Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytt till ny hårddisk


perl

Rekommendera Poster

Jag vill flytta mitt WIN-95-system till en ny hårddisk/dator (från 1.2 Gb m FAT-16 till 8.4 Gb m FAT-32). Enklast bör vara att först få igång WIN-95 på den nya disken och därefter koppla in den gamla disken i den nya datorn och kopiera över samtliga filer. Men är det verkligen så enkelt? Måste jag ändra master/slave-inställningarna på diskarna? Hur enkelt är denna procedur jämfört med "direkt kabelanslutning"? För mig är det vitktigt att få med e-post-inställningarna (outlook express) eftersom jag kör flera konton, vill ha med adressboken m.m. Räcker det att kopiera över outlook-katalogen rakt av?

Tacksam för svar,

perl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulf Johansson

Hej!

Det låter enklast att du installerar win95 på den nya disken först. När du sen ska sätta in din "gamla" disk måste du, om du ska köra hårddisken på samma IDE-buss (samma kabel) jumpra den gamla som slave.

Detta är mycket lindrigare än att hålla på med direkt kabelanslutning osv...

 

När det handlar om Outlook Express så kan du ta med dig dina mottagna meddelanden samt alla eventuella mappar som du själv har skapat genom att du installerar outlook på den nya datorn och sedan kopierar över alla filer som heter ex. inkorgen.mbx & inkorgen.idx osv...

 

Dessa filer kan ligga på olika ställen beroende på hur ditt system har varit konfigurerat tidigare! *Zzzzzz*

 

Adressboken heter ditt datornamn.wab och den går det bra att kopiera över till din nya Outlook, ev. måste du byta namn på den för att få det att funka!

 

Resten.... konton och sånt måste du skriva ner och lägga upp pånytt, tyvärr!

 

Har du ICQ installerat så kan du ta med din "lista" genom att installera en ny ICQ med samma nummer som tidigare och sedan flytta över filerna under program/icq/db

 

Kom ihåg.... Flytta inga filer från gamla disken utan kopiera. Om det skulle gå snett så har du dina orginal kvar!

 

Lycka till!

 

 

// Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...