Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rå HTML vs. WYSIWYG


Carl-Johan Nordqvist

Rekommendera Poster

Carl-Johan Nordqvist

Finns det egentligen någon framtid i att programmera 'rå' HTML? Kommer alla inom en snar framtid att använda sig av

WYSIWYG-verktyg? Är det bara att inse att rå kodning bara är slöseri med tid? Spelar det egentligen någon roll ifall de

genererade filerna är så röriga att de är näst intill omöjliga att modifiera utan att öppna dem i ett WYSIWYG-program?

Kommer HTML-programmering i framtiden att bli så avancerad att det är omöjligt att programmera i det utan hjälp av ett

program som kan generera koden åt dig? Kommer Microsoft FrontPage att bli det ledande WYSIWYG-verktyget i framtiden?

Är verkligen dessa grafiska redigeringsprogram så dåliga, genererar verkligen alla sådana program katastrofal kod? Eller är det

bara en myt eller delvis sanning? Är det verkligen så att man både har större kontroll och kan programmera med mycket mer

precision då man kodar för hand? Vilket föredrar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Carlstedt

Hej!

 

Som varande helt ny när det gäller att använda HTML använder jag ett WYSIWYG-program som heter Claris Home Page (värdelöst och urgammalt tycker förstås alla gamla HTML-rävar). Det fungerar bra för mig, men jag har inget emot att lära mig HTML just för att fixa extra finesser och ha precis koll över vad man gör. Jämför med en videokamera där man inte kan ställa in exponeringen manuellt -förr eller senare kommer detta att innebära en begränsning åtminstone om man är en användare som vill utvecklas och bli bättre. Dock är det ett faktum att billiga videokameror utan finesser säljer som smör och inget ont i det. Antagligen kommer "rå" HTML att bli något för entusiasterna. Själv vill jag gärna använda det bästa av de båda världarna.

 

MVH

Lennart C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...