Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken??


Tom

Rekommendera Poster

Vilken sorts Linux är bäst för mig, jag ska lämna Windows 95 och börja med Linux, dvs jag är en nybörjare.

Vad är bäst? Redhat, Suse, Slackware mm......

 

Snäälla hjälp mig, annars blir jag kanske tvungen att fortsätta med skit-Windows!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får menar du, vad får man göra själv i Slackware, och hur mycket får man göra själv i Redhat??

 

 

/TOm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..... Slackware.......... finns det nåt distribution som är mittimellan Slackware och Redhat?

 

När man har installerat nån distribution av Linux, är det bara att köra igång som med Windows, eller hur blir det (asså om man väljer grafiskt gränssnitt)?

 

 

/Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoomdriver

Hej

 

Jag tycker att linux "grafiska" gränssnitt inte är så mycket att hurra för. För att kunna klassa RH's gränssnitt som grafiskt innan X-installationen måste ju gamla hederliga DOS-edit klassas som fullt grafiskt...lite Norton Commander kanske....

 

Näe, jag måste säga att Linuxinstallationen inte påminner ett dugg om om vaken NT eller Windows 95. Däremot ser det ut lite som när man installerade windows 3.1 över dos, fast utan 16 färger :-)

 

Det som jag som NT-föredetting uppevde var att det var många frågor med förkortningar inblandade.

 

Typ: "Du you want me to install XMDDQ?"

 

OBS detta var frågar jag fick eftersom jag valde custom antar jag....doh!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urban Anjar

Jag har installerat RH i lite olika versioner på ett antal burkar. Jag kan hålla med om att installationsprogrammet inte är överdrivet vackert. Däremot fungerar det som regel mycket bra och är inte så där överdrivet svårt.

 

För svårt för den rena nybörjaren är det dock att installera nästan vilket OS som helst. Jag har för mig att MacOS går att installera med förbundna ögon, men jag kommer kanske ihåg fel.

 

Idealinstallationen skulle väl vara:

-sätt i CDn

-starta datorn

-drick en kopp kaffe

-använd datorn

 

Å andra sidan, då missar man en massa valfrihet. Vill du ha ditt gamla OS kvar? Hur mycket av hårddisken vill du ha till det nya? Vill du ha serverprogram för www, mail mm? Vill du ha möjlighet att göra egna program i C, C++ eller andra språk? Hur vill du att ditt skrivbord ska se ut?

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debian!

 

Ja, typ. Det beror förstås hur man konfigurerat sitt system. Man kan installera xdm, eller liknande, som kör igång X direkt när man startar datorn. Annars startar Linux normalt i textläge (typ DOS), och man får skriva 'startx' för att starta X. Om det nu var det du frågade. . .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...