Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macdiskett i PC


Martin Persson

Rekommendera Poster

Martin Persson

Jag har ett litet problem, jag ska lägga in

lite macfiler på mitt förtags hemsida åt min chef som inte har internet till sin dator.

 

Jag har fått en massa disketter av honom men de är svåra att läsa, så det jag undrar är om det finns någon programvara som gör det lättare för mig som har PC att läsa macdisketter?

 

 

 

 

Mvh Martin Persson

martin@costodia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Vi kör ett program på vår pc som heter MacOpener 2000.

Det jobbar helt transparent i bakgrunden och man blir inte "störd" av programmet.

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Den enklaste lösningen är att du ber honom PC-formatera disketterna i Macen redan från början. Då funkar det utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Persson

tyvärr kan jag inte be honom efetrsom dte är gamsla disketter jag ska lägag in.

Men jag undrar de här programmet MacOpener 2000 var kan jag hitta det, det finns inte på download.com, finns det någotn annan stans?

 

 

 

Mvh Martin Persson

martin@costodia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo.. med tanke på att den funktionen borde funnits i Windows som standard.. de flesta alternativa OS som jag känner hanterar HFS-skivor utan problem.. bortsett ifrån Windows då ;)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Håller definitivt med dig Weyland.

Tyvärr är det "som det är", kan ju alltid hoppas att WinXP blir bättre på den punkten...

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Persson

så det finns inte ett enda freeware eller Shareware program som kan läsa Macfiler på en PC., det tycker jag låter otroligt konstigt.

 

 

 

Mvh Martin Persson

martin@costodia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt TransMac.. det fungerar rätt bra - iaf i samspråk med CrossFont.. Däremot missar det ofta filer på ex. en cd-skiva som har tecken som inte tillåts på en pc... macopener klarar det bättre.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oups! Någon hade redan skrivit om det som jag tänkte skriva om. Sorry, dåra.

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

[inlägget ändrat 2001-02-09 17:06:22 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besök http://www.macwindows.com där all information finns. Själv har jag laddat ner en gratis demoversion (full version, men den fungerar bara i fem dagar) av MacDrive och läst Mac-skivor på en bekants PC. Det var inga problem att komma åt innehållet på en ORB-skiva.

 

 

MacDrive är helt transparent och märks inte, förutom att Mac-formaterade skivor kan användas direkt.

 

En varning bara: om det är gamla 800K-disketter kommer PC:n inte att klara det. Macen använde nämligen variabel skrivhastighet (GCR) hos dessa, vilket endast hanteras av Apples SuperDrive-diskettenhet som finns i alla maskiner från SE FDHD till den beiga G3:an. Däremot är 1,44 MB-disketter problemfria, eftersom det är samma standard på PC och Mac hos dessa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...