Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smidiga utskrifter på EPSON 870?


MiLL

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Epson 870 fotoskrivare som jag använder för att skriva ut bilder från en Nikon CoolPix 990. Mitt problem är att göra smidiga utskrifter. Försöker jag skriva ut från tex Photoshop beskär den min bild, vilket jag inte vill. Jag vill att bilden skall anpassas till den mediastorlek jag valt (A4 eller 4"x6"). Finns det någon lösning för mitt problem i Photoshop eller finns det något ännu smartare program som täcker mina behov? Det jag egentligen skulle vilja ha är ett så enkelt program som möjligt, hellst skulle jag bara vilja högerklicka på bilden, välja skriv ut, ange storlek och vipps så skrivs den ut... Jag har inte lyckats hitta någon sådan funktion i epsons programvara.

 

Tacksam för alla svar och programtips!

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att en digitalkamera inte gör bilderna i den dpi du ska skriva ut på på skrivaren utan de kör med 72 dpi oavsett om du vill eller inte.

 

Bästa sättet då är att gå in i "Image --> Image Size" (det borde heta Bild --> Bildstorlek" på svenska) och klicka bort den nedersta krysset (Resample Image) och sedan ange i cm vilken bredd/höjd du vill ha på bilden. Då kommer upplösningen i dpi att förändras och du slipper att krångla med beskärning av bilden.

 

Dpi från 150 och uppåt är att rekommendera (jag har en Coolix 950 som har 1600x1200 storlek på bilden så jag får cirka 150 dpi när jag skriver ut i A4, du borde få mer då din kamera genererar större bilder i pixlar).

 

Hoppas detta hjäler något.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan lösning som i.a.f jag brukar använda (förutom det som Petra nämner) är att ta in bilden i layoutprogrammet och montera den där på en A4. Då går det enkelt att få till det på ett bra sätt.

Jag brukar tillverka PDF-dokument när jag gör detta (med ID 1.5.2) och skriva ut dem via Acrobat Reader 4.05 på min egen Photo 750. ID är ju optimerat för Postscript (man kan ju inte använda annat än PS-skrivare i versionerna före 1.5.2) så det är ju tur att man fick tag på en Apple LaserWriter Pro 630.

 

Jag tycker att det går snabbare via layoutprogrammet i många fall, eftersom man då får en direkt visuell kontroll av bildens placering och storlek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag skall testa lite och se vad som fungerar bäst för mig. Just nu använder jag Epsons Photo Reproduction Lab och det fungerar i ala fall ganska bra.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...