Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för dassiga pc-grejor


blubb

Rekommendera Poster

Några kanske minns mina problem med en 17 tums Apple Studio Display. Den poppade, zoomade och knastrade då och då. Nåja, den är inlämnad på service och reparationen tar tre veckor. Minst. Vis av tidigare erfarenheter vet jag att om de säger tre veckor så innebär det i praktiken alltid fyra eller fem.

 

Teknikern som jag pratade med tyckte att det var en god idé att lämna in skärmen och antog att högspänningstrafon (vad det nu är för något) var sönder. Allt kommer förhoppningsvis att ordna sig i denna den bästa av världar.

 

Men jag kan inte vara utan dator i fyra eller fem veckor. Då skulle jag dö. Alltså pinnade jag iväg till Puttes Datalager (namnet är fingerat; Putte är inte ägarens verkliga namn) och köpte en billig pc-skärm.

 

Jag köpte en Iiyama S700JT. Men. Vilket skit. Skärmen är suddig som om jag glömt att putsa brillorna på tio år. Ingen skärpa. Ingen färgbalans. Inte en rak linje eller vinkel någonstans, hur man än justerar och fixar.

 

Visserligen kostade Iiyaman bara 2 595 kr inkl moms, mindre än hälften av priset för en 17-tums ASD, men denna sunkiga pc-skärm är nästan oanvändbar eftersom allt är oskarpt, ungefär som om jag druckit två flaskor Parador.

 

Lärdomen av detta: man får vad man betalar för. Köp inte billiga pc-grejor.

 

Man bör ha i åtanke att Iiyama S700JT är en helt normal pc-skärm. Det är en sådan här eller en liknande skärm man får när man köper ett datorpaket på OnOff, Siba eller City Stormarknad.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 17:11:29 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh.. stackars dig - lite jobbigt förstår jag.. ;)

 

..däremot har jag inget till övers för iMacskärmarna heller - iaf inte de som står nere på On/Si/Ci, vad de nu är för version å modell... suddiga är de iaf:)

 

/Weyland

 

PS. Jag har alltid funderat på om det är pga grafikkorten eller åtminstone svepfrekvensen (å inte skärmen i sig). Budgetskärmar mår inte bra av höga (eller låga) svepfrekvenser utan vill helst ha det rekommenderade Hz-talet för en specifik upplösning, för att inte bli suddiga och hopplösa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, iMac har ju en vanlig skuggmaskskärm. Tillverkas av LG tydligen. Men så är det en billig dator också. Man får vad man betalar för.

 

Du kan ha lite rätt angående svepfrekvensen. Om jag går ner till 1024 x 768 pixlar @ 75,03 Hz blir skärmen möjligen en liten, liten aning mindre luddig - men flimrar i gengäld alldeles för mycket. Oanvändbart! 85 Hz är minimum för en dräglig arbetsmiljö.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 17:33:12 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo.. 85Hz är klart minimum för en som använder datorn till mer än att kolla mailen varannan dag. Förmodligen är 2600 lite i underkant för en duglig 17" (skuggmask) idag.. eller är modellen en miss.

 

/Weyland

 

PS. Iiyama brukar göra hyfsade skärmar (har själv en VMpro510 (diamondtron22") som är mycket bra, bara (för mig) obetydliga brister). Dock så rapporteras det att de har en usel kvalitetskontroll så risken att man/du fått ett halvdant ex är påtaglig, byt isf..

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 18:04:35 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Eftersom du uppenbarligen köpte en skärm utan att kontrollera bildkvaliten INNAN du köpte den, så blir ditt gnälliga inlägg om billiga PC-skärmar bara löjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör nu en Nokia 920C som har bra bildkvalitet (kör med 1600 x 1200). Den är skarp och behaglig i 75 Hz. Jag kan visserligen köra 1024 x 768 med 85 Hz, men jag tycker att den bildstorleken är för liten för mina behov. 1152 x 870 är mer lagom minsta storlek för min del.

 

En bekant köpte en Hansol 710A-skärm och den har kraftiga moirémönster, vilket visar att den är billig. Det är riktigt som Reefer säger att man ska titta på skärmen innan man köper den. Anledningen är att skärmar upplevs subjektivt, d.v.s jag kan gilla en skärm som andra inte tycker om alls.

 

Prova därför ALLTID en skärm INNAN köp!

 

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom.. vadå PC skärmar? De går att koppla till en Mac, eller hur? Lite smålamt att kalla allt som är dålig kvalla för pc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom.. vadå PC skärmar? De går att koppla till en Mac, eller hur? Lite smålamt att kalla allt som är dålig kvalla för pc.

