Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökning


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har ju hackat på sökfunktionen i gamla forumet.
Testade sökningen lite lätt här, nu när det finns några inlägg att söka bland.

Vad jag kan se så kan man inte söka på användare.
Jo, om användarnamnet finns i texten.

Vidare kan man inte filtrera sökträffarna.
I gamla forumet kunde man under avancerad sök välja ett antal kriterier osv.
Jag tycker det skulle vara bättre att kunna söka, eller snarare filtrera, bland sökträffarna, i stort sett i oändlighet.

Ex.: Jag läser ett inlägg och ser att frågan är i stort sett likadan som något Cecilia svarat på nyligen. Jag minns inte om DET inlägget låg i samma formdel osv.
Jag väljer Cecilia som sökord (eftersom det var det första som slog mig, att det var nyligen besvarat osv..) och får, förmodligen en jäkla massa träffar .
Bland träffarna skulle jag då kunna begränsa till senaste veckan.
Hm.. fortfarande många träffar..
Här måste jag tydligen gallra hårdare och skriver in att söka bland de träffar jag nu ser bara visa de som innehåller ordet "router". Nu ser jag inlägget jag menade!

Här skulle jag nu vilja ha en funktion att "Kopiera länkadress" med en knapp (inte högerklick mm.)

Eftersom sökfunktionen var så utformad att den var åtkomlig "där jag var" och dessutom öppnats i ett eget fönster/flik så har jag inte tappat bort där jag var ursprungligen var. Bra va?
Här kan jag nu svara inlägget genom att skriva se [urklipp]

Jag har sökt  men inte hittat något ang. Sök i bugglista osv.

Kommentarer & synpunkter?


edit:
Ni får tänka er smileysar lite här & där i texten, de vill inte vara med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Sökmotorn är något vi inte jobbat jättemycket med hittills. Men vi ska definitivt utveckla den, och då är vi så klart tacksamma för alla synpunkter.

Det bästa sättet att söka nu är att ange så många ord från tråden som möjligt. Skriv "router" och överblicka senaste veckans träffar (de ligger med senaste träffarna överst). Komplettera med fler sökord efterhand, för att gallra och komma närmare tråden du syftar på.

Men som sagt - vi kommer att se över det här!

Och de gula gubbarna är på väg tillbaka - en buggfix fixade lite väl mycket och började tolka smajlgubbarna som säkerhetshot (vissa av dem ser ju rätt läskiga ut...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om forumet ska leva upp till namnet så är det ju bra om det finns smarta, och inte bara snygga, funktioner.

För min del skulle jag klara mig utan smileys, textformatering osv. då det är informationen jag vill åt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Ja, om forumet ska leva upp till namnet så är det ju bra om det finns smarta, och inte bara snygga, funktioner.

För min del skulle jag klara mig utan smileys, textformatering osv. då det är informationen jag vill åt...


Du har helt rätt! Vårt val av namn är ju en aning förpliktigande... ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag, eller hoppas jag, att det jobbas med sökmotorn.
Men jag har testat lite till:
Att "de ligger med senaste träffarna överst" stämmer inte alls.
Del av ord går inte att söka på/med ex. "program" ger inte bättre sökträff om det finns "filåterskapningsprogram" i texten. (ska kolla mer just ang. detta)

Nytt:
Kollat mer nu och om man nyttjar jokertecknet * så fungerar sökmotorn bra.
Kvar att fixa är att kunna sortera...

Hm.. varför ser jag bara mitt inlägg, alltså detta, ensamt utan tidigare inlägg???
Jaha... nu fattar jag men inte vafför de ska va på dette viset....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...