Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk!!!!!


"Wingman"

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ny hårddisk (IBM Dekstar 75GXP 30 gb IDE). För min gamla är bara på 4 gb. Nu skulle jag vilja använda båda hårddiskarna på datorn. Jag har satt in bägge i datorn, men när jag startar står det något om DISK BOOT FAILED. Och jag kommer inte in på datorn. Någon som vet vad jag ska göra?

 

Jag har tittat lite bland äldre inlägg och där säger många att moderkortet måste klara av så många GB. Och annars måste man uppdatera det. Hur får jag reda på vilket moderkort jag har?, och var kan jag uppdatera det?

 

En gång när jag startade datorn kunde jag komma in med båda hårddiskarna. Det kanske är något glapp i IDE-kablarna, (den verkar lite sliten). Om jag kommer in med båda hårddiskarna ska jag då köra FDISK? Hur gör jag då?

 

Ps. Hoppas någon orkar läsa detta och framför allt svara på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den hittar inte nått att boota från

 

sätt i den nya bara den först kör fdisk

det är bara att följa det som står på skärmen

 

installera operativsystem

sätt i din gammla disk som disk två

 

bios kan möjligtvis ej klara din nya disk eventuelt uppgradera bios

 

om den inte tar den då så finns det program som gör det

 

fast lättas är att bygga en ny dator

runt din nya disk

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste IDE-kablarna vara sätta på ett speciellt sätt? Tex. från hårddisk1 till hårddisk2, eller något sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Bara du byglar den ena som master och den andra som slave om hårddiskarna sitter på samma kabel - och såklart att den kabeln då är kopplad till IDE1 och inte IDE2-porten.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står på moderkortet, eller i manualen till den.

 

 

_________________________________________________

"C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."

Bjarne Stroustrup

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. De brukar även kallas för primär och sekundär port. (Primary & Secondary).

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt den gamla hårddisken som Primary och den nya hårddisken och CD-romen som Secondary. Men det står fortfarande DISK BOOT FAILED när jag startar datorn. Och jag kommer inte in. Vad ska jag göra??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla så flatkabeln (idekabeln) är rättvänd!

Testa en HD:e åt gången!

Hoppas du lyckas!

Svara gjärna om du lyckas och hur,

med ett nytt inlägg!

MVH: Christer

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det att komma in. Men den nya hårddisken finns inte på DEN HÄR DATORN. Jag har försökt att lägga till den med FDISK, men jag vet inte riktigt hur man gör. Hur ska jag göra så att datorn hittar hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan vara så att din BIOS inte har stöd för stora diskar, eller ATA 33-100. Då finns det två små program på HD tillverkarenshemsida. Ett som stänger av ATA funktionen och ett som lurar BIOS så att det går att ha stora diskar.

 

Men du bör börja med att att uppdatera din dators BIOS då de flesta har uppdateringar för stort diskstöd.

 

Crisotoffer

 

[inlägget ändrat 2001-04-10 13:21:55 av Cristoffer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittar datorn äntligen båda hårddiskarna. Men nu har den nya fått enhet D. Samma som min CD-rom. Hur byter jag enhetsbokstav?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan inte få samma enhetsbeteckning som din CD-ROM, i så fall har du inte CD:n inkopplad. Ansluter du den och startar Windows så hamnar din CD automatiskt sist, i detta fallet E:

 

Du kan ev. byta enhetsbeteckning om det blir nödvändigt i Kontrollpanelen/System/Enhetshanteraren och väljer egenskaper för enheten du vill ändra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Griffin (Daedalus)

Ok.

Kör fdisk.exe

tryck 4a för att se vilken enhet som är vald.

om du inte har valt en 75 Gb-enhet så trycker du ESC följt av 5 (Byt enhet)

Välj den siffra som motsvarar 75 Gb Disk

tryck ESC igen.

Tryck nu 4 igen för att försäkra dig om att det är rätt enhet du valt (Det kan gå åt skogen annars =)

tryck ESC ännu en gång för att komma tillbaka till Huvudmenyn.

Välj 1 (skapa ny partition)

Välj 1 (skapa primär partition)

Nu skapas en ny partition.

När detta är klart trycker du ESC ett par gånger för att gå ur fdisk.

starta om datorn så kommer du se disken i "Den här datorn".

Nu kan du formatera och döpa disken som vanligt.

 

Det finns gifvetvis massor av sätt att göra ovanstående på. Tex. Partitionmagic, Bootdisk. osv osv..

Men är du osäker så följ ovanstående.

Lycka till.

 

 

 

********************

"Lugnet framför allt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Griffin (Daedalus)

Sorry..

Skall gifvetvis vara 30Gb inte 75

men detta förstod du nog ;)

 

//Griffin

 

********************

"Lugnet framför allt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte cd-romen inkopplad. Men när jag har den och båda hårddiskarna inklopplade kommer det fram något fel. Den hittar allt och allt verkar funka. Det står Win98 loading.. Helt i sin ordning. Men precis när den ska gå in så kommer det fram ett felmeddelande: Filen C:\windows\system\vmm32.vxd är skadad eller borttagen, Tryck på valfri tangent för att förtsätta. När man sedan trycker på en knapp kommer det fram: Nu kan du stänga av datorn. Va e detta för fel? Vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte cd-romen inkopplad. Men när jag har den och båda hårddiskarna inklopplade kommer det fram något fel. Den hittar allt och allt verkar funka. Det står Win98 loading.. Helt i sin ordning. Men precis när den ska gå in så kommer det fram ett felmeddelande: Filen C:\windows\system\vmm32.vxd är skadad eller borttagen, Tryck på valfri tangent för att förtsätta. När man sedan trycker på en knapp kommer det fram: Nu kan du stänga av datorn. Va e detta för fel? Vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så beror det på att din nya hårddisk går in och "knycker" C: under starten av Windows och filerna får fel sökväg.

 

Ett sätt att undvika detta (tror jag!) är att du inte placerar någon primär partition på den nya hårddisken, utan endast gör den utökad. Sedan så skapar du en partition (eller flera) i den utökade delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS sätt disken som master starta med start disk, starta fdisk skapa primär dos partition som du gör aktiv, formatera partitionen och instalera windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Du kanske har ett stift på HD:en som du får sätta som master. Och håller jag med föregående talare.

Och kopiera över det som finns på den gamla HD:en.

Det är ju bättre att ha den nya som C:disk med windows för den är nog snabbast!

Lycka till!

PS: Det finns ett program som heter ex. Partition Magic Som du kan kopiera över det gamla till den nya!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat på följande sätt om jag har fattat det hela rätt:

 

Primary ide:

Gammal hårddisk

 

Secondary ide:

Ny hårddisk

och

CDROM

 

Har du kollat så att inte den nya hårddisken och cdromen är byglade likadant (master eller slave)? Den ena måste vara master, den andra slave.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...