 

Heh - ja men det uttalandet tog jag för givet att det var av retsam karaktär - inte allvarligt ;)

 

/Weyland

 

PS. Eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äger en 19" Hansol Mazellan 900P...

gav omkring 5400kr för den för omkring 1-1,5 år sen (inte hundra på de hehe) och den funkar perfekt.

skarp fin bild _överallt_. Kör i 1600x1200 i 72Hz, som visserligen inte är extremt bra men 72Hz räcker för att det ska bli en bra bild utan flimmer (känns 60hz igen??) ehheh

 

Hyunday vet jag är av vääääldigt skiftande kvalitet även inom samma modell. Oftast är Hyunday överlag bra men inte så sällan får folk hem en skärm som är så suddig över hela ytan att man blir glosögd... ja just det hehe, glosögd :) En polare ägde en 17" Hyunday av bra kvalitet men efter ett tag blev bilden dassig i kanterna och han fick skicka tillbaka den. När den nya kom fick vi en chock... det var nog de sämsta jag sett hehe. Vi kunde inte titta på skärmen utan att direkt få huvudvärk och bli glosögda. Så den åkte tillbaka samma dag :)

 

 

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diamondtron är super, lika bra som Trinitron. Men då kostar skärmen också ett par tusenlappar mer.

 

Apple Studio Display 17" är en Diamondtron och görs av Mitsubishi (har jag läst någonstans; man kan ju öppna skalet ock kolla om man vill).

 

Den ger skarp, absolut stabil, exakt bild men är dyr. Och så har en del exemplar som sagt problem med "pop-dim-zoom" - fel på högspänningstrafon eller vad det kan vara. (Sök efter "pop-dim-zoom" på Apples diskussionsforum - ingen kul läsning.)

 

Jo, min Iiyama är OK men betydligt suddigare än ASD. Iiyaman duger inte för proffs eller för den som är kräsen. Fast å andra sidan: vad begär man för 2 595 kr inklusive moms? (ASD 17" kostar runt 4 895 *exklusive* moms.)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 20:59:13 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, jag hatar dåliga skärmar.

 

Och 72 Hz är alldeles för flimrigt för mig. Jag måste ha 85 Hz vid 1024 x 768 och tusentals färger eller bättre.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det bra pc-grejor också. Men dåliga produkter överlever inte på Mac-marknaden. Det är för hård konkurrens.

 

"Shit doesn't stick."

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 21:06:34 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan bytt en gång. Den nya är fortfarande suddig. Men när min ASD 17" kommer tillbaka från verkstan blir Iiyaman degraderad till malaj och får göra handräckning i köket - eller säljs som slav. :)

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Min erfarenhet av iiyama's S700JT till PC är enormt bra skärm, har tidigare jobbat som säljare, såg då en hel del skit skärmar... t.ex Compal, Hyundai, ProView mfl

 

http://www.iiyama.se - för mer info om deras skärmar

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta tråden så är det juh så att skärmar är känsliga prylar och de varierar massivt inom samma modell faktiskt. Får man ett dåligt ex är det bara att se till å byta.

 

Att skärmar som är dåliga inte överlever på Macmarknaden låter inte som ett relevant uttalande då skärmarna inte marknadsförs till en specifik plattform....

 

...macmarknaden är för övrigt fylld av plastiga (och högljudda) externa enheter av skiftande kvalitet - men eftersom dessa går att använda även på en PC så går det juh inte att argumentera på det viset :)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när min ASD 17" kommer tillbaka från verkstan blir Iiyaman degraderad till malaj och får göra handräckning i köket - eller säljs som slav. :)

 

Hmm.. en köksdator.. *fundera* :)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, i så fall har Compaqs skärmar blivit bättre för de jag har sett hos mina kunder fungerar bra och är rätt så skarpa. Inte lika skarpa som en del andra skärmar, till exempel Apple Studio Display, men ändå. De duger för vanligt kontorsarbete. Inte till grafiskt arbete, design osv.

 

Sony gör asbra skärmar och Nokias är OK. ViewSonics grejor är bra. Men som sagt: de är också ett par tusenlappar dyrare än exempelvis Iiyamas skärmar.

 

Återigen: man får vad man betalar för.

 

Skärmens och bildskärmskortets kvalitet liksom tangentbordets och musens är nästan det viktigare på datorn. Eller hur? Viktigare än processorns hastighet tycker jag. Men jag ska inte säga så mycket i och med att jag köpte en sån snikskärm...

 

Alltså: skärmen *funkar* till enklare saker men är generellt sett oskarp. (Det första exemplar jag tog hem var aningen suddig i kanten och totalsuddig i mitten av bildytan men den bytte jag ut.)

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 23:10:46 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, malaj var väl lite dumt sagt. Inget fel på malajer.

 

Men faktum är att jag funderar på att lämna tillbaka Iiyama-skärmen redan i morgon och köpa en Sony eller en annan kvalitetsskärm.

