Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RH 6 seeegt !!!


MattiasN

Rekommendera Poster

Installerade idag Red Hat 6.0 på min 486DX2-66 MHz med 24 Mb RAM och 1 Mb Cirrus Logic-grafikkort och det går EXTREMT slött inne i GNOME! Det räcker att man rör lite på musen, så laddar hårddisken i ca 10 sekunder. Skulle man exempelvis vilja stänga eller öppna ett fönster så kan det ta flera minuter och under tiden arbetar hårddisken frenetiskt. För övrigt, har jag ställt in min skärm på lägsta möjliga upplösning (640x480-8bit) och har en swap på 49 Mb.

 

När jag tidigare hade RH 5.2 installerat, använde jag inte GNOME utan Afterstep som fönsterhanterare, vilket iaf gick hyfsat snabbt...

 

Är det verkligen så stor skillnad mellan RH5.2 och RH6.0, eller är det GNOME som kräver så extremt mycket mer minne och/eller processorkraft än Afterstep?? Och vad kan jag göra för att få det att gå lite snabbare??

 

Tacksam för svar...

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan RH 5.2 och RH 6.0 är som du säkert gissar - ingenting i proncip.. En ny kernel, lite nyare versioner av apache, samba, m.m. vad vet jag.

 

Saken hör nog till Gnome skulle jag vilja påstå. Vissa påstår att KDE är bättre än GNOME, och andra förståss tvärt om. Huruvida afterstep skulle dra mindre vet jag inte.

 

Saker att göra för att det ska gå snabbare kan vara klassiska saker, såsom ta bort eventuella bakgrundsbilder + stänga ner lite processer du inte använder. Skala ner allt du verkligen inte använder.. t.ex. samba? använder du apache eller nån annan web-server?

 

hoppa in i linuxconfig och gå in under "Control service activity" och disabla lite saker du inte behöver.

 

Kanske kolla in /usr/X11R6/lib/X11/xinit och se om det inte e något i fönsterhanterarna du kan stänga av? kanske eventuellt byta till afterstep, efter som du har bättre erfarenheter av att använda det på ditt system.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Varken KDE eller GNOME är fönsterhanterare utan så kallade "Desktop Enviorment" (säker felstavat...) skit i gnome och KDE, använd bara Afterstep eller någon fönsterhanterare, för både KDE & GNOME tar mycket minne.

//Riccard Åkerman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man ska förvänta sig att alla de nyaste programmen ska gå bra att köra på en 486:a. Har man en lite äldre dator bör man nog försöka välja fönsterhanterare som kräver lite mindre minne än Enlightenment (default i RH6, eller hur?), eller kwm (KDE:s fönsterhanterare). Både Gnome och KDE innehåller en massa smått & gott och är inte helt resurssnåla. Använd Afterstep, fvwm2, Blackbox, ICEwm eller någon annan mindre resurskrävande fönsterhanterare och skippa Gnome och KDE.

 

640x480 är inte speciellt kul -- du kan nog köra 800x600 utan några större problem. Jag kör själv Debian 2.0 (hamm) på en 486dx2-66 med 16 Mb ram. I allmänhet är det mycket roligare att köra i konsolläge, speciellt om man har en 14"-skärm ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoomdriver

Är inte Gnome ett programpaket? Man kan ju köra Gnome i KDE, men kan man göra tvärt om?

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnome och KDE är tänkta att fylla samma uppgift -- att skapa ett skrivbord och ett enhetligt gränssnitt för program. I KDE ingår även en fönsterhanterare -- kwm -- medan Gnome är tänkt att fungera med vilken fönsterhanterare som helst. Man kan dock även köra KDE med andra fönsterhanterare. Både Gnome och KDE består av ett stort antal program och självklart kan man köra KDE- och gnomeprogram samtidigt.

 

Se www.gnome.org och www.kde.org för mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo-Göran Wallner222

Tror definitivt att det har med GNOME och Enlightenment att göra. Tom på en PII 400 Mhz, 8M minne på grafikkortet gick GNOME avsevärt segare än med Afterstep, fvwm etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du skaffar dig åtminstone en dator i pentium-klass + lite mer minne om du ska använda den grafiska delen. Din dator är gammal. RH 6 är rock'n'roll och kräver kräm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver jag inte skaffa....

 

Har nämligen, utöver 486:an, en Celeron 464A med 128 mb m.m. Funderar på att installera RH6 som andra OS (har redan w98), men det blir ett senare steg då det, vad jag förstår, inte är helt simpelt...eller?

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredric Holmström

Förvald fönsterhanterare i RH6 är Enlightenment som de facto är VÄLDIGT resurskrävande. Hur resurskrävande GNOME är har jag igen uppfatning om, men du bör nog byta fönsterhanterare på din 486:a.

 

Ett tips: pröva WindowMaker - den är rätt trevlig. Logga ut din vanliga användare ur X. Gå till terminalen (t ex med Ctrl-Alt-F2) och logga in som din användare. Skriv sedan wmaker.inst och tryck enter. Nu har du valt WindowMaker som din förvalda fönsterhanterare. Bara att skriva startx (eller Alt-F7 för att gå tillbaka till X-inloggningen).

 

Sen skulle jag vilja påstå att GNOME är en samling program som man använder tillsammans med en fönsterhanterare, medans paketet med KDE både innehåller fönsterhanterare OCH program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Att installera Linux som andra OS borde inte vara något stort problem. Bara du har tillräckligt med ledigt utrymme opartitionerat så borde det nog bara vara att installera och tuta och köra. Det enda som kan orsaka problem som jag kan tänka mig är att jag har hört om den begränsningen att Linux-kerneln måste ligga inom de första 1024 cylindrarna på hårddisken för att kunna boota upp. Ett tips är då att skapa en /boot-partition som du sätter någonstans i början på hårddisken, och resten av Linux kan vara i princip var som helst. Om du har flera fat-partitioner så kan du t.ex. flytta undan dem med Partition Magic och skapa rum för en /boot-parition.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, gnome är ENORMT segt, nästan värre än KDE (som är ostabil)

 

jag kör windowmaker på min pII, och jag har aldrig varit med om nåt snabbare... ':)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Om du tycker KDE är otabilt, vad tycker du då inte om GNOME?! Argh! ;)

 

Hur som helst, om du vill testa en snabb fönsterhanterare så ska du köra fvwm2 eller BlackBox. Känns som Window Maker på steroider.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, gnome är enormt ostabil oxå, just därför använder jag den inte, samma sak gäller Enlightenment... kraschar ju jätteofta.

 

Windowmaker, fvwm kraschar så gott som aldrig

 

yup, blackbox är snabb :), men windowmaker är lättare att konfa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja ändra min förvalda förnsterhanterare från Gnome till WindowMaker, som ju verkar helt ok.

 

Problemet är bara att när jag skriver wmaker.inst i rooten och trycker Enter kommer meddelandet "bash:wmaker.inst: command not found" upp...

 

Eftersom jag är fullständig novis på Linux så har jag ingen aning om vad som är fel. Kan någon hjälpa mig?

 

//Mattias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att du inte har windowmaker installerat alls.

så gå till www.windowmaker.org och ladda hem det.

sen får du läsa INSTALL -filen. (oftast räcker det att skriva: configure, make, make install)

 

den finns oxå som rpm på redhats ftp, men det är nog en äldre version där.

 

"rpm -ivh paket.rpm"

installerar rpm-paket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...