Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken bredbandsrouter?


Sten Tuffert

Rekommendera Poster

Efter att ha snokat runt vilken kombinerad router/switch/firewall som jag skall skaffa till mitt hemmanät så har jag slutligen funnit att D-Link 704 verkar (ful, men) intressant. Även bl.a. Linksys och Netgear har intressanta lösningar.

Är det någon som vet vad nackdelen/fördelen med D-Links låda har i jämförelse med de andra? Finns det bättre ändå?

Ni som har köpt någon av dessa, vad upplever ni som för- och nackdelar?

Det här gäller först och främst ett hemmanät så priset har viss betydelse, men kanske det finns lösningar som jag inte sett? Dessutom skall det gärna senare kunna fungera på ett mindre företag. Alla kommentarer är av intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Bonet ADSL. Vilket har fungerat riktigt bra! 2,5MBit/s ner och 0,75 upp.

 

Men sen kanske jag skulle vilja överföra mitt nätverk på någon annan leverantör om det gäller ett företagsabbonemang. Vad har du för erfarenheter?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de lösningar jag har provat anser jag att en hårdvarubrandvägg/router är den bästa lösningen. Har tidigare provat D-Link DI-701 men jag rekommenderar DI-704. Varför jag gör det är inte enbart att 704'an har inbyggd 10/100 switch utan att den klarar av bra många fler samtidiga sessioner. Detta gör ju att du kan bygga ut ditt nätverk i framtiden utan att behöva investera i en ny router. Å andra sidan om du bygger ett server-nätverk så kan du ju låta servern agera brandvägg/router. Detta kan dock stjäla en hel del arbetstid då en sådan lösning kräver mer underhåll. Själv använder jag på min lilla firma ett peer2peer nätverk som strax skall uppgraderas med en server, men routern kommer jag att behålla.

 

MVH

/Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en NETGEAR RT314

jag har 7 st datorer i nätverket

3 st sitter i switchen(routern) och resten sitter i en hub som är uplinkad till switchen.

Jag har 2 st. linux servrar en för min domän och en för counterstrike.

Resten är win2000 burkar som alla funkar utan problem.

jag har 3 IP adresser på mitt konto som routern routar fram och tillbaka utan problem.

Slutsats:

Funkar helt okej. inget jag egentligen saknar.

En grej som är dålig för mej är att routern har en inbyggd ftp server för uppgradering av firmware så jag kan inte använda port 21 på "surf ip-adressen" till en egen ftp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...