Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Celeron eller K6-2


Pontus Strindlund

Rekommendera Poster

Pontus Strindlund

Jag funderar på att bygga en budgetmaskin

och jag står inför ett val;

Intel Celeron 300 eller AMD K6-2 300.

Vilken är bäst och vad får man för pengarna.

Vilka moderkort passar bäst till vilken.

Tacksam för svar...

 

MVH

 

/Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet inte om valet är riktigt så självklart samt att K6:an skulle vara betydligt bättre på 3D grafiken. Jag tror att skillnade dem emellan inte är så stor på alla punkter utom en, FPU! Där är celeron (speciellt nya celeron med 128kb cache) snabbare (läs denna artikel för mer info om nya celeron: http://www.tomshardware.com/releases/98q3/980824/ ).

 

Men detta lär nog inte ha någon betydelse om du nu vill ha en billig dator. Däremot kan det ju vara av intresse att kunna lätt uppgrader i framtiden. Då tror jag att det är bättre att köpa en billig celeron så man om ett eller några år kan köpa en billig pII, om de nu finns kvar så länge :)) Annars om du vill veta mer om celeron så kan ovanstående artikeln vara intressant läsning.

 

MvH - Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog rätt tyvärr. Fast för att förtydliga vad jag menade var så har celeron bättre FPU del än k6-2:an. Detta har inte drirekt något att gör med 3d grafik eller så i och med att där kan k6-2:an användas sin 3dnow. Titta på denna sida: http://www.tomshardware.com/releases/98q3/980824/index3.html

 

Här visas resultatet från "tyngre" beräkningar och man kan då se att k6-2 (300Mhz) fick 19 picture/h medan gamla celeron (300MHz) fick 24.5 picture/h samt att nya celeron 300A (Mendocino) fick 29 picture/h.

 

Detta är väl knappast intressant om man ska bygga en budgetdator i och för sig, men i fall man ska göra mycket beräkningar så är detta intressant.

 

MvH - Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...