Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CardExpert GeForce2?


MattiasN

Rekommendera Poster

Skall köpa ett grafikkort där TV-out-funktionens prestanda är mycket viktigt eftersom jag har tänkt att se bl.a. divX-filmer via TV:n.

 

Har dels spanat in Asus V7100-modell och dels CardExperts modeller mellan 1000 och 1600 kr och undar nu om det är någon som har erfarenhet av CardExperts kort? Jag har visserligen sett att de fått bra betyg på recensioner, men det hade varit intressant att höra åsikten hos de som äger det.

 

Eftersom jag inte spelar extremt mycket är jag i första hand intresserad av TV-out-funktionens kvalité samt hur 2D-kvalitén upplevs.

 

Tacksam för svar!

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PatrickLazarov

Om man tittar på Tomshardware så upptäcker man att det inte är så stor skillnad på de olika korten. Jaghar ett Starforce 816 (tror jag det heter) från Microstar. Det fungera mycket bra både i 3D och i tv-out. Tänk på att tv-out kretsen är samma på TNT, TNT2 och Gefors korten...

Jag har dock aldrig fått tv-out att fungera med de vanliga drivrutinerna utan jag tvingas att välja TV-Tool eller något annat program som enbart är gjort för att hantera tv-out på Nvidiakort.

Jag sitter med en PIII 550 och DivX filmer fungerar bra.

 

Dock bör du veta att det ibland kan vara problem med att placera bilden på tv på rätt ställe... Den kan tex bli lite förliten så man får svarat kanter på kortsidorna eller den kan hamna lite långt ner etc... Bara små saker som man glömmer efter ett tag.

 

/Lazarov

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är Gainward som tillverkar "CardExpert"-serien, de satsar ofta på att leverera sina kort med lite snabbare minnen än specifikationerna, ger en trevlig prestandahöjning i 3d-grafik.

 

Vad gäller TV-out är min almänna åsikt att det är MYCKET svårt att bli nöjd med denna lösning - vill du ha ett tips på ett billigt kort skulle jag säga Radeon 32 SDR, har du 2000 kr är Radeon 64 DDR VIVO ingen dum idé

 

---------------------------------------------

Recensioner av hårdvara

http://WWW.DATORTEKNIK.NU

NU MED DT FORUM - KOM OCH SKRIV!

---------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Radeonkorten! De verkar helt klart ett bra alternativ. Men hur är det med kompatibiliteten mellan Geforce 2-kort och Radeon-kort? Vid spelande alltså. Jag har dålig koll på sånt här numera, men minns t.ex. att det var en massa strul mellan Nvidia och 3DFX tidigare.

 

Vilken är förresten den mest betydande skillnaden mellan Radeon 32 SDR och Radeon 64 DDR VIVO? 1000 kr är ju rätt stor prisskillnad. JAg har förresten en Celeron@450MHz med 192 Mb RAM och 17 tums monitor (1024x768).

 

// Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är typ tre saker som skiljer mot det

dyrare Radeon-kortet.

 

1.Dubbelt så mkt minne

2.DDR istället för SDRAM-minne

3.Det dyrare har stöd för både

Video-in och Video-out.

4.Ryktas att 64MB-kortet även har en högre klockfrekvens men kan inte bekräftas

 

Skulle tro att det är en märkbar prstanda-skillnad mellan de bägge korten.

64DDR-kortet kan matcha GTS-korten i höga upplöningar men sackar efter rejält

i låg upplösning(!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radeon 64 DDR har 183 MHz DDR-minne jämfört med 166 i 32 Mb-varianten. Detta gäller garanterat retail-modellerna och antagligen OEM också.

 

Mvh,

Gabriel

 

 

 

---------------------------------------------

Recensioner av hårdvara

http://WWW.DATORTEKNIK.NU

NU MED DT FORUM - KOM OCH SKRIV!

---------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...