Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Avinstallera" program...


Max4

Rekommendera Poster

Jo, det var jag igen.

 

Hur ska man egentligen avinstallera program i Mac-miljö? Man måste väl dels ta bort mappen med själva programmet, men sen verkar det som att varje program sprider inställningar och annat lite här och var. Finns det någon speciellt enkelt tillvägagångsätt för att hålla reda på tillägg etc?

 

Återigen en annan grej...har läst att IE är instabilt även i mac-miljö. Tråkigt. Vilken anser ni vara den snabbaste browern för 9.1? Opera? Funkade bra på Pc för mig.. =)

 

...och sist men inte minst: Räcker Apple Works för normala "office" behov eller ska man våga installera MS Office? Det bär emot något enormt. Gillar inte MS sedan jag haft pc alltför länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man egentligen avinstallera program i Mac-miljö? Man måste väl dels ta bort mappen med själva programmet, men sen verkar det som att varje program sprider inställningar och annat lite här och var. Finns det någon speciellt enkelt tillvägagångsätt för att hålla reda på tillägg etc?

 

Du slänger programet bara.. marakera programmappen cmd-bacspace så är den borta. Inställningsfilen hamnar i mappen "Programinställningar" men det behöver du inte bry dig i, då den inte konfliktar med andra program och kan vara bra att ha kvar om du installerar om programmet igen. Bla slipper du ofta slå in registrerings nr igen om du har inställningsfilen.

 

Tillägen hålls reda på via tilläggskontrollen.

 

Återigen en annan grej...har läst att IE är instabilt även i mac-miljö. Tråkigt.

 

Nope, den är rockstabil. Opera funkar oxo bra på mac, men är nog inte lika utveckaldsop Pc-versionen. Netscape är som Netscape är på Pc, halvslö och kan avsluta helt utan förvarning, sen har du iCab Mozilla och till MacOS X Omniweb också.

Räcker Apple Works för normala "office" behov eller ska man våga installera MS Office

 

ehh, Apple works gör väl allt som förväntas av ett normal office-paket. MS office är ett bättre program men AW duger till det mesta,.

 

/nix

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Nixon. IE 5 är bergstabilt. Snabbaste webbläsaren för Mac är iCab. Tveklöst.

 

Om du vill avinstallera program slänger du bara mappen som programmet är installerat i.

 

De (i regel ganska få) systemtillägg och inställningsprogram som installerades med programmet stänger du bara av med Apple-menyn > Inställningar > Tiläggskontroll.

 

Inställningsfilerna finns i Systemmapp: Programinställningar, men dem behöver du inte röra eftersom de inte gör någon skada. Precis som Nixon skrev.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för era svar. Dock har jag några frågor till - och kommer säkerligen att posta flera framöver. Det är mkt jag undrar men som jag inte orkar gå till butik för att fråga. Så här kommer en ny packe frågor.

 

Det här med minnestilldelning är ju nytt för mig. Vad skall den stå på i resp. program? Har ju 384Mb i maskinen - så man borde väl kunna dra på lite?

 

Sen var det ju då detta med virutellt minne och hur det skall stå på för att få bästa fart. Har ju en G4 PB Tit. som rullar med os 9.1. Just nu tycker jag att hårdisken gurglar till lite väl ofta - men det kanske har att göra med något annat?

 

När det kommer till internet så har jag fortfarande lite svårt att förstå skillnaderna mellan inställningarna som "internet", "fjärranslutning" och TCP/IP. Lägger jag till eller tar bort en uppringning i någon av dessa, så ändras det ju inte i de andra. Det Blir liksom snurrigt. Jag har ju t ex en uppkoppling i "fjärranslutning", men lägger jag till en annan så dyker den nya upp bara här, i fjärranslutningen. Ska det vara så? Borde inte samm konfiguration dyka upp i de andra inställningsprogrammen? Dessutom får jag "A network error has occured" väldigt ofta när jag skall gå in på sidor, som jag vet finns. Provar jag 2-3 ggr till så kommer jag in.

