Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabba upp diskåtkomst


Poker

Rekommendera Poster

hej

som vanligt?!? är diskåtkomsten bara fjuttiga 4.5Mb/sek på den samsung HDD jag har.. likaså på en sprillans ny IBM Intellistation alá svindyr..

 

Nu till frågan.

var finns den patch som speedar läsningen till minst 25Mb/sek eller mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det sitter för controllerkort i datorn, hur snabb överföringshastighet disken har mm..

OBS: överföringshastighter på IDE diskar mäts i MegaBit/s om du dividerar diskens påstådda hastighet med 8 så får du ett ungefärligt värde på hur många megabytes den överför per sekund..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kankse det men datorn är en t-bird 1Ghz med 256Mb ram, Gforce bla bla..

disken är en slö 10ms..

 

på IBM gick det att ladda hem en fil och 20 sekunder senare ökade läsningen från 4-5mbps till 45mbps

(video kräver minst 25mbps)

 

gjorde testet med HD tach

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joo men alltså, menar du att du har 4,5 megabyte eller megabit överföringshastighet nu?

Om det är megabyte så kan det vara så att du är nära gränsen för vad den klarar! Är det megabit du menar så e det sant som du säger att den borde gå snabbare

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det ju som alltid när man ska ha ut bättre prestanda ur disken, välj ett schysst filsystem, lägg swapfiler på annan disk, se till att den är defraggad, se till att den är ensam på controllern osv...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 11:42:11 av gondorlias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pratar Megabytes per sekund Mb/sek.

 

absolut inget ovanligt att en disk klarar en överföring på 100Mb/sekund

min disk klarar bara 4,5Mb/sek!!!

 

inte megabit!! utan mbps = (m)ega (b)yte (p)er (s)sekund

 

Mitt controller kort klarar med lätthet de hastigheterna..

de enda jag vill är att få en länk eller liknande till en patch/fil som gör att diskarna snabbas upp..

om DETTA hjälper vet jag naturtligvis inte men mina erfarenheter med IBM Intellistation gör att det kan vara värt att prova!!?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men en ATA 100 disk snackar max 100 megabit/s ungefär = med 12 megabyte/s i medvind o med solen i ryggen...

Hur som helst så kan du ju kolla på disktillverkarens webbsida, det finns verktyg som du tankar ner och talar om för disken vilken hastighet den ska snacka med...

Detta för att nya 100 diskar ska vara bakåtkompatibla med äldre controllers..Möjligen är din disk felinställd från fabrik.

 

Anledningen till att jag tjatar på dig om megabit o megabyte e att folk vanligtvis blandar ihop hur man förkortar respektive ord. Detta kan leda till att jag får sitta här till Faan kommer o hämtar mig. Därför skriver jag ut hela orden för att slippa ev missförstånd.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 11:51:59 av gondorlias]

[inlägget ändrat 2001-02-15 11:55:22 av gondorlias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

App app App ..

 

Redan där har vi fel megabit gällerm endast i nätverk.

 

All teroretisk överföringshastighet mellan disk och kontroller är skriven i en maximal teroretisk överföringshastighet DVS ATA100n har en maximal överföringshastighet av 100 Megabyte per sekund på IDE bussen / per kanal.

 

Vem skulle köpa en IDE-raid kontroller

och 2 diskar för att sen få ut futtiga 12 mb sekunden ?

 

Kliv in i matchen !

 

Å andra sidan vem vill köra IDE ?

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-21 09:31:59 av Stockholm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.5MB/sek ??, det låter som om du inte har "DMA" iklickat.

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, så du tror jag har fel???

Ta fram en 100 megabyte fil och kopiera den till din hdd och ta tid på kopieringen så kommer du se att det inte bara är i nätverksvärlden man använder megabit. Disktillverkarna säger själva att informationen till kunder är bristfällig och många tror att de har en överföringshastighet på 100 megabyte/s när de kör med en ATA-100 controller, i själva verket har de 100 megabit hastighet mot disken...!

Sorry alla ni som trodde att ni skyfflade 100megabyte/s från era diskar..Det e ca 12 megabyte/s i verkligheten!!!

Uppgradera till SCSI om ni vill ha mera!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gondorlias, du har fel.

 

Min gamla ATA66-kontroller ger, beroende på vart på disken man testar, mellan 15 till 25MB/s. (MB, stora bokstäver=MegaByte) Huruvida det är burst eller inte skiter vi i eftersom det är hastigheten på gränssnittet vi diskuterar - det vore rätt sjukt om det inte klarade mer än 66mbit och alltså teoretiskt är långsammare än nätverkskortet. Fan min Amiga läste med 2.5MB/s på tiden det begav sig, med en skruttig 2.5" disk på 500MB... :)

 

Om du vill kan jag dra upp lite formler för att köra DV respektive okomprimerad video och därmed påpeka vilka hastigheter man kan nå med IDE-diskar idag.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram en 100 megabyte fil och kopiera den till din hdd och ta tid på

 

Kopiera den från en disk på ena kanalen till en annan disk på andra kanalen så ska du fan få se på hastighet.. ;p

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...