 

Iiyaman är suddig och skärmgeometrin är oprecis (ändras exempelvis en aning varje gång jag startar datorn).

 

Men det är en annan sak som irriterar mig ännu mer. Den "flämtar" (den synliga skärmytan drar ihop sig eller växer) när jag maximerar ett fönster (eller fäller upp eller fäller ner ett fönster i Mac OS). Inte bra.

 

Påminner om den undermåliga 15"-skärm som levererades med en av mina tidigare Macar, en Power Mac 6500. (Dålig Mac-modell från 1997 med fastlödd 603e-processor, dassigt bildkärmskort, idiotisk konstruktion och ful design osv, egentligen en aningen uphottad Performa 6400. Jag sålde den så fort det var möjligt.)

 

Kolla den här länken om du vill ha mer info om olika Mac-modeller:

 

http://www.apple-history.com/gallery.html

 

Det kanske är värt att fläska på med ytterligare 2 000 för en riktigt bra skärm. Synpunkter?

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 23:59:44 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmens och bildskärmskortets kvalitet liksom tangentbordets och musens är nästan det viktigare på datorn. Eller hur? Viktigare än processorns hastighet tycker jag. Men jag ska inte säga så mycket i och med att jag köpte en sån snikskärm...

 

Jo - skärm å tangentbord+mus är helt klart det viktigaste och det man bör spendera mest pengar på... tror det är 50-50 när det gäller skärm-dator för min skull just nu dock, men jag har tjackat billiga komponenter och räknar inte med kringutrustning utanför chassit... att jag ska investera i en intuosbräda (de är sååå sköna, ska dock inte ha en A3 personligen, skulle behöva bygga ut juh ;) för en j-a massa tusenlappar är ytterligare ett tecken på att det är in- och utenheterna som är viktigast...

 

Jag blir lika ledsen varje gång någon specar sin "nya burk" och det är 1.33GHz Athlon å 256MB å 70GB hd åså en "ospecad 17" för 2500" på det.. ush.. :/

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. om den flämtar påtagligt så är det inget kul...

 

..den här iiyaman flämtar mindre än en mm (22" totalt) i nokias montest lyckligtvis... för priset är det väldigt bra.. moarestörningarna gick att justera bort tämligen smärtfritt, geometrin är bra från början och krävde inga vidare justeringar utöver h/b och fokus är närapå perfekt sånär som uppe i ena hörnet där man kan ana lite oskärpa om man stoppar ögonen mot skärmen i fokustestet... inget jag ser normalt mao.. :)

 

En gallermask-skärm tycker jag definitivt att du ska ha, oavsett storlek. En Sony är juh aldrig fel.. SonyG400 19" verkar lovande - var mitt andrahandsval.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Den kanske inte flämtar så mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande. Som att ha en mygga i rumpan ungefär. :(

 

Jag jämför hela tiden med min kära Apple Studio Display som är knivskarp och absolut stabil men som har diverse andra hälsoproblem. Den är hos fabbo dotton nu. Klar om tre (eller fyra aller fem?) veckor.

 

Sony G400 19" är säkert jättebra med för dyr. Jag klarar mig med en 17"-skärm och den får inte vara hur dyr som helst.

 

En Sony 17" blir det nog, eller en Diamondtron (Mitsubishi? Samsung?). Tipsa mig gärna.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-04 00:13:02 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en Nokia 15-tumsskärm i upplösningen 1024*768 tills idag. Kände att det blev väldigt jobbigt för ögonen till slut. Skärmen jag köpte var en Philips 107B20 17" Shortneck med upplösningen 1024*768@115Hz.

 

Känns väldigt bra hittils iallafall :-)

 

Jag beställde den hos elimadata.com

 

Priset? 2600 exkl. moms. Ett kap!

 

Enda nackdelen hittils var att Nokiaskärmen var platt (eller såg platt ut) medans Philipsmodellens bild buktar ut något. Men jag antar att det är en vanesak...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Själv har jag en Hyundai (?) DeluxScan 7770 på min gamla pentium..

 

Denna skärm fick urkassa betyg i olika tester.. Köpte den för 1990:- för fyra år sedan på 24store.. 24store hade den som dragplåster för att få kunder.

 

Hur bra som helst ! Jättebra skärpa och ingen moaré alls. Lineariteten och konvergensen är också helt okej. Samma bildkvalite som Nokias 17" med tension mask. I Göteborg kostade skärmar med motsvarande specifikationer runt 5000:- på den tiden. Har använt den nu i 4 år och den är fortfarande som ny.. Trots att jag aldrig kör med skärmsläckare.

 

Tydligen har jag väl haft tur med mitt exemplar..

 

MVH

pedagogen

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-04 02:57:30 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...