Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brännaren + Ljud


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Jag monterat en Cd-brännare istället en Cd-rom men min dator har tappat ljudet trots att realplayer fungerar som vanlig men saknas ljud.

Min operativ system är win 98.

Tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du monterat den lilla audiokabeln från CD-brännaren till moderkortet ordentligt. Kolla det först...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

 

Jag har monterat rätt och jag kan använda Cd-brännaren som brännare och som vanlig Cd-rom.Dvs att jag kan bränna och lyssna på musik från brännaren men inte från högtalaren trots att jag har rätt drivrutin för ljudkortet.Realplayer fungerar som valig men saknas ljudet från högtalaren.

 

 

Tack för hjälpen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag antar att även ljudet från brännaren kommer i högtalaren...?

Gå till högtalarikonen nere till höger. Högerklicka > Öppna volymkontroller > Alternativ > Egenskaper. Bocka i alla alternativ i listan för Uppspelning + OK. Kolla att du inte har någon bock i Ljud av på någon av volymkontrollerna + att alla är ställda på ganska hög volym ( uppåt ).

Vad har du för högtalare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Jag kollat volymikonen egenskaper och allt är Ok.Men under fliken avancerat där under klangfärgkontroller

det finns Bas och diskant för att justera volymen men jag kunde inte röra eller justera med musen på grund av att bägge är frysta och går ej att ändra eller flytta på dem.Mina högtalaren är typ Juster model 3D-460.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Är det bara i RealPlayer det saknas ljud? Testa att spela upp någon musikfil i Windows Media Player...

Har du alla andra "ljud" som finns i Windows m.m. ? Vad kör du för OS?

Under avancerat kan du ju även ange vilken typ av högtalare du har...

Och vad har du för ljudkort? Kika om det eventuellt finns något utrops- eller frågetecken på ljudkortet i Enhetshanteraren.

Många frågor...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen

 

Jag har kollat realplayer och windows mediaplayer med några musik filer men utan framgång.Jag kör win 98 och högtalaren är typ Juster 3D-460.Ingen fråga tecken runt ljudkortet men det finns en fråga tecken vid andra enheter.

Dvs att en fråga tecken vid PC1 multimeia audio device.Där kanske saknas en derivrutin men jag vet inte var kan hitta för att rätta den biten också.

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

PCI multimedia audio device bör ju vara ditt ljudkort. Vet du om du har ett PCI-ljudkort eller om du har ett som är integrerat på moderkortet? Och var i Enhetshanteraren ser du ditt ljudkort, om det inte är det du skrev PCI multimedia audio device? Om du markerar det och klickar på egenskaper vad står det då. Står det om enheten fungerar, eller? Testa att helt enkelt ta bort enheten och starta om datorn och låta Windows installera om det...

Vad var det för brännare du installerade? Och vad installerade du för mjukvara till den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Mitt ljudkort fungerade innan montering av brännaren.Det står rätt under syrenheter för ljud,vedio,spel(Creative sound blaster 16).

Men under kontroll panel-->system -->enheterna -->andra enheter--> PC1 multimedia audio device (fråga tecken)-->egenskaper -->allmänt --->enhetsstatus

.Här står att drivrutinen ej installerat(code 28).Min brännare är philips 16x och mjukvara är nero.

 

 

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla under ikonen Ljud & Multimedia i Kontrollpanelen att det är ditt Creative-kort som är valt för Uppspelning av ljud...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

 

Jag kollat mitt ljudkort under ljud och multimedia och det är creative SB16 plug och play typ.Jag tog bort Pc1 multi media audio device och började starta om datorn men då började windows installation med frågan om drivrutin för Pc 1 multimedia audio device.Men jag vet ej var kan jag hitta en sådana drivrutin.

 

 

Tack !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hur ser det ut i Enhetshanteraren...?

Var hittar du ditt Creative-kort? Och när du kollar den hrä PCI Multimedia audio device står dte något om problemet under Egenskaper? För vad jag vet så är det just det som ska vara PCI multimedia audio device. Men jag är inte alls säker.

Har du testat att installera Creatives drivrutin för PCI-enheten? Vad säger datorn då?

Vad har du för dator + modellbeteckning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...