Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte det interna nätverket att fungera


undrar

Rekommendera Poster

Jag har installerat en DI-604, där jag har 3 datorer (en med Win XP, en med Win Me och en med Win 98) inkopplade. Har fått samtliga att fungera mot Internet. Skapade en konfigurationsdiskett genom Network Wizard på min Win XP, vilken jag sedan har kört i de övriga datorer. Installationen såg ut att ha lyckats i samtliga datorer, men:

 

I min XP dator så kan jag "se" de andra datorerna i nätverket, men om jag klickar på en av de andra datorerna i listan över nätverksanslutna datorer, så kommer det upp en felruta med följande 'Är inte tillgänlig.. kanske inte behörighet... Nätverkssökvägen kan inte hittas'. XP-datorn ser de andra

datorerna, för stänger man av en av de andra datorerna så försvinner den från nätverket i XP-datorn.

 

I de övriga datorerna så hittar jag inga datorer alls! När jag klickar på Nätverk och sedan på ikonen "Hela nätverk" så kommer det upp

följande: 'Det går inte att blädra....' Jag har försökt att titta i konfigurationsrutan för dessa datorer men jag kan inte hitta något fel.

 

Namngivningen av datorer och namn på nätverket stämmer.

 

Hur ska jag gå vidare?

 

Beror det på olika operativsystem 98 - ME - XP?

Ska jag göra konfigurationsdisketten i 98 eller Me?

Några tips!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du förutom DI-604s inbyggda brandvägg använder mjukvarubrandväggar i de olika datorerna du har ska du inaktivera dom tillfälligt för att se att allt fungerarar. Då vet du om det är brandväggen som spökar eller ej.

Just på det viset gick det i alla fall för mig. Har en DI-604 och använder ZoneAlarm som brandvägg. Då jag inaktiverade ZoneAlarm på bägge datorerna i mitt hemnätverk fungerade allt som en dans.

Sedan konfigurerar du DI-604 att ge ut IP-adresser från en litet intervall och konfigurerar detta intervall (IP range) som en Trusted Zone i brandväggen. Efter det har hemnätverket och internet fungerat problemfritt.

Terminologin skiljer sig säkert mellan olika tillverkare, men en dylik funktion torde finnas i alla brandväggar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jockster, du har helt rätt. Efter att inaktiverat de ZoneAlarm som jag hade i datorerna så har jag fått allt att fungera.

 

Nästa peroblem blev när jag skulle få igång ZoneAlarm igen. Jag begränsade DI-604 till ett mindre IP-område. Jag har kontrollerat att mina andra datorer nu har hamnat i detta område. Därefter så har jag lagt in detta område i Trusted Zone, brandväggen borde nu tillåta trafik i det interna nätverket men inte! Inte ens när jag sätter den interna trafiken till LOW så fungerar nätverket, endast om jag helt stänger av ZoneAlarm så får jag igång det igen. ZoneAlarm är ju uppdelad i två områden Trusted och Internet och det borde ju fungera med det jag gjort. Känner någon till detta?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-12 09:34:53 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...