Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika typer av pc100 minne


Roger Lindholm

Rekommendera Poster

Roger Lindholm

Jag har en 128a meggare med modellbetäckning pc100-222-622 och två 64meggare med modellbetäckning pc100.322.622. Dessa minnen fungerar utmärkt var för sig men då de sitter tillsammans så kajkar det. Är det någon som vet vad skillnaden är? Typ hur många olika varianter av pc100 minnen finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilnaden enligt betekninen är kolumnaccesstiden, även betecknat CAS. Det kan vara att du har ditt moderkort inställt på att automatiskt känna av CAS, men du kan troligtvis manuellt ställa in det till CAS 3.

 

Det kan också vara att du har placerat 64MB dimmarna före 128:an eller tvärt om, men moderkortet bara stödjer att du t.ex. placerar dom största först och dom mindre sen.

 

Det finns också andra saker, men det är bundet till sockeln, typ volttal m.m. men det är nog samma efter som det är standardminnen (eller? troligtvis..)

 

Vad har du för moderkort?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hmmmmm... Jag har nog testat å sätta dom i olika följd. Vet inte riktigt vad moderkortet stödjer och vilka mina inställningar är. Dom är nog satta till default om jag inte minns fel.

 

Mitt moderkort är ett ASUS P2B BX, ska tydligen vara ganska bra har jag hört.

 

Vore trevligt om det gick att trycka i båda sorterna vilket skulle innebära att jag fick sammanlagt 256 meg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att hoppa in i bios och ställ om CAS till 3, ställ även om CAS2RAS och andra saker som verkar ha med CAS att göra.. alltid något du kan testa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Om P2B korten har 4 minnesplatser (?)

Så kanske det här hjälper:

Tydligen så krävs det 2 st minnesbuffrar (eller nåt liknande) om det finns fler är 3 platser, det betyder att en av platserna har en egen (på ABIT BX6-2 är det nr4)kanske det fungerar om 128 meggaren får husera där ?

 

Långskott ,men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Det är 3 minnesplatser på mitt P2B kort. Har iof inte hunnit pröva det tips Novaland har gett ännu, gör vel det ikväll nån gång. Ska även läsa lite i min BIOS manual å se om jag finner något av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Jepp det fungerade! :) Man får tacka för hjälpen, det skulle jag inte löst själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...