Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkoppling med fler datorer


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag undrar om det blir några konflikter med att ha två datorer anlutna till bredband genom två separata modem? Jag hade ett modem sedan förut och fick ännu ett när jag skaffade bredband. Har datorerna på olika våningar i huset.

 

[inlägget ändrat 2003-01-12 14:25:41 av Olga]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har kopplat in mina båda datorer med varsit modem. Jag kan inte se att det händer något speciellt. Båda går med runt 501 till 508 Kb/s. Verkar inte störa varandra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Nu har grillfesten stannat av.

Funkade i fyra dagar.

Nu kan jag bara logga in på den ena datorn. Inloggningsrutan hänvisar att jag redan är inloggad och max användarna för kontot är uppfyllt.

Detta fast jag inte är inloggad på någon dator. Den ena är både utloggad, avstängd och även modemet frånslaget.

Faktum är att jag använder båda datorerna i olika syften. Den ena använder jag i min hemmastudio och laborerar med midifiler och hemsidor.

Den andra är mer en slösurfardator m.m.

Får man bara ha en dator uppkoplad till bredbandet???

 

[inlägget ändrat 2003-01-16 21:19:43 av Olga]

[inlägget ändrat 2003-01-16 21:41:51 av Olga]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hörde mig för bland "dataexperter" på mitt arbete idag om mitt dilemma med två separata modem. Fick svaret att man ska ha en router i stället.

Nu undrar jag vad skillnaden är?

Kan någon berätta skillnaden?

För mig är skillnaden att borra hål i två golv, två väggar och ha c:a 60 meter nätverkskabel om det ska dras och bli snyggt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

He he...!

Förrutom den uppenbara skillnaden så får du möjligheten att ha fler datorer dela på en anslutning. Du får ett eget intern nätverk med en, i routern/gatewayen, inbyggd DHCP och får på så sätt IP-adresser utdelade till var o en av datorerna och en gateway-adress som talar om vart trafiken skall gå om det skall surfas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag kan fortfarande inte förstå att det ska vara skillnad på att koppla upp sig med två modem eller router. Resultatet blir ju samma ändå. Det verkar vara ren jävlighet tycker jag. Snart kommer det väl ett system som förhindrar routrar och man får betala användarlicens för varje PC som uppkopplas via routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Den största skillnaden är ju att du slipper det problem du har idag. Du löser ju problemet på detta vis. Alltså inte samma resultat!

I och med att du bara har ett abbonemang på två modem och du bara får en publik IP-adress så får du då en konflikt modemen emellan vilket av dom som skall ha adresen. Detta löses av en router/gateway som kan ta hand om den enda adressen du får och i sin tur dela ut, via den inbyggda DHCP'n, nya adresser som NAT:as ut igen. Du skall ju naturligtvis inte ha två modem då, utan ett räcker fint. tyvärr så åker du på lite kabeldragning alt. ett radiolan så du slipper alla kablar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag menade att resultatet mellan mig och "mitt" kabelbolag blir det samma. Att jag kopplar upp mig med två PC-stationer. Och eftersom det funkade i fyra dagar måste "dom" ha något program/system som känner av detta och när det upptäcks automtiskt förhindrar sådan uppkoppling. Kanske inte tekniken finns idag att förhindra uppkoppling med fler PC via routers. Då skulle det säkert ske. Jag tittade i avtalet att dom säkert inte är så glada att man ansluter med fler PC eftersom man "inte kan förhindra detta men absolut inte har support på detta om man skulle problem". Jag fick en annan tanke: Jag bor i ett radhusområde (c:a 30 hus) där man har en gemensam central för cabeltv/internet. Om man där sätter en router (det kanske finns en redan) behöver man väl då bara EN anslutning som alla hushåll delar och även delar kostnaden för?

Allt annat kablage till fastigheterna finns redan.

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 08:08:49 av Olga]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, rent tekniskt går det säkert, men inte heller detta accepteras av "bredbandsbolagen". Det är så klart mycket svårare att spåra eftersom det bara är en IP adress mellan din router och "bolaget", men det lär inte vara tillåtet (inte med Telia ADSL i alla fall). Enklast för dig är att använda ett trådlöst router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, igen. Jag kom på en sak. Om du inte använder båda modemen samtidigt (för det går inte med en IP adress), så borde det nog gå. Det borde inte vara någon skillnad mot så som jag gjorde innan jag skaffade en router, dvs att flytta med modemet mellan datorerna. att det inte fungerar för dig tror jag att den tilldelade IP-adressen "satt fast" i den andra datorn. Försök du att (fungerar om du inte har XP) att gå in i Kör och skriv winipcfg. Tryck där på förnya. Om du har XP så skriver man cmd när kommandotolken i dos kommer fram skriv ipconfig för att se den tilldelade IP-adressen därefter ipconfig/release och sedan ipconfig/renew.

 

Samma problem kan uppstå om man inte har en router utan använder en hub, då kan också IP-adressen fastna i den andra datorn.

 

Till mitt tidigare inlägg, alla delar på den hastighet som är. Med 500kbit/s, blir det enbart 50kbit/s, om det är 10:st inne i nätet och då är det inte så stor vinst med "bredband"

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 06:43:43 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för inlägget!

Jag har under bakomvarande helg lärt mig mycket om routrar, gateways och allt vad som finns m.m. och hur man ska koppla interna nätverk. Det lutar nu åt ett trådlöstsystem.

Men jag har fått ett tips som jag ännu inte provat än som ska fungera om man har två modem. Det bygger på IP-adressering m.m. och vad jag förstår nu så är det inte mitt modem (eftersom jag har två) utan servern hos bredbandet som tappar minnet efter ca två timmar då kan jag logga in från den andra datorn. Återkommer i ärendet.

 

Min gissning om bredbandsbolagen var och är inte så fel. Enligt en bekant som kontaktat en annan bekant vars huvudsyssla är att serva/uppgradera mobiltelefoner och modem säger att det faktiskt pågår att ta fram eller redan finns program som ska leta reda på bakomliggande datorer från ovan nämnda ”filter och omkopplare”.

 

Det verkar vara en styggelse från bredandsbolagen att man kopplar upp sig med fler datorer än en. Det är stor pengaförlust och en del bolag har et vitesförfarande om det upptäcks att man har fler datorer än Ip-adresser som ingår i abonnemanget.

Det finns också bredbandsbolag som ger möjlighet att för en extra månadskostnad c.a 50 – 80 kr få mer än en Ip-adress utdelad.

Har också hittat nedanstående text från en leverantör av routrar (som jag ej namnger).

Och frågar då: Är routrar olagliga, ungefär som illegala parabolkort?

 

”Det tillhör undantaget att du fritt får ansluta hur många datorer du vill till bostadens nätverksuttag. Inte sällan har leverantören av ditt bredband en absolut gräns över hur många datorer som får kopplas in. Fast skaffar du en bredbandsrouter, kringgår du lätt den här begränsningen eftersom de bakomliggande datorerna döljs”.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...