Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk installation


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag undar hur man får bort en hårddisk som blivit en DVD-spelare i Win XP PRO?

Jag tog bort en cd-spelare och monterade in en hårddisk på 123 Gb i stället.. Nu är det så att den finns i bios men i den här datorn så står den som DVD-rom och går inte att plocka bort. Jag kan inte formatera F: som disken ska ligga på och de andra är upptagna.. HUR gör jag för att det ska fungera som det ska??

Tacksam för svar/ Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du provat att ta bort enheten i Enhetshanteraren så att Windows får installera den på nytt. Eller prova att sätta den nya hårddisken i en annan kontakt på IDE-kabeln. Har du den som Secondary slave nu,eller?

Sedan går det väl att byta enhetsbeteckningar på de enheter som inte innehåller operativsystemet. Men det hjälper väl inte ditt problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Nej.. Det är inget som fungerar.. när jag satte in hårddisken så laddade jag hem ett spel.. det spelet hamnade på dn nya hårddisken.. Fast den inte var formaerad, fastän den inte fans med i enhetshanteraren.. eller den här datorn.. det gick inte att formatera hårddisken då man var tvungen att ställa in vilket format den skulle vara i och så vidare.. Datorn tror helt enkelt på att det är en DVD skiva.. Jag har satt den på alla möjliga ställen och det vill inte fungera... Den VAR som primary slave då jag tog bort allt annat.. så bara C: och Den nya hårddisken fans med.. ingen floppy eller nått alls... Nu har jag tillbaka de andra hårddiskarna igen.. Som det var innan jag köpte den nya.. Jag har inte den blekaste om vad jag ska göra nu.. Givetvis har jag ställt in allt i BIOS och så vidare.. men det hjälper inte alls.. Nu har jag exakt 235 Mb kvar på min Hårddisk och det är lite segt då tyvärr.. I den andra har jag drygt 1 Gb kvar men jag ska ju försöka flytta över alla spel och alla låtar och filmer på den stora hårddisken.. Nåja, det är yvärr allt jag vet.. Är skitdålig på det här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är jag inte så hemma på XP ( kör Me själv).

Kan det vara så att du inte partionerat den än? Har du BIOS inställt på Auto HDD detection? Har själv bara installerat en enda hårddisk så här är jag inte till mycket hjälp. Själv måste jag ju sätta den nya som Primary Master och starta datorn med startdiskett och sedan partionera hårddisken. När det är gjort flyttade jag den till Primary slave och satte tillbaka min ordinarie hårddisk med mitt ME på som Master. (Var rädd att partionera fel hårddisk om båda satt i). När datorn nu startar så borde du se hårddisken i "Den här datorn" och du kan högerklicka och välja formatera. När du gjort det är det klart och du kan börja lagra data på den.

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Allt det du har gjorthar även jag gjort och det fungerar inte.. jag kan inte formatera den och jag kan inte använda startdiskett.. Hårddisen säger till datorn "Hej, jag är e DVD-skiva" och det betyder att den inte går att formatera, ta bort någonstan.. jo den går att ta bort i enhetshanteraren men sen är det en dvd-skiva där likförbannat...*suck* Jag har ingen aning.. jag ska nog göra en ny startdiskett och sedan partionera om min hårddisk och formatera den.. OM jag nu kan lära mej hur man gör.. Jag har installerat flera hårddiskar förut men aldrig en tredje.. Det är det som är kruxet...*suck* Hur blir det tror du om man monterar in hårddisken ensammen.. Inget windows eller nått als... Hur tror du det går då??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ja, prova med att plocka bort dina "gamla" hårddiskar. Sätt den nya som Primary Master. Stoppa i startdisketten. Starta. Nu ska du kunna partionera den. När det är klart. Stäng av datorn, stoppa tillbaka de "gamla" hårddiskarna med den som har XP på som Primary Master. Prova den nya som Primary Slave. Sätt DVD:n som secondary Master och den tredje hårddisken som Secondary Slave. Starta datorn. Nu borde du hitta tre hårddiskar i "Den här datorn". Högerklicka och formatera den nya. Kom ihåg att ändra jumpern bakpå hårddisken från slave till master och sedan tillbaka igen.

Håller tummarna!

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-18 16:39:29 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Aspenryd

Om du startar från diskett i Win98 och kör FDisk kan du se den då

I såfall kan du köra Fdisk /-MBR så kan du köra på nytt.

 

Gvds Sfdt Tddv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hur ser det ut i diskhantering?

Högerklicka på den här datorn och välj hantera, gå sedan in på diskhantering.

Där kan du se hur enheterna är upplagda, där kan du också partitionera och formatera den nya disken.

 

 

 

|| Celeron II 900@1200 | 0,5GB RAM | 320,9GB | GeForce 3 Ti200 @ 215/500 | Abit VH6T | 30°c idle, 42°c fulload ||

Nazityskland anfaller Polen 1939, MS skapar Palladium 2002 - Piggymon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...