Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är uppgradering lönsam


Jan Friberg

Rekommendera Poster

Jan Friberg

Jag har fn ett enkelt ljudkort kopplat till en stereo. Detta bör väl vara ett ganska kompetent system. Jag har funderat på att köpa ett soundblaster live kort med FS1500 högtalare. Men skulle detta ge märkbart bättre ljud? (bortsett från 3D aspekten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett likadant system förut, när jag sen bytte upp mig till ett SB Live, en mäktig subwoofer och 4 högtalare var det som att höra på nytt! Helt nya ljuva frekvenser och kristallklart ljud. Jag kanske överdriver lite men för mig blev skillnaden avsevärd.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ett Livekort ger dig mycket bättre ljud, men jag skulle fortsätta med stereon istället för att slänga ut pengar på datorhögtalare. Du får aldrig lika tungt ljud ur dem (förutsatt att du inte har en kass stereo nu).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan Friberg

Men då skulle jag ju missa 3D aspekten

av ljudet.

Stereoförstärkaren jag använder är en gammal begagnad reciever. Och högtalarna

köptes ihop med en stereoanläggning för cirka 25-30 år sedan (tror systemet var på 2*10 eller 2*20 W)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Glassgubben

Hej

 

Vet inte riktigt men antar att det ser liknande ut på de flesta live!kort på baksidan.

mitt live!player 1024 har 2 vanliga analoga utgångar, där 1:an e för hörlurar/högtalare (antar att det e en viss förstärkning för lurarna) och 2:an för bakre högtalare.

jag har så att jag har främre högtalar kontakten till min stereo o så använder jag mina gamla data högtalare som bakre ljudkälla.

detta e helt ok förutom att det blir separata volym kontroller(kan ju bli jobbigt om högtalarna ska stå långt bak).

en annan sak e också att det måste vara högtalare med separat strömförsörjning till dom bakre (antar jag).

fast då får du förstås ingen Subwoofer

 

//Glassgubben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...