Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur funkar filassociationerna? (kris)


Q

Rekommendera Poster

Nu är det kris!

 

Bakgrund:

Här på jobbet finns det fyra Macar och typ tio Win NT-maskiner. Vår server (som hette Findus har jag för mig) på Högskolan har alltid varit samma, Macstöd inbyggt osv. I januari utökades nätverket med en nybyggnad och under den tiden fick vi en tillfällig server som hette Trisse. Nu var det så dumt med Trisse att eftersom den var tillfällig hade den inget Macstöd, dvs de bommade att Macarna fanns här. Jag såg allt på nätverket, fast skumt nog med 8+3-namn på filerna, kunde läsa dem men inte spara något på servern.

 

Häromdan fick vi vår nya fina server vid namn Frida, och det är en trevlig tjej som är Mac-kompatibel och allt! Inga problem att spara på nätet!

 

Men nu kan jag däremot inte läsa filer! Alla filer har Dos-ikoner alternativt Quicktime Pictureviewer, försöker jag öppna en Pagemakerfil (som jag vet kommer från just den här datorn) klagar Macen på att den inte hittar programmet. Öppnar jag inifrån Pagemaker hittar den inte bilderna som är inlagda...

Det verkar som om filassociationerna har försvunnit på nåt vänster.

 

Nu sitter jag och öppnar bildfilerna i Graphic Converter och sparar om dem, men det är ett hästjobb med alla högupplösta loggor och annat. Pagemaker, Quark, Word osv har jag inte orkat ge mig på än.

 

Försökte ändra så att tixempel Photoshopfiler öppnas med Photoshop, men begriper mig inte på alla konstiga inställningar i Filkonvertering. Misstänker att det är min enda (läs: enklaste) utväg.

 

Som lök på laxen har jag inte heller nån slags användarhandbok till MacOS. Datorn införskaffades i maj förra året, men jag har inte hittat nån alls.

 

Med tanke på att jag sitter och jobbar med dessa filer dagligen är jag handikappad så det smäller om det! Hjälp!

 

Svar till: Desperat ;)

Visstja: MacOS 9.0.4 på en G4 och jag är hyfsat novis på mer avancerade funktioner i MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

För att hitta länkade bilder brukar programmet kräva att både namn och plats på filerna stämmer med det som gällde när länkarna skapades.

I din layout kanske du kan hitta namnen på de filer som var länkade.

Det som återstår är att hitta filerna och ge dem rätt namn och ev. länka om filerna eftersom servern har nytt namn(och kanske även IP-nummer).

 

För att snabbt ändra det som styr vilket program Mac:en ska försöka öppna en fil med, kan du prova ResEdit(gratis-program).

I File-menyn väljer du "Get File/Folder Info..." och letar upp den fil du vill ändra.

I info-fönstret finns det fält för Type och Creator där man kan ändra till tex. Type:InDd/Creator:InDn för InDesign.

För att få reda på vad det ska stå är det bara att kolla vad det står på en "riktig" fil.

 

Lycka till!!

 

/Lars

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det med ResEdit men det är enklare med File Buddy - ett program som åtminstone jag skulle ha svårt att klara mig utan.

 

Andra program som jag avgudar är Transmit (bästa FTP-klienten för Mac OS), PrintToPDF, NUM, IE 5 och BBEdit.

 

Är det någon som har fler förslag på program värda avgudadyrkan?

 

För övrigt anser jag att Microsoft måste delas upp i mindre delar. Helst pulvriseras.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-28 12:51:36 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

FinderPop, Default Folder, Anarchie (bättre ftp än Transmit tycker jag), gamla PopChar Lite från 1996 är bra program (tom bättre än Pro versionen).

 

Testat PrintToPDF - fast jag tyckte det var ganska dåligt. Köpte Adobe Acrobat istället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PopChar Lite är guld värt: jag använder det dagligen.

 

Andra program som jag tycker är användbara är CDFinder, Drop Rename, Extension Overload, TextSOAP och TextSpresso.

 

Men jag håller inte med dig när det gäller PrintToPDF. Klarar det mesta så länge du håller dig till de vanligaste typsnitten (Times, Geneva, Arial, Helvetica). Och även foton och grafik.

 

Priset är bara 20 dollar - under 200 kronor - och kan köpas direkt från upphovsmannen. Adobes motsvarighet kostar 2 295 kronor plus moms. Valet är fritt.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-28 14:50:39 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suger i mig av tipsen* :)

 

Har funderat kring en sak. Nu är det ju på nätverket som jag inte kommer åt filerna som jag ska - det är det stora problemet. Filerna på min hårddisk är det inga problem med.

