Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook och Exchange


ohlsson_emil

Rekommendera Poster

ohlsson_emil

Jag skulle vilja veta hur man gör för att ge en annan användare rättigheter att läsa en användares kalender. Jag håller på att webbasera en Exchange Events Calendar och vill att användaren som loggar in skall kunna se de andra användarnas kalendrar. Vad är det för rättigheter man ska sätta för att andra användare ska kunna få läsa ens kalender ?

 

Jag har lagt till en test användare i Outlook som jag har satt läsrättigheter på min kalender men jag kan fortfarande inte se min kalender om man loggar in som testanvändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste öppna den som ett nytt objekt under den användare som ska ha läsrättigheterna.

 

i office 2000 går man under file menyn o väljer open, other users folder sen är det bara att läsa vad man ska göra.

 

 

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du vill ha detta mer eller mindre permanent hos de olika användarna.

Då får du inte glömma att även sätta Visible på själva mailboxen, det är lätt att missa.

När du, som du verkar ha gjort, sedan satt rättigheterna på Calendar så:

Verktyg/Tools -> Tjänster/Services -> Markera Exchange Server -> Egenskaper/Properties -> Advancedfliken -> Lägg till den/de mailboxar som skall synas.

Har du satt alla rättigheter som ovan så ska du nu se alla de kalendrar som du lagt till.

 

Fantastiskt eller hur?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

När man ställer in de rättigher som jag har fått förslag på så ändras bara de lokalt, jag kör mot en exchange server och vill att användare över intranet ska kunna logga in och se sin kalender i webläsaren men även andras användares kalendrar. Men för att få se deras kalendrar måste man ställa in rättigheter för det, så jag undrar villka...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte, om det nu inte är att du bara vill se Free / Busy information! Har inte totalkoll på det men jag tror att om du, i Outlook, går in under Tools -> Options -> Calendar, längst ner hittar du den inställningen. Jag gissar sedan att du måste ange URL enl. konstens alla regler som jag då inte känner till. Men jag känner på mig att jag kommer att försöka klura ut hur det skall användas. Men hur som helst så lär du inte kunna se alla kalenderuppgifter.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-28 23:56:17 av Kli1]

[inlägget ändrat 2001-03-29 00:00:52 av Kli1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

Jag har fått det att fungera om man använder Outlook för att läsa kalendern, då kan jag se andras användares kalender. Men när jag ska kolla på en användares kalender som jag har satt att jag har läs rättigheter på så kan jag inte se kalendern i den webbaserade versionen.

 

Vad göra ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook Web Access är 1 av 3 olika sätt att komma åt sin mail på en Exchangserver. Det innebär att det också är 3 olika fungerande klienter. I OWA loggar du enbart in mot din egen mail, alldeles oavsett vad du gjort för andra inställningar i OL eller OLE. I din mailbox finns inte någon annans kalender e dy. Alltså kan du inte se något annat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohlsson_emil

Jag vet inte om mitt problem har uppfattas rätt så jag tar det igen.

 

Jag håller på att webbasera outlook KALENDRARNA (INTE MAIL), jag använder inte den färdiga webbaserings varianten från Microsoft med den färdiga grafiska lösningen utan jag skriver det själv med ASP med hjälp av boken "Programming Microsoft Outlook and Microsoft Exchange".

 

Jag har fått det att fungera att visa kalendern för den användaren som man loggar in som när man går i på sidan men tanken är att man även skall kunna se andra användares kalender genom att byta andvändare med hjälp av en OPTION box. Men när man byter användare så får man inte upp nått innehåll i kalendern detta är givetvis eftersom man inet har rättigheter att läsa andra användares kalendrar. Jag undrar vad ska man göra för att ställa in att andra användare ska få ha läs rättigheter på min kalender ?

 

Jag har fått det att fungera i Outlook där kan man ta Egenskaper på kalendern och sen Behörighet och lägga till de användare som man vill ska ha läsrättigheter till kalendern, men dessa inställningar verkar inte ha någon effekt på min webbaserade variant.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika kalendrar kommer aldrig fungera i Webben!

 

jag tror inte att det finns något stöd för det i Exchange. Stöd finns för EN användare men inte om han/hon ska gå in på någon annans kalder via webben

 

[inlägget ändrat 2001-03-30 09:52:46 av VirusWorm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta så hemskt mycket men KALENDRARNA är inte något annat en en del av en MAILbox i Exchange vare sig du vill eller ej. Om du nu håller på med asp eller vad du gör så kan du ju skriva det i första inlägget. Alternativet är ju att göra inlägget under Programmering!!!!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...