Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför använda OutLook och OL Express?


Sten-Erik Björling

Rekommendera Poster

"Finns även för Linux. Dock finns ingen klient till Linux ännu. Men Linux passar väl fortfarande bäst som server? Men jag vet den knappar in!"

 

Nä, Linux är forfarande sämre på klient-sidan - om man inte vill ha pine som klient(poppis på kontoret minsann) ;-) Evolution är förstås tänkt att vara en klient man ska kunna använda mot vilken server som helst inkl. Exchange/Domino(på Linux typ), med fullständig informationshantering ala' OL/Notes - en bit kvar som sagt - men UI:t är snyggt redan nu(jovisst är det en oblyg OL-kopia) ;-)

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Windows XP bör bojkottas !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

"Om säkerhetshålet du beskriver existerar skulle virus som Melissa och LoveYou förestå som blekta kopior. "

 

Just det...

 

"Vart är nu detta HTML-dokument som beskrivs i ditt citat. Vore väääldigt roligt att få se."

 

Har inte tillgång till det eller de nyare varianterna som kommit senare. Jobbar med Mac av skälet att jag inte vill bry mig utan arbeta produktivt istället.

 

"Nej VBS har och kan inte triggas automatiskt."

 

Eftersom viruset ligger i html-koden kan det inte röra sig om vbs.

 

"Vad patchar beträffar! Skaffa dig en duktig Säkerhetsadministratör Sten-Erik som håller reda på saker åt dig. Du är fjantig nog att tro att Maccen kommer att ersätta PC'n som klient för mail är bra patetisk."

 

Mac är till för sådana som mig som inte vill lägga pengarna på administratörer och samtidigt klara sig bra ändå. Supporttekniker och administratörer representerar för mig ett stort slöseri - använda vettiga hjärnor till sådant som bara skall fungera.

 

Jag använder Mac som mail-klient och notes-klient för närvarande och testar Mac även som OutLook-klient med den nya versionen som arbetar native mot Exchange. Skillnaden är att implementeringarna är säkrare på Mac-sidan även när det gäller Notes eftersom man inte kan dolt anropa system som skadar systemet. Användarna måste själva starta eventuella trojanska hästar.

 

Jag lägger hellre pengarna på nyutveckling av nya grejjer än på systemadministratörer som tråkas ut av att hålla på med patchladdningar och läsning av katastrofbulletiner. Denna frihet som jag som Mac-användare upplever med plattformens frihet från virushot minskar mina kostnader och mina bekymmer om annat än de reella problemen som jag skall lösa.

 

För mig skall datorer bara fungera, operativ skall vara enkla att underhålla, mängden virus skall vara litet, felsökningar vid problem skall inte kräva en professionell administratör (lite svårt att få tag på en sådan i valda delar av världen när man behöver dem). Datorer skall fungera. Punkt. Slut. Och mängden support skall vara minimalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att så få i it-världen delar dina åsikter, att det inte finns många fler som du.

 

Många nätverkstekniker och systemadministratörer på Windows-sidan tycks föredra att datorerna strular så mycket som möjligt - att de kräver ständig support.

 

De it-ansvariga uppmanar ofta företagsledningen (som många gånger inte vet ett jota om datorer) att standardisera på Microsofts undermåliga produkter och förbjuda Lotus Notes, Mac OS, Linux, Solaris och andra "främmande" system. Den attityden är faktiskt mycket vanlig.

 

Resultatet är en proprietär it-miljö som ständigt drabbas av mer eller mindre allvarliga problem och en konstant minskad produktivitet för användarna vilket leder till ekonomiska förluster.

 

Varför är det så? Jag har inte mött den attityden på Mac- eller Linux/Unix-sidan. Där vill man ha grejor som fungerar, skit samma vem som tillverkar dem. Man låter användarna ha de verktyg som fungerar bäst, oavsett om det är en pc med NT4 om Windows är det bästa valet, en Power Mac eller iMac med Mac OS 9.1 eller en Unix-baserad arbetsstation.

 

Olika jobb och olika användares krav kräver olika verktyg. Och det är sådana rationella argument som ska styra valet av teknik anser jag.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-27 00:05:03 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har också läst någonstans att ett vanligt html-mail kan göra hemska saker på din dator, det handlade om JavaScript kod, givetvis fick man inte mer information så det var svårt att se om det stämmde...

 

Anledningen till att det finns mycket virus till Windows och inte till MAC är inte att MAC är säkrare, det är att Windows är så mycket större och kommer att drabba fler användare, skulle MAC varit störst hade det funnits flest virus till den plattformen, så enkelt är det..

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...