn_0.IFO, VTS_nn_0.VOB, VTS_nn_0.BUP VTS_nn_m.VOB.

Hur får jag dessa filer? Är det när jag konverterar så får jag med dessa som skall liga i mappen Video_TS och själva filmen ska INTE ligga i den mappen utan "utanför" mapparna, alltså itne i någon mapp alls? När jag lägger filen "utanför" mapparna (alltså inte i någon av Audio_TS eller Video_TS) och ska bränna (Mpeg eller avi spelar ingen roll vilket) så står det "DVD-Video files compliance test failed. The Resulting DVD-Video might be unplayed. Do you want to continue? Jag trycker då avbryt. Hur ska jag göra? För brännaren "vägrar" helt enkelt att bränna mina Mpeg, SVCD, AVI, osv. Hur ska jag göra? Jag å pappa skulle gärna vilja bränna våran första skiva. Tack för all hjälp!

 

Viktor

 

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom jag inte har något av dina program så blir det lite svårt att ge ett rakt svar. Dock har jag några undringar. Du har en brännare som också kan ta -r format? Såga att du hade +rw så jag blev lite fundersam då det är vanligast med +r, men det finns ju brännare nu som tar alla format.

 

Omvandlingen från mpeg till VOB sker i första steget vid bränningen, inte vid "konverteringen". Lite konstigt att du kan se Video_TS mappen, den trodde jag också skapades i första delen vid bränningen. Du ska inte lägga filerna någonstans. Vad du troligen ska göra är att du i ditt program ska välja att du ska göra en DVD video. Därefter ska du säkert markera den fil som du vill använda mpeg2, men du ska inte placera den i en mapp, det gör brännprogrammet själv. Jag tror att Mejram har Nero så hon kanske kan hjälpa dig mera med Nero.

 

Din pappa hade Studio 8, jag har för mig att du kan bränna DVD direkt från det programmet, men du har inte det i samma dator som brännaren?

 

Eller ta och hämta hem Ulead Movie Factory, jag har inte haft några problem att göra DVD skivor från det programmet. Du kan använda det gratis i 30 dagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jo, jag har NERO, men inte den versionen som kan bränna "riktiga" DVD-skivor utan bara SVCD ( med mpeg2-plugin ). Men jag blev nyfiken på Ulead´s MovieFactory efter att undrar skrivit om det, och det programmet är suveränt bra för att bränna ALLA typer av skivor för att spela upp i en vanlig DVD-spelare. Och där kan man inte göra "fel" för då säger programmet till innan du vill börja bränna. Rekommenderar det VARMT ( passar bra den här sommaren )!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...