Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hub/switch fel, får ingen kontakt!


Tobbe_HE

Rekommendera Poster

Jag har ett jobbit problem. Det är så här att vi är några stycken "gubbar" som har börjat med att köra lite nätverk då och då. I början räckte det med en 8 portars hub för att alla skulle kunna vara med. Nu är vi 14st totalt. så vi har köpt oss en 8 portars Switch också. Problemet är att väldigt många utav oss som har Netgear kort (FA311TX) inte får någon kontakt med switchen. Altså link led-en lyser ej. Jag undrar vad detta fenomen kan bero på. Det är inget fel på kablarna, och korten får kontakt med hubben men inte med switchen. dom andra korten vi kör med funkar alderles utmärkt (Andra märken) förutom ett Cnet kort. jag har förtvivlad ringt Netgear´s support, men dom har väl praktikanter där för dom förstod ju ingenting! Det borde ju finnas nån här ute i sajberrymden som kan förstå sig på detta jobbiga problem. det kan ju inte vara fel på switchen tycker man. hmm. lös detta nån, snälla!Tack på förhhand!

 

/Tobias Helsing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte mycket till svar men...

 

nätverksenheter har en förmåga att vara ologiska, det ska gå att köra med olika märken men man kan nästan bara vara helt säker då alla har samma märke/modell. Min kompis hade ett nätverkskort (inte av netgear iaf.) som bara kunde få kontakt med en netgear switch...

 

men varför kör ni inte netgear korten på huben och så "uplinkar" ni switchen från hubben... då borde ju allt fixa sig...

 

Tjoff

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Daniel Nilsson2

 

Det har troligtvis med att portarna på switchen är inställda på "autosense".

Alltså den förhandlar med nätverkskortet om den ska köra 10 eller 100 Mbit. Är det 10 mbits kort, så konfigurera switchen så den kör 10 på dem portarna. Eller tvärtom. Alltså den är inställd på 10 eller 100 och korten kräver "autosense".

Hoppas det var till någon hjälp.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-05-10 15:06:18 av Daniel Nilsson2 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Wallentin1

Prova en korskopplad kabel

eller

Koppla in en vanlig TP i en Up-Link porten på switchen å sen i en vanlig port på hubben.

 

/stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Daniel - det låter troligt att switchen eller hubben är begränsad till en viss hastighet och era kort varierar på samma sätt. En hubb som endast har 100mbit-portar till exempel går det normalt inte att koppla in ett 10mbit-kort i - osv...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe jag har testat alla dessa tre saker, netgearkorten är 10/100mbit kort. Men tack ändå!

 

Mvh Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...