Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera ME.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Min hårddisk avled nyligen, men jag hade en tom reservhårddisk som jag installerade, vilken verkar fungera. Så skulle jag installera operativsystemet.

Jag fick låna en CD med Windows ME.

Nu är bara problemet att datorn inte vill starta från CD:n.

Jag startar datorn och upp kommer texten:"Operativsystem saknas."

Jag stoppar i CD:n, startar om och samma meddelande dyker upp.

Hur ska man göra för att få datorn att börja läsa från CD:n?

Den vägrar att starta från startdisketten.

Jag har testat med såväl startdiskett för ME som för Win98.

Eftersom jag har haft ME installerat tidigare, så kan jag inte komma in i DOS.

Det borde finnas någon tangentkombination, men jag har testat alla jag kan komma på.

Datorn är en IBM Aptiva, som har följande prestanda:Pentium 2, 350 Mhz, 128 MB Ram, 2,1 Gb hårddisk.Kan någon hjälpa mig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS ( tryck delete under uppstart)där kan man ställa in vad som ska boota först, välj då CD som 1:st boot device men kom ihåg att ställ om den som det stod innan efter installationen, eller om du har en Me startdiskett starta med den och ha skivan i och skriv Install..det ska funka.

 

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 14:38:50 av TalisMan]

[inlägget ändrat 2003-07-02 14:39:59 av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

För övrigt så tycker jag du ska byta till XP. Me gjordes bara för att tjäna pengar, hur mycket buggar och sånt som helst. Win XP Home är inte så dyrt och eftersom det är det senaste OS:et från Microsoft så håller dom på och uppdaterar det mest.

 

MVH Per

[KUR]---------------------------------------------------------

Om jag skriver nått vettigt, ge mig ett poäng ok?[/KUR] :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Om det inte funkar med "delete" för att komma in i Bios så hittade jag det här. Du hade ju testat några kombinationer vad jag förstår, men det kanske inte var till Bios förstås. I alla fall.........

 

 

[CITAT]Q: Hur kommer jag in i BIOS-inställningarna?

A: BIOS Setup kommer man oftast åt genom att trycka på Delete under minneskontrollen, eller när logotypen visas.

De flesta datorer skriver också ut vad man skall trycka. Ibland kan man trycka Esc för att få bort logon och då se vilken tangentbordskombination man ska trycka.

Om detta inte fungerar så finns det många vanliga och

ovanliga kombinationer av tangenter att trycka, men till viss hjälp för dig som har en ovanlig BIOS kommer här

några exempel. Esc, Alt-Esc, Ctrl-Alt-Esc, F1, F2, F10, Alt-F2, Alt-F10, Alt-F5, Ctrl-Shift-F8.[/CITAT]

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 15:45:30 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att ta reda på vilken tangent som gäller för att komma in i BIOS är att hålla ner vilken tangent som helst när du slår på datorn. Detta genererar ett helt ofarligt "keyboard error". POST gör då halt och det står i klartext vad du ska trycka för att komma in i BIOS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vill jag bara påpeka att XP på en dator med 350MHz CPU och 128MB-RAM lär bli segt, väldigt segt.

Om man inte väljer en anpassad installation i alla fall, men då krävs det att man vet vad man gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kommer du ändå inte in i BIOS ( tror att det brukar vara F1 på IBM Aptiva...? ) så ska det fungera med en Startdiskett till W98 eller ME och vid promten skriva sökvägen till Setup/Install på CD-skivan. Prova att ladda ner en ny startdiskett med CD-drivrutiner så ska det säkert fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Som Mejram säger så kan det hjälpa med en ny startdiskett.

 

Du kan ladda ner en från

http://www.bootdisk.com

 

Försöker datorn att läsa på disketten överhuvudtaget?[/CITAT]

 

 

Jo, det kanske kan hjälpa, men eftersom Lapsang skriver......

 

 

[CITAT]Den vägrar att starta från startdisketten.

Jag har testat med såväl startdiskett för ME som för Win98.[/CITAT]

 

 

.....så undrar jag om det hjälper. Att det skulle vara fel på båda startdisketterna är väl mindre troligt, än att det är startordningen i Bios som är satt så att HD bootar före både CD-Rom och diskett.

