Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BeOS ej gratis?


bagarnx

Rekommendera Poster

Det är alltså bara den version som man installerar inne i windows som är gratis eller hur är det?

Om man vill testa det som eget os får man alltså punga ut en summa pengar?

Då tappade åtminstone jag suget. För inte vill jag betala en massa pengar för ett os som programutvecklarna inte bryr sig mycket om...

 

Hoppas att ni kan rätta mig på alla punkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör inte BeOS under Windows utan startar det ifrån Windows.

 

Du kan ej starta BeOS-gratisversionen direkt från hårddisken men du kan starta det direkt med en BeOS-startdiskett,som är det bästa alternativet på grund av att minnett som Windows har lagt beslag på kan inte BeOS använda.

 

Har för mig att det är någott strul med Windows-licensen när det gäller att ha två opertivsystem på samma hårddisk/enhet så för att komma förbi detta lagligt så la dom det som ett program under Windows.

 

Recension om BeOS(man kan nästan tro att dom säljer BeOS)

http://www.datorteknik.nu/recension_artikel.asp?id=18

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-20 02:21:34 av Hubert]

[inlägget ändrat 2001-04-20 02:22:46 av Hubert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt lyckats starta gratisversionen direkt från hårddisken (via en bootloader som inte har något med MS att göra).

 

Tricket är att från testinstallationen välja en annan partition från hårddisken, och formatera den till BeOS format. Därefter för man över alla filerna till den partitionen. Jag minns inte riktigt hur jag gjorde det, har för mig att jag använde något särskilt program som följde med BeOS för det ändamålet. Sedan konfigurerade jag min bootloader så att BeOS skulle finnas med bland alternativen. Funkar perfekt. Slipper undan begränsningen på 500 MB för en hårddisk. Jag tror dock att begränsningen på en cpu ligger kvar.

 

Det där med Windowslicensen tror jag inte på. Visserligen är det inte mycket MS drar sig för i sin strävan efter världsherravälde, men faktum är att om du betalar för BeOS är det inga som helst problem med att ha två OS på samma dator. Jag tror du tänker på förinstallerade oem-licenser i datorer i butiken. Där vet vi att MS har försökt pracka på återförsäljarna alla möjliga konstiga typer av villkor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Mikael Konradson

Hej Klart att det är gratis.

Det enda du behöver göra är att skapa en fat32 partion som är tom, sedan när du bootar om till BeOS så går du till Preferences -> Drivesetup -> initialize den partion som du valde. Efter det tar du installer från Preferences och installera BeOS till den partionen som du just skapade. Välj 1024 som blocksize. Jag använder BeOS som fullständigt system, alltså inte Windows.

Programmen hittar du på Bebits.com, nyheterna på Benews.com

Völkommen och känn kraften från din dator.

Fråga mig gärna på funkunit@hotmail.com

/Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BeOS rockar riktigt fett måste jag säga. Speciellt den kommersiella versionen, alltså inte den man kan ladda hem gratis. Jag körde BeOS som fullständigt OS förr i tiden när 4.5.2 var nytt. Jag riktigt kände kraften :)

Synd bara att det inte finns några drivrutiner till mitt GeForce2 till det.. iallafall inte vad jag har hittat.

 

//nvrmnd

 

"Life is just an illusion"

--Okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...