Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt varandras datorer.


Mickep

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har två datorer kopplade till internet via en router. Detta funkar mycket bra men nu skulle jag även vilja kunna skicka filer mellan datorerna på ett smidigt sätt. Jag har ingen aning om detta går eller hur man gör.

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Skapa konton på resp. dator kan Du säkert och Routern konfigurerar Du enklast med medföljande mjukvara.

 

[inlägget ändrat 2002-12-19 23:11:01 av rtfm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

Hej,

det beror litet på vad du har för version av Windows, router osv. förstås...själv har jag Windows ME och satte nyligen upp ett hemnätverk.

 

Börja med att skapa ett konto på den ena maskinen med hjälp av Home Network Wizard, du hittar den under Programs/Accessories/Communications/Home Networking Wizard (och om du har svenskspråkig version är det väl program/tillbehör/kommunikation eller nåt liknande.

 

Wizarden hjälper dig att skapa ett konto på ena maskinen och ger dig möjligheten att skapa en diskett som du kör på den andra maskinen, så ställs nätverket automatiskt in där.

 

Om det lyckas hittar du den andra datorn i Windows Explorer under My Network Places/Entire Network/Mshome (det behöver inte heta Mshome, men det är default). Kom också ihåg att dela mappar!

 

OBS! Om du har en brandvägg installerad - avaktivera den tillfäligt då du testar om nätverket fungerar. Då du vet att datorerna får kontakt kan du börja med finliret med brandväggen och routern.

 

Jag har konfigurerat min router så att den ger ut IP-addresser inom ett visst, snävt intervall - detta intervall har jag sedan konfigurerat som en så-kallad Trusted Zone i Zonealarm, som är den brandvägg jag använder.

 

Detta svar är kanske inte tillräckligt utförligt, men om det för dig några steg närmare lösningen... :-)

 

Jockster

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...