Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med Macen!


Peter Olsson4

Rekommendera Poster

Peter Olsson4

Det här inlägget har jag postat på IDG\Online, men jag postar det här också för att förhoppningsvis får mer svar:

 

Det är min gamla Mac LC 630 som har börjat bete sig lite underligt... Det som händer är att den efter en kort stunds driftstid tvärhänger sig (mellan ca 1-3 min uppskattningsvis) och sedan vägrar den boota upp när man startar om den. Fläkten surrar och hårddisken knattrar igång men i övrigt är den död (indikationslampan på fronten tänds inte och det går ingen signal till bildskärmen). Om man stänger av datorn och låter den stå ett tag så startar den normalt men inom samma tid hänger den sig åter igen. En intressant sak som jag har observerat är att ju längre den står avstängd, deto längre verkar den kunna gå innan den hänger sig. Jag provade att boota den med en gammal installationsdiskett till System 7.5 och men den gången bombade den med bus error innan systemet hade laddats klart. Är det bara batteriet som spökar (tills i lördags har datorn stått helt oanvänd sedan ca juni-juli -97) eller är det något annat? Jag tycker det är väldigt konstigt för innan jag ställde undan datorn fungerade den utmärkt.

 

Idag (tisdag) var jag nere på Gothia (ett Apple Center i Lkpg) och enligt dem brodde troligen problemet inte på batteriet utan på att kraftaggregatet är trasigt och en nytt sådant ligger på ca 1000 spänn :-( Jag tycker dock det verkar långsökt... om det vore trasigt borde då inte datorn varit stendöd från början? Vad tror ni? Någon användare här som har erfarenheter?

 

MVH

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova först med att byta PRAM-batteriet. Litiumbatterierna räcker bara i tre år eller så, så det är nog kaputt på din LC 630.

 

Vissa modeller, till exempel LC 475, vill inte starta utan batteri.

 

Jag har råkat ut för liknande incidenter med en PM 6100 - och det berodde bara på att hårddisken var proppfull.

 

Testa med det här:

 

1. Starta Macen från en extern enhet. Säkerhetskopiera hela hårddisken till en extern hårddisk, Jaz eller Zip.

 

2. Formatera om hårddisken så den är absolut ren, och installera sedan ett helt fräscht system, helst Mac OS 7.6.1 eller senare.

 

3. Kopiera tillbaka det du vill ha på hårddisken. Låt bli att lägga till en massa onödiga tillägg och tjafs. De gör bara datorn söligare och buggigare (det är ju precis likadant på pc-sidan).

 

Om det ändå inte fungerar så är det något annat fel som är trasigt...

 

Men jag tror inte att din dator är så illa därann. Gå till en butik som säljer begagnade Macar och fråga.

 

Kolla också Tomas Ytterbergs guide i MacWorld om hur man löser problem med datorn.

 

Zappa PRAM. Bygg om skrivbordet. Prova allt. Svär. Ge inte upp!

 

Prova också att rycka och dra lite i anslutningarna inne i datorn. Det kan vara glapp eller oxider någon stans. Gör rent kontaktytorna med sprit (isopropylalkohol/isopropanol - finns på apoteket).

 

Skriv gärna igen och berätta hur det gick.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Pär och Staffans inlägg är bra.

 

Jag skulle testa pram-batteriet först. Om detta inte funkar så är det närmaste felet nåt hårdvarufel.

 

En kass hårddisk är inte ovanligt (de har inte livstidsgaranti), så om du kan, gör en backup fort fort! Testa med en annan hårddisk (går säkert att låna om du inte har nån själv) för att se om det är hårddisken som behöver bytas ut. En ny större hårddisk gör ju aldrig ont.

 

Slutligen om det är nåt annat fel, dvs nätdelen på datorn så tycker jag Pärs förslag är utmärkt! Låt någon tv-pulare kika på den, de är väldigt duktiga på såna saker och det kanske kostar dig ett par hundralappar istället för 1.000 spänn för en ny nätdel.

 

Lycka till,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...