 

I Windows (ledsen att jag nämnde det..) så kan man ju auto-uppdatera säkerhetsfiler och annat med Windows Update. Såg att det fanns en liknande "utility" i mac os. Dock så var det inte så mkt att hämta där. Finns det andra ställen att hämta hem uppdateringar för modem med det ena med det andra?

 

Apple Pro Mouse - vad anser ni om den? Själv tycker jag att den uppför sig ryckigt och nästan som en smutsig "kul-mus", alltså den rör sig inte när den bör göra det. Vet inte om det är så på denna mus, eller om jag fått ett ex. som gått i backen. Finns det någon annan mac-mus som är bättre?

 

Min sista fråga för dagen ;-) gäller låsningar av datorn. Har haft 3-5 st sådana, och det är ju aldrig kul. Kan bara starta om genom reset, men det måste finnas andra sätt. Känns så drastiskt att dra fram en penna varje gång jag vill reseta datorn. Har inte heller kunna spåra varför den låst sig. Ibland har det skett efter att jag kört Sherlock2 och ibland andra gånger. I just Sherlock2 får jag väldigt ofta upp detta med Network error. Nån som känner igen, och har en lösning för detta?

 

Tack för mig. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne för program:

Om du har gott om minne kan du fläska på ordentligt och ge IE 5 30 MB till exempel.

 

Inställningar > Minne:

Använd standardvärdet - det funkar oftast bäst. Virtuellt minne ska vara på (även om en del hävdar motsatsen). Utom för en del speciella program, till exempel Final Cut Pro.

 

Inställningar > Internet:

Det här är en guide som hjälper dig att ställa in diverse saker. Du kan göra samma inställningar i respektive program (OE5, IE 5, Netscape osv). Bry dig inte om det så länge, det är inte viktigt. Du kan göra inställningar för flera olika konfigurationer. Men ta det sen.

 

Inställningar > Fjärranslutning:

Är inställningsprogrammet för modemanslutning (Apple Remote Access). Bry dig inte om det om du har bredband. Du kan skapa flera konfigurationer.

 

Inställningar > TCP/IP:

Är inställningsprogrammet för TCP/IP. Viktigt om du har bredband eller modem, så börja med att ställa in TCP/IP. Du kan ha flera konfigurationer för olika ändamål.

 

Windows kontra Mac OS:

Windows är bra, Mac OS är bättre. Båda har fördelar och nackdelar. Jag använder båda.

 

Motsvarigheten till Windows Update:

Gå till Inställningar > Programuppdatering. Obs! Du måste vara ansluten till internet och du bör inte avbryta installationsprocessen när den väl har startat, men du kan välja fritt vad som ska installeras.

 

Har inte testat Apple Pro Mouse. Jag har en optisk Logitech Wheel Mouse. Kolla om det är damm på laserlinsen eller kräv att få en ny mus.

 

Låsningar/frysningar:

Shit happens. Mac OS bombar ibland. 9.1 är bra mycket stabilare än tidigare versioner, men visst kraschar det ibland. Prova med att trycka på kommando-alternativ-escape och avsluta det trilskande programmet.

 

Riktig stabilitet får vi först med Mac OS X.

 

Lycka till.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-01 14:15:42 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Roligt med så informativa svar, sådant gillar vi! =) Vad jag undrar över mest är varför de anslutningar jag skapar i fjärranslutning inte kommer med / uppdateras i inställningarna för TCP/IP och Internet. Hur får man igång internet-assistenten igen, om man skulle vilja det?

 

När det gäller minnestilldelningen så finns det väl en rekommenderad och en max-gräns om jag inte misstar mig. skall rekommenderad ändras eller max? Kanske båda? Tycker att HDD'n i maskinen gurglar lite väl ofta..vet inte riktigt vad den håller på med, men det kanske är helt normalt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders123452

Hej!

För att ge dig ytterligare ett tips (och ett som jag tycker är smartare) är att helt enkelt söka efter programmet i sherlock.

 

Sen är det bara att markera och trycka cmd-backspace på alla filer och mappar med det namnet på det program du vill slänga. Fördelen är ju att då får du med inställningsfiler och annat jox som du ju inte vill tynga ner systemet med!!

 

En slimmad systemmapp är ju alltid bra!

/anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...