Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela bild!


Pelle

Rekommendera Poster

Jag kan ju meddela att det blir svårt, efter som varje bild skulle bli 155.66667 x 147.5 pixels stora, och som du säkert vet så kan man inte skapa bilder i udda format sådär.. :)

 

Börja med att konvertera bilden till 588x465 eller 592x468.

 

Sen kan man ju ganska smidigt skapa en ram i photoshop och klippa och skapa nya bilder, så det lär inte ta mer än ett par minuter, om du bara kunde bestämma dig för en storlek..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

Okej... jag såg det sen att bilderna blir lite konstiga storlekar...

Jag byter storlek...

 

Sen kan du väl förklara hur man gör...

Jag har både PhotoShop och PaintShopPro...

 

 

 

Du som sa att det var onödigt...

Ja, jag gör inte detta för att det ska vara effektivare...

Nej, jag ska ha en bild på min sida...

Och så tyckte jag det skulle vara kul att ha mellanrumm mellan bilden... om du fattar...

Alltså antingen bygger man sen upp den med tabeller eller fames... så ser bilden kanske nlite kulig ut...

 

 

God Jul

Pelle

 

http://pellefant.just.nu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, såhär skulel jag göra i photoshop (Engelsk version).

 

Låt oss säga att vi har en bild som är 400x300 och vi vill dela upp den i 12 rutor, så varje ruta blir 100x100 stor.

 

Windows -> Show navigator

i Navigator fönstret, välj fliken "Info"

Välj markeringsverktyget och markera 100x100 rutor (t.ex. 0x0-99x99) och sen trycker du med valfri "kopier" kommando, t.ex. CTRL-Insert eller CTRL-C

Nu väljer du att skapa en ny bild, och låt den bli 100x100 stor (Photoshop kommer nog automatiskt ange den storleken efter som du har en 100x100 stor bild i urklippsminnet), sen ere bara att klista in den där utan att markera något eller så, utan så fort fu fått upp det nya fönstret, tryck SHIFT-Insert eller CTRL-V.

Volia, det första fönstret klart.

 

Nu flyttar du bara markeringsfönstret som fortfarande finns kvar, till nästa position.. ta hjälp av det där navigator-fönstret som visar var markeringen finns på för plats.

 

Det är iallafall ett sätt att lösa det, och det går rätt snabt. Du borde kunna klippa upp din bild i 12 bitar på ett par minuter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...