Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knastrigt ljud vid bränning


Calle2

Rekommendera Poster

Jag har ett problem när det gäller att bränna ljud.

 

Min utrustning är:

En Yamaha4416s, scsi brännare, helt ny. (enda enhet på scsi kortet och uppdaterad firmware)

En Acer 24X läsare, ide

Tekram scsi2-kort, utan bios (dc310 tror jag)

En Pentium mmx 233 med 48MB minne

Ett Yamaha ljudkort (vet ej vilken modell, men den billigaste)

 

Problemet är att det är hack och snäpp i låtarna, jag har läst att det beror på hastiget och synk under bränningen men även om jag sänker hastigheten så är det fortfarande missljud.

Jag har provat audiograbber och konverterat ljudet till wav-filer men samma problem uppstår även då.

 

Misstankarna lutar åt cd-läsaren eftersom att det är en budget-läsare, men jag har inte lust att köpa en ny läsare om det är något annat som strular.

 

Det går bra att bränna vanliga datacd.

 

Är det någon som känner till detta problem och vet vad som kan orsaka detta så är jag mycket tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt precis samma problem med min Philips 3610 och problemet var mycket lätt att åtgärda. Du skriver inte vilket brännarprogram du använder, men såhär löste jag problemet i mitt program - Easy CD Creator:

 

Öppna programmet och välj "Options" på "Tools"-menyn. Under fliken "Advanced" drar du kontrollern för "Audio Extraction" i botten. Tryck "OK" och det är bara att sätta igång att bränna musikskivor med glasklart ljud!

 

Hoppas att tipset hjälpte. Hör av dig till aoen@writeme.com om du undrar över något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har provat med att skippa läsaren totalt och använda hårddisken istället och det funkar bra. Är det någon som vet en bra billig läsare som är bra med ljudskivor?

 

Självklart kör jag Easy CD-Creator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda NTI Cd Copy fungerar helt underbart... gör en image på musikskivan du skall bränna på hdnn och bränn av skiten. lättare är så behöver det inte vara... (fast detta låter ju fasen som en tv-reklam för via tvättmedel :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kent Andersson

Jag tror att den bästa läsaren för musikskivor är en Plextor cd-rom, du hittar dom här:

http://www.plextor.be/english/products/product.htm

 

Modellen spelar nog ingen större roll, dom jag har läst om har allihop fått mycket bra kritik. Plextor har bara SCSI modeller, men eftersom du redan har ett SCSI kort så spelar väl det ingen roll. Det är ju enbart positivt att slippa IDE enheter.

 

Beträffande program så använder jag CDRWIN och Audiograbber som fungerar helt suveränt till allting. Borde fungera utmärkt med din brännare. Hämta hem en demo på CDRWIN här:

http://www.goldenhawk.com/

 

Problemet uppstår dessutom om du försöker läsa in en skiva som är alltför repig.

 

Mvh Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...