Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HD'ars favoritläge?


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag tycker hårddiskar borde må bäst jobba i liggande position, eftersom väl då lagringar för de rörliga delarna hamnar i "stående" läge, och det inte blir någon statisk belastning åt ett bestämt håll.

 

Men så ser jag ibland att man rest desktopburkar upp och kör dem så att hårddisken hamnar stående på sin sida.

Finns det föreskrifter/rekommendationer om arbetslägen för hårddiskar, och/eller några långtidstester eller endast erafarenheter huruvuda livslängden påverkas av arbetsläget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig! Jag har också funderat på detta, men vet inte om det finns några föreskrifter för hur det bör vara. Vissa datortillverkare monterar ju sina diskar både på kortsidan och på långsidan stående. Speciellt en modell av Compaq Presario datorer som hade hårddisken stående på långsidan hade väldigt ofta fel på diskarna (har jobbat med garantirep på compaq). Men om det var speciellt dåliga diskar på dom eller om det var diskens placering som gjorde det kan jag inte svara på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

IBM's hårddiskar (iaf de nyare) ska antingen ligga "rättvända" eller på kant (90 grader).

Vidare info finns på http://www.storage.ibm.com/

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...