Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fy fasen vad varmt det är


Dostojevzkji

Rekommendera Poster

Dostojevzkji

Hej

nu är det så att jag har problem med värmen!

jag har ett asus a7v kti133a mb och på det har jag en amd tb 1200 prolle. Värmen på prollen ligger kring 57 grader och på mb ~30 är inte det lite varmt? jag vet ju iochförsig att tb är varmare än andra men va fan 57grader! kör medöppen låda och en superorb samt några chassi fläktar. en addtronics 7896a fulltower nåntong sånt.

 

 

allting har en ände utom korven som har två

-gammalt djungel ordspråk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en TB 1Ghz visserligen men max temp jag har varit uppe i är 42 grader. Ändå så har jag en superorb och inga extra fläktar på chassit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dostojevzkji

 

???stänga lådan??? det kan ju bara inte bli kallare då! och det blev det inte hller den steg till 61

 

allting har en ände utom korven som har två

-gammalt djungel ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl antingen på en defekt tempprobe (eller bios) eller på en kass cpukylare. Kan inte direkt påstå att jag haft nå'ra bra erfarenheter av de olika orbarna.. det är lite budgetkänsla över dem ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en gammal 500MHz Athlon Classic (ja, den gamla stora skorven) i 700MHz.. temperaturen växlar mellan 50-70 grader beroende på tillämpning, och då tar jag inte hänsyn till att min termoprobe förmodligen mäter helt fel.. :)

 

..den har iaf överlevt 1.5 år hittills.. :)

 

/Weyland

 

PS. mbtemp är på runt 32 grader, men "rumstemperaturen" i garderoben är på runt 28 grader åså, inget direkt allvarligt mao.. bästa åtgärden är nog en riktigt fet kylklump och fläkt till processorn - men det kan kosta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Flodberg

Du måste först se till att du har ett sug igenom hela burken. För du har väl inte skruvat i flera fläktar bara för att du tror att det ska bli kallare i lådan? En kraftig fläkt som suger ur luft ur lådan fungerar bäst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter kylflänsen plant emot processorn?

Det händer ibland att fästanordningen dra lite snett och det gör att kylflänsen inte har full kontakt med processorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toms Hardware hade en fet test på fläkt å fläns.. Orbarna va inte i topp direkt, dom ser feta ut, men är inget vidare faktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cristiansundberg

 

 

min cpu 1,2ghz athlon

cpu 64 grader moderkort ca 40 grader

och det är med lådan öppen

har inga extra fläktar

har en superorb på cpu'n

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du hare inte för mycket kylpasta emellan? ska bara vara en droppe...annars kan du ju testa att byta till nån lite bättre kylpasta än den som följer med fläkten

 

 

_________________________________________

Telia=Felia=sant

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 grader är ingen fara, normal temp för amd thunderbird är 50 grader, när den börjar ligga på 65-70 grader så kanske det är högt. Ska själv köra min cpu fläkt med 7volt(så den låter mindre)och då ligger temp på 56-60 grader. OBS 60grader är inget ovanligt de flesta jag känner ligger på 55-60 grader

 

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dostojevzkji

 

jamen va fan... då är det ju lugnt! jag som trodde att det var tok varmt! mina polare säger att den e för varm i alla fall men dom har ju såna där dyra intelprollar. tack för alla inlägg

 

allting har en ände utom korven som har två

-gammalt djungel ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Joakim Flodberg skrev:

"Du måste först se till att du har ett sug igenom hela burken. För du har väl inte skruvat i flera fläktar bara för att du tror att det ska bli kallare i lådan? En kraftig fläkt som suger ur luft ur lådan fungerar bäst."

 

Två fläktar kan faktiskt "motverka" varandra. I min miditowerlåda sitter en fläkt längst upp som suger ut luft.

 

Jag har kompletterat denna (är dock avstängd) med en fläkt i fläkthållaren längst ner i lådan som blåser in luft.

