Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Win XP (prof.)


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Har planer på att installera om mitt Win XP (prof.) på min dator. Samtidigt hade jag tänkt formatera min HD, som jag läst att man kan göra i samband med ominstallationen. Läste artikeln "Partitionera och formatera en hårddisk i Windows XP" på Microsofts hemsida men tyckte att den var något invecklad.

 

Som det ser ut nu i min dator har jag filsystemet FAT32 och HD:en har bara en partition (C:).

 

Jag vill alltså formatera om HD:en, installera om Win XP och göra om filsystemet till NTFS.

 

Kan någon förklara på ett begripligt sätt hur jag ska gå till väga.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt att installera Windows XP. Det är bara att starta datorn från CD:n sen är det bara att följa installationsguiden där formaterar du och partitionerar din hårddisk också. Om datorn inte startar från CD:n måste du ändra i BIOS setup. Det gör man på olika sätt beroende på vilket moderkort du har. Ofta genom att klicka på "delete" eller någon annan knapp när du startar datorn (prova dig fram).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret!

 

Vad tror du om att ändra filsystem från FAT32 till NTFS? Och om man ändrar till NTFS hur verkar det då med de filer man säkerhetkopierat innan formateringen? Det blir inga problem när man lägger in dom i datorn igen, eller?

 

Måste man starta datorn med XP-CD:n i CD-spelaren? Kan man inte stoppa i CD:n efter man startat XP? Hur verkar det med s.k. startdisketter och när ska man använda sig av dessa?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Självklart skall du ändra till NTFS

då NTFS erbjuder en högre säkerhet än vad FAT32 gör.

 

Du kan utan problem lägga in dina säkerhetskopierade filer då XP kan läsa både FAT32 och NTFS.

 

Du måste ha CD-skivan i när du startar upp datorn för att den skall börja läsa på skivan och därmed påbörja installationen. Startdisketter behövs inte när du startar upp med cd-skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...