Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortsdjungeln.


Mattias Björck

Rekommendera Poster

Mattias Björck

Tjenare.

Sitter här med totalt kaos mellan öronen.

Kikade lite på moderkort på abits hemsida och ser till min förvåning ingen skillnad på abits KT7a och KT7e? Är det så eller är jag helt borta? Och sen i största allmänhet, vilket kort gäller? Så mycket disskutioner som möjligt önskas. Sitter på ett abit BE6II just nu och är väldigt näjd med det. Naturligtvis är det en uppgradering till amd som gäller så Intel-fanatiker behöver inte göra sig besvär. ;P

Tack för mig.

 

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill ha? DDR eller SDR-minne osv?

 

Moderkort för vanliga PC133 SDRAM föreslår jag väl MSI's K7T-Turbo eller liknande, Abit-kortet duger väl oxå om man vill.

 

För DDR-minne är det väl lite värre - jag personligen föredrar fortfarande kort med AMD's nordkretsar (760) - men vilket av dem är en annan sak, väntar fortfarande på de första dual-korten just nu. ASUS, MSI och ABIT är väl hursomhelst bra märken i rimliga prisnivåer.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Som Abit-ägare har jag naturligtvis blivigt ganska van vid deras softmenu.

Har MSI någon motsvarighet?

Tanken lutar väl åt sdr hållet med tanke på priset för de dimmarna, men om priset på minnen fortsätter att rasa så kan det bli aktuellt med ddr.

Kan du hitta nån skillnad på specen på KT7a och e?

Hmm, tror jag hittat nåt, KT7e fixar 200/266Mhz FSB medan KT7a klarar 200 enbart. Märkbar prestandaskillnad?

 

/M.

 

[inlägget ändrat 2001-05-11 09:32:44 av Mattias Björck]

[inlägget ändrat 2001-05-11 09:36:55 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har MSI någon motsvarighet?

 

Jadå ;)

 

Tanken lutar väl åt sdr hållet med tanke på priset för de dimmarna, men om priset på minnen fortsätter att rasa så kan det bli aktuellt med ddr.

 

I dagsläget rekommenderar jag nog oxå SDR - 256 eller 512MB RAM är alltid bra att ha, allt blir så mycket enklare då :)

 

Klarar kortet inte 266 FSB så stå över, välj det som klarar 266 FSB så minnesbussen är syncad. MSI K7T-Turbo klarar såklart det oxå. Prestandaskillnaden finns väl där, huruvida den är noterbar är väl en annan sak ;) Observera att du då ska köpa en Athlon-processor avsedd för 266MHz FSB oxå - de finns endast i 1GHz och uppåt.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Så oavsett om jag köper ett ddr-kort så kan jag slänga i mina två gammla 100/133 128MB dimmar?

Sdram naturligtvis.

 

/M.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-11 14:04:40 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nopes...

För det första är det fysikaliska skillnader på SDRAM och DDR-SDRAM.

Vanliga pc-100/pc-133 sdram är 168pins medan DDR-Sdram är 184pins.

För det andra är det en annan teknik typ :)

 

Sen kan du ju hitta 512Mb pc-133 moduler för omkring 2300kr och 256MB för omkring 900 :)

Rent prestandamässigt så tjänar du inte så mycket att det är värt att lägga pengar ( med nuvarande priser ) på ett DDR system.

 

MSI K7T-Turbo, ABit KT7A/KT7A-RAID är fina kort. Sitter själv med en T-Bird@1Ghz på ett KT7A, 384Mb under Win2k och är helnöjd.

 

"Hmm, tror jag hittat nåt, KT7e fixar 200/266Mhz FSB medan KT7a klarar 200 enbart. Märkbar prestandaskillnad?"

 

KT7A/KT7A-RAID klarar 266Mhz FSB (pc-133) Athlons.

En polare kör en 1.2Ghz Athlon-C (266Mhz FSB) på sitt KT7A.

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

[inlägget ändrat 2001-05-11 14:34:25 av ninnuam]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Ok, måste reda ut begreppen här, börjar se i kors snart. Man kan alltså köra sdram i 100/133/200/266 Mhz? Ddrram kan köras i 200/266? Det står liksom samma hastigheter på kortspecarna oavsett om det är ett ddr-kort eller sdr-kort.

Har läst lite om MSI K7t-Turbo och måste säga att det låter lovande, kan nog luta åt ett sånt. Men tillbaka till förvirringen MSI kortet klarar då mina två 128:or jag har nu? Och slutligen. Hur går det ihop med fsb på 266 och minnen som ska ligga på 133? Skalar korten ner frekvensen till just minnena?

 

/M.

[inlägget ändrat 2001-05-14 14:21:36 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en Athlon som ska köras på 266Mhz FSB. Exempelvis deras senaste 1.333(?) Athlon-C(266Mhz) ihop med ett MSI K7T-Turbo så ligger PC-133 minnena på en såkallad Effektiv Systemhastighet av 266Mhz ( EV6 bussen använder ddr teknik ) medan den verkliga hastigheten mellan minne och cpu är 133Mhz.

 

Tror det blev rätt där ;)

 

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Tack så mycket gott folk, har fått en hel del användbar info. Summan blir nog ett MSIK7t-Turbo och en T-Bird 1,2Ghz 266Mhz FSB, Borde kunna bli en bra rigg hemma i datorhörnan. Någon som hört några kompatiblitetsproblem på det ovanstående och detta: Asus V7100, ibm deskstar 30GB, ljudkort med Vortex chipet, och andra fallgropar i samband med en sån här upphandling?

Och sen framförallt, nån som vill köpa en PIII 800Mhz Slot1 och ett Abit BE6II? HE he..... ;)

 

/M.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skippa vortex kortet å kör på ett SB Live! Value istället.

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Anar du problem?

 

/M.

 

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Vortex-kort har problem med VIA-kretsar, framförallt under win2k. Det sägs att en möjligt fix nyligen postats (efter ett halvårs lidande) men den är inte bekräftad.

 

SBLive har oxå sina brister ibland - rekommenderar nya cirruskretsen, typ i kort som Sonic Fury eller Hercules Game Theater XP.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sblive har ju ochså problem med VIA baserade moderkort som har 686B soutbridge.

 

Problemet är att SBlive slösar med PCI bussens bandbredd och skickar null värden även när ljudkortet inte används vilket ihop med ovan nämnda chipset skapar problem med korruperade filer när du kopierar från en enhet på en IDE port till en annan enhet på en annan IDE port.

 

Fråga mig inte om korrelationen mellan PCI bussen och IDE men problemet är verifierat.

 

Det finns dock en fix som postades nyligen och är inkluderad i nya VIA 4in1431v.zip drivers men det finns olika meningar om det verkligen fixade problemet.

 

Läs mer om fixen och alla problem på http://www.viahardware.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis den fixen anser vissa löser problemet med vortex-kort och VIA-kretsar... vore intressant om någon provat.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

det finns alltså drivar för via-baserade moderkort? Kan inte minnas att jag slängde in några drivar till mitt BE6II. Något nytt eller specifikt för just VIA? Annat att tänka på som behöver finnas till hands när jag kommer igång?

 

/M.

 

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Lundström

Jag är intresserad av moderkortet.

Om det är OK och att priset är rätt;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Tänkte sälja kort och cpu tillsammans.

Tyvär.

 

/M.

 

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIAs PFD fix funkar mycke bra :) Har inga störningar i ljudet längre med mitt SB Live! Så nu är jag störtnöjd hehe

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Sorry, fick det hela sålt i helgen.

 

/M.

 

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...