Men går det att åtgärda nätverksfilerna från min burk på nåt sätt? Att sitta och spara om dem fil för fil känns ganska döfött och jag lyckas inte heller öppna allt.

Mina funderingar kring att fippla med inställningarna i MacOS kanske inte påverkar hur jag ser dem på servern?

 

Dessutom, i rutan som kommer upp när Macen inte hittar rätt program saknar jag några jag vet är installerade - Word tex. Hur får man Macen att fatta att Word trots allt är ett alternativ?

 

Idag fick jag en riktig tegelsten av en av teknikerna, Mac Secrets. Nu har jag att läsa iaf! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Visst är Adobe Acrobat dyrare, men eftersom PTP har "problem" med övriga typsnitt som du räknar upp så tycker jag att valet är självklart - åtminstone ifall man vill slippa använda de "vanliga" typsnitten.

 

Ett annat bra program är gamla TimeTracker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

FileBuddy har egentligen bara ett fel - den ser inte alla gömda filer...

Ex.vis så visar sig inte mappen Temporary Items mappen inte. Där brukar det samlas en hel del som inte tas bort vid en omstart.

Oftast löser jag det genom att radera filerna från pc:n istället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Ett program värt avgudadyrkan är Eradicator. Om man använder OS 9.0.x, alltså.(Själv har jag 9.0.4). Systemet som inte självt tar hand om sina tempfiler och lägger dom i papperskorgen! Eradicator hittade över 150 MB tempfiler när jag först installerade det.

/Pelle

 

[inlägget ändrat 2001-02-28 19:03:00 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Men man kan ju ta bort Temporary Items inifrån Mac OS genom att söka med Sherlock på Temporary Items och osynliga filer.

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Men hur bär man sig åt med File Buddy då? Den här filen som blivit av med sin Resource Ford (antar jag) efter sin vistelse på en ren NT-server klarar inte Macen av. När jag kikar på den i File Buddys info borde det alltså stå Type AB65, XDOC eller W8BN istället för Text och i Creator AD65, XPR3 eller MSWD istället för mdos som det gör nu.

Fixar File Buddy att titta på själva filen och klura ut vad det är för nån fil och vart den hör eller finns det nån annat program som klarar det?

 

Att sitta och gissa bland PageMaker, Word, XPress, Photoshop och så vidare känns så döfött att det är inte klokt... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera de filer som du vill ändra "type" och "creator" på.

 

Ta ett dokument som du vet är i ett visst format, till exempel AppleWorks 5, och leta upp den med File Buddy (det finns en knapp för det på huvudmenyn).

 

Klicka på Save.

 

Filtyp och skapare (type och creator) för alla de filer som du markerat ändras automatiskt till PM 6.5.

 

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, är jag så dålig på att förklara mig? :)

 

Haken är ju att jag inte har den blekaste om vad det är för en fil! Den kanske egentligen är en Wordfil som jag med File Buddy associerar till Photoshop...

 

Mitt drömprogram skulle sniffa igenom nätverket och alla filer som det nu bara står "dokument" på under Typ i Finder skulle det återställa till att vara Wordfiler, XPressfiler, epsfiler osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jag tror jag förstår...

 

Prova att bypga om skrivbordet på din Mac. Om filerna inte får några bra symboler då och inte har några filändelser heller har du troligen inte det program som skapade dem eller som de hör ihop med.

 

Då kan du prova att öppna filerna inifrån olika program tills du hittar rätt.

 

Jag måste säga att jag aldrig har råkat ut för det där problemet och jag har aldrig använt något program som kan kika in i filerna och fixa till "type" och "creator" automatiskt.

 

Kolla de här länkarna:

 

http://www.resexcellence.com/hack_html_00/09-13-00.shtml

 

http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/15/1587.html

 

http://www.angelfire.com/il/szekely/tcdb.html#Where

 

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

[inlägget ändrat 2001-03-22 22:57:33 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, den första länken var klart intressant! Haken är ju att det är på nätverket som filerna blivit korrupta, inte på min egna burk. Skrivbordet byggde jag om ganska snart efter att jag upptäckte hur det stod till, men det påverkar ju tydligen inte mina nätverksvolymer.

 

Frågan är om jag kan leta rätt på den där DesktopDB och kopiera den till nätverksvolymen?

Imorron när jag kommer tillbaka till jobbet (och Macen ;) ska jag testa den där tiauto och se om den funkar på en nätverksvolym.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktig så att du inte pajar några filer bara. Ta för hundan backup först innan du börjar!

 

Testa hårddisken med Norton Disk Doctor också.

 

Kan du inte bygga om skrivbordet på servern då? Eller kopiera allt till en annan dator och fixa med filerna på den?

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

[inlägget ändrat 2001-03-23 00:24:54 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...