Jag skulle personligen kolla upp Bioset först.

 

Ps. Även om det vore fel på startdisketterna, så borde ju datorn reagera med (diskerror eller vad det brukar stå), om diskettläsaren är satt att boota före HD

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-02 21:19:09 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oavsett vilken boot-ordning det är satt till i BIOS, så går den igenom listan tills den hittar ett medium att boota på.

 

Därför undrade jag om datorn överhuvudtaget försöker läsa disketten.

 

Det vore också intressant, och till hjälp, att få veta vilka eventuella felmeddelande som kommer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Men oavsett vilken boot-ordning det är satt till i BIOS, så går den igenom listan tills den hittar ett medium att boota på.

 

Menar du att det fungerar så att om jag har bootordningen.....

1 Hd

2 CD

3 Diskett

........och INTE har ett OS installerat och INGEN Bootcd i CD-rom, så kommer den att starta på en startdiskett om allt fungerar som det skall.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra boot-ordningen i BIOS ..sätt diskett som första...kör sedan med start-diskett. (ME går väl inte att boota från CD?).

Vad händer med de start-disketter du testat..blir det bara "svart"..eller samma meddelande (OS saknas)..?

 

 

På vissa system kan man ha vilken ordning som helst..på andra inte..vilket då brukar resultera i "Operativsystem saknas".

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett är det så det skall fungera, ja.

 

Sen kan det hända att det finns undantag, men jag har aldrig varit med om annat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Normalt sett är det så det skall fungera, ja.

 

Sen kan det hända att det finns undantag, men jag har aldrig varit med om annat.[/CITAT]

 

Blev nyfiken på detta, så jag raderade OS och satte Bootordningen som jag nämnde förut

HD

CD-Rom

Floppy

 

Sedan satte jag in en fungerande startdiskett och startade.

Datorn slutade söka bootalternativ när den kom till HD (fastän inget OS fanns att boota på). Den startade alltså Inte på startdisketten.

Så den tillhör i så fall undantagen.

 

Jag tycker att Humanoids förslag ovan verkar vara mycket bra. När jag tänker efter så är min ME-CD inte Bootbar. Kanske för att det är ett uppgraderingexemplar förstås, "fullversionen" kanske är bootbar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte vet villken knapp det är så tycker jag att du ska ta kontakt med IBM sverige ... de har all koll på sånt....

 

XpP behöver inte bli segt d.v.s man kan ställa in hur bra kvalitet och hur bra grafik allting ska ha.... man kan t o me få det å bli lika snabbt som en 98

 

 

men du kan ju alltid göra så att du installerar ditt nya OS i det oset du har nu... det ska funka perfekt om du gör en ny installation vill säga....

 

själv so har jag börjat hålla på rätt mycket med operativsystem på sistone...

Mitt kommande projekt är att lägga in win xp , server 2003 , Red Hat linux 9,0 , Mandrake Linux 8,1 , Slackware linux 9,0 och SUsE Linux 9,1...

Det kommer att bli ett strot nöje hehe

 

hehe

 

/BneT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Datorn försöker inte alls att läsa från disketten. Den gröna lampan blinkar dock vid uppstart och det rasslar till i såväl diskettstationen som CD-spelaren. Eftersom diskettstationen aldrig har krånglat tidigare, så tror jag inte att det är något tekniskt fel på den. Jag har testat med två olika startdisketter för ME och med en för Win98, med samma resultat. Inget felmeddelande dyker heller upp, utan enbart den vanliga texten: "Operativsystem saknas". Jag har testat med diverse olika tangenter, vid uppstart, men det är väl bara att fortsätta tills man hittar rätt. Tack till samtliga som har försökt hjälpa mig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag frågade en datatekniker om XP och hon sa att XP behöver 1,5 GB ledigt diskutrymme för att fungera bra. Eftersom jag enbart har en hårddisk på 2,1 GB så tror jag inte att XP är något alternativ, eftersom jag då knappast ens skulle kunna installera Word på datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nu har jag lyckats komma in i BIOS och har ändrat startordningen, så datorn startar från startdisketten. Problemen är dock inte slut med detta. Spännande fortsättning följer, under rubriken: "Installera ME, del 2".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...