Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Automatisk" delete av post


Jonas Olsson1

Rekommendera Poster

Jonas Olsson1

Jag har en sida som det ligger jobb på.

När man lägger till ett jobb så skriver man ett sista ansökningsdatum, detta datum vill jag även använda för att senare ta bort jobbet från databasen.

Jag vill att jobbet ligger kvar 3 dagar efter sista ansökningsdatumet.

 

Använder mig av en Access databas (om det hjälper att Ni vet)

 

 

Kan nån ge en grundlig förklaring hur jag löser detta?

 

Tack på förhand

 

 

 

 

-------------------------------------------------

Tack på förhand!

 

Jonas Olsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det kan du inte enbart med Access Du måste ha något som genererar ett SQL-kommand som kan ta bort saker från din databas!!

 

Typ, en ASP-sida, ett litet VB-Script, ett litet program...

 

Problemet med ovanståend är att de inte körs av sig själv... Men oftast finns det små program (inbyggt i win2000) som man kan använda som schemaläggnignsprogram. Alltså kan du skriva kör detta skript varje dag, och i ditt script lägger du in att alla poster i databasen som är äldre än 3 dagar skall tas bort...

 

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Magnus säger finns det inget sådär enkel lösning för att automatköra script, särskilt inte om man inte sitter på webbservern.

 

Men det finns alternativa lösningar. Jag skulle gjort typ så här.

Antar att du har ett fält i tabellen som innehåller infon om sista ansöknings dagen. Låt då select satsen som visar jobben styra vilka poster som visas.

Skapa först en variabel som innehåller ett datum tre dagar tillbaka i tiden:

 

checkDate = dateAdd("d", -3, date())

 

visa sedan poster där ditt fält för sista ansökningsdag är större än eller lika med checkDate, ex:

 

select * from tabell where sistadatum >= #"& checkDate &"#

 

När sedan fyra dagar efter en posts sista ansök. dag gått, så visas inte posten.

Detta tar ju inte bort några poster, men historik är oftast bra att ha. Om du vill rensa så är det bara att köra en delete sats vid något lämpligt tillfälle, t. ex när en insert görs eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...