Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna portar m.m.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har en D-Link router, men jag kommer inte ihåg va den heter, men det är iaf en med både stöd för sladd och trådlöst. Men till frågorna.

 

1. Kan jag öppna t ex. 27015 för att kunna köra en CS-Server men bara på 1 dator? vi har 4 st. Går det att göra så bara min dator kan göra en server och om någon skulle hacka sig in i datorn så kommer dom bara till min.

 

2. Vilken port använder MSN Messenger 6.0? På de äldre versionerna kunde jag inte skicka saker, ha röst och video koversationer m.m. men nu kan jag det så MSN Messenger 6.0 måste ha öppnat någon port som jag kanske kan använda?

 

3. Om jag öppnar en port så finns det ju ca 20 olika fält så man kan ju öppna flera portar. Ska man bara skriva i vilken port man vill öppna, de sista siffrorna på IP adressen (ex. 192.168.254) och sen klicka i enable och sen reboota routern?

 

4. Finns det portar som är öppna som man kan använda? Utan att behöva öppnanågon port?

 

Hoppas nån kan svara på mina frågor!

 

Viktor

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19", Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att öppna en eller flera portar så att det är för en specifik dator.

 

Det kallas port-redirect.

Det kräver dock att man kör med statiska, fasta, IP-adresser för att fungera korrekt.

 

MSN vet jag inget om så det får någon annan svara på....

 

När man gör en Port Redirect skriver man in vilken Internetport det gäller, vilken interna IP-adress det skall till, vilken port på den datorn samt vilket protokoll det gäller.

 

Ex:

Comment:Spelserver

Internet port: 27501

Local port: 27501

Protocol:TCP

Local computer:192.168.0.1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Försök med detta

 

MSN Messenger använder sig av följande portar, som måste öppnas i din router för att trafiken skall kunna passera.

 

Röstkommunikation

TCP 6901

UDP 6901

 

Filöverföring

TCP 6891-6900

 

Meddelanden

TCP 1863

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kan ni säga på ett ungefär va det kan heta där man öppnar portar? för de värkar inte funka att öppna dem..

 

 

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19", Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under "Advanced Features":

Open Ports: Öppnar angivna portar. Dessa kan sedan användas av vilken dator i LAN'et som helst.

 

Port Redirection:Öppnar och vidarebefodrar angivna portar till en specifik dator i LAN'et.

Kräver statiska IP-adresser för att fungera korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har Bostream ADSL och det är ju fast ansluting. Sen tror jag vi har adresser i nätverket som är fasta. Är det statiska adresser?

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej, så då borde det gå då..

 

Pyrotech Vortex, P4 2400MHZ, 512 MB DDRAM, 120GB Hårddisk, ATI Radeon 9500 Pro 128 MB, DVD-Spelare LG, CD-RW LG, DVD-RW Sony, Logitech MX700, Windows XP Home Edition, 19" Liteon, Bostream 2.5 ADSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst idgadmin

 

hall åursäkta jag har samma problem me n när jag kör med en dtorn funkar det min cs serven när jag har två funkar det inte asså det har hänt i en månad o igne kan hjälpa mig :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ställa till med problem när det gäller sådan saker...

 

Det man kan prova med, beroende på router, är att "bara" öppna portarna.

 

I vissa fall kan det fungera, medan i andra fall inte kommer att göra det.

Det "normala" är att en öppnad port bara kan användas av en dator åt gången, och det ställer till med problem när man kör vissa program, tex spel, eftersom vissa av dessa är gjorda för att använda speciella portar.

 

Det man får göra då, är att ta reda på vilka portar man kan använda.

Låt säga att man måste ha 2 portar öppna, och att dom måste finnas mellan 800 och 810.

Då är det lugnt...

 

Då öpnnar man port 800 och 801 för dator 1, och port 802 och 803 för dator 2 osv.

 

Tyvärr fungerar det inte med alla spel...det får man kolla upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...