Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk Router


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

var kan jag läsa om hur jag bygger ett nätverk steg för steg för 3 datorer.jag har en router

jag vill komma åt internet från alla datorer utan att någon viss dator behöver vara igång.

jag har adsl anslutning och kök Win Me

 

bertram

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej,

 

Det finns inget direkt(enkelt) svar på denna fråga.

Vad du behöver göra är att läsa dig till hur allt hänger ihop.

 

Sök på google.com på etc.

"hur internet fungerar"

"hur en router fungerar"

"hur bygger man ett nätverk"

 

Så kommer du säkert hitta en massa nyttig information.

 

Det är också beroende på vad du har för router/brandvägg etc.

 

Annars vad du behöver göra är att koppla din router till ADSL modemet och se till att utsidan på routern får en IP-adress ifrån internet leverantören.

Sedan måste du ha ett nätverk på insidan av routern, ofta finns det (DHCP)dynamisk tilldelning av IP-adresser på insidan(beroende på router kan detta variera). Ett vanligt nät på insidan är 192.168.0.X där 192.168.0.1 ofta är routerns insida. vad du då gör är att alla klienter på insidan har 192.168.0.X adresser och har 192.168.0.1 som default gateway. Vilket kommer att se till att klienterna när de skall kommunicera utanför sitt eget nätverk alltid går igenom routern.

 

När du nu sätter upp ett öppet nätverk med hjälp av en router se till att du försöker filtrera bort så mycket som möjligt ifrån utsida och inte tillåta direkt kommunikation utifrån. Se även till att ha Personliga brandväggar på de datorer som finns på insidan.

 

Hoppas att det hjälper!

 

mvh

Robin Sundin

Symantec

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"var kan jag läsa om hur jag bygger ett nätverk steg för steg för 3 datorer.jag har en router jag vill komma åt internet från alla datorer utan att någon viss dator behöver vara igång."

Här är en utmärkt sida för att läsa sig till det du efterfrågar. Kopplingstips, konfigureringstips:

 

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl23se.html

 

Och ytterligare en:

 

http://www.kjelloco.se/artiklar/natverk/index.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...