 

Eftersom min CPU inte blir varmare än 30 grader, och GPU:n inte blir varm alls (!) så behövs egentligen inte den andra fläkten. Den är en kvarleva från den tiden jag hade en överklockad TNT1 i datorn.

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

 

Jag kanske inte uttryckte mig klart enough:

 

En inblåsande fläkt längst ner i lådan tillsammans med en utblåsande originalfläkt längst upp (vanligen i nätaggregatet) kan ta ner temperaturen i datorn oerhört mycket.

 

Med extrafläkten på och det nya GF2MX-kortet så blev CPU:n inte varmare än 22-23 grader.. detta i ett rum med 23 grader varmt !! Alltså var extrafläkten onödig, och med den avstängd så blev CPU:n runt 28-30 grader varm.

 

Med en heltyst dator (nästan) så stängde jag av CPU-fläkten också. Tyvärr ökade temperaturen till 40 grader, vilket jag tycker är för mycket, så jag slog på fläkten igen.

 

MVH

pedagogen -grejor blir såå mycket bättre när man bygger själv, vi självbyggare har ju inga vinstmarginaler att tänka på !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när ska man börja bli orolig för livslängd eller funktionalitet ?

 

är runt 70 eller ?

 

min ligger mellan 40 och 45 grader (med lådan öppen) utan några extra fläktar...

 

sen så har jag en annan fråga.. Hårddiskar, hur varma kan dom bli egentligen. Jag har 3 st som ligger precis ovanför varandra (mindre än 1 cm mellan varje), de blir ganska varma..

 

har ingen temp där men det är nog dom som är varmast i datorn...

 

Tjoff

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med stäng lådan, luftflödet blir fel när den är öppen tempen borde bli lägre med stäng låda. Sen är det en väldigt låg temp du har ifall du ligger på 40-45 grader(hur har du lyckats?)65-70 är väl kanske när man ska oroa sig ligger du på 60-65 kanske du förkortar livslängden med några år(fast vad spelar det för roll ifall den håller 5år istället för 10år, inom 5år har du säkerligen byt den)Det där med hårddiskar vet jag inget om, har själv en IBM 7200rpm ATA-1000 30,7Gb och den blir inte nåt varm vad jag märkt.Kan vara att du har dom tät inpå.

 

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskarna kan bli jäkligt varma, det varierar dessutom rätt friskt mellan olika märken och modeller... har du plats är det smart att få så mycket luft som möjligt mellan dem - eller lägg en termometer på en och kontrollera temperaturen. Handboken/specsheet'et anger rekommenderat temperaturintervall för disken...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har beställt en ny burk som plockas ihop på Skribo.

Jag har valt en Athlon på 1ghz(266mhz bus)och till det följande fläkt:

 

(Upp till 1200MHz)Coolermaster DP5-6H51

 

Dessutom har jag valt att lägga till en

HD-fläkt:

 

Just cooler HD-200 3st kylfläktar som monteras i en 5,25" plats

 

Lådan är av typen

 

Miditower InWin A500 4st 3,5" 3st 5,25", 300W ATX (Stödjer AMD)

 

Kommentarer?

PS.

Min förra cpu var en P2 400Mhz så jag

kan nada om kylning,,,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väl bra kanske lite onödigt med HD fläkten en chassi fläkt hade nog varit bättre. Men det är olika mellan olika lådor en del drar ut luften tillräckligt bra utan en chassifläkt. Hoppas bara att du köpte ett ddr-moderkort, annars verkar det mesta bra.

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
NoiseKiller

 

Hur mäter du tempen på processorn när du använder 12 till 7 volts konvertern? Jag får inga uppgifter om detta i biosen eftersom fläkten inte är kopplad till moderkortet.

Fick dessutom disable:a de sakerna då speakern fick ett lustigt tutande efter att jag bytt fläkten... =)

 

 

*grillar korv på chassit*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...