Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finder-krasch


rastapopoulos

Rekommendera Poster

rastapopoulos

Någon annan än jag som varit med om att finder/datorn låser sig när man öppnar en mapp med många filer i?

 

Finns det någon begränsning i antalet filer en mapp får innehålla?

 

Just det, kör 8.6.1 på en grå G3 266AV, förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om det. Bygg om skrivbordet, testa med Skivverktyg och Norton Disk Doctor. Testa igen. Fixat?

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Nej, tyvärr.

 

Dessa problem uppstår lite då och då. Även efter ombyggda skrivbord, NDD och skivkontroll-körningar.

Inag av dessa program hittar detta problem, inte heller TechTool.

 

Misstänker att det är en programmeringsbugg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Prova att "zappa PRAM" (Parameter RAM).

 

Starta om din Mac, tryck ner Kommando, Alternativ P och R samtidigt.

När du hör tre "plingar" så vet du att du är klar, släpp då upp knapparna och låt Macen starta upp.

 

Tror förvisso inte att det hjälper, men att prova gör ju ingen skada...

 

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

 

Gå till http://www.macfixit.com och ställ en fråga.

 

En annan idé är att leta efter osynliga filer på skivan med hjälp av File Buddy. En del av dem kan ha blivit skadade. Dumpa dem i papperskorgen (men backa för helvete upp först!) eller spara dem på en zip-skiva eller liknande så länge.

 

*Ersätt* skrivbordet med File Buddy och starta om datorn utan tillägg (håll ner skift).

 

Gå in i Systemmapp:Programinställningar. Kasta inställningsfilerna för Finder samt Bildskärmsinställningar.

 

Starta om datorn. Bättre nu?

 

Som sista utväg: backa upp rubbet, formatera hårddisken och installera om alltihop. Brutalt? Visst. Korkat? Naturligtvis. Pc-mässigt? Jo.

 

Men ibland har man inget val. Ibland har det kommit in onda andar i datorn, virus och annan goja.

 

Har du förresten kollat efter "bad guys" med Norton AntiVirus? Gör det i så fall!

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

[inlägget ändrat 2001-02-07 17:48:48 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde faktiskt föreslå det enklaste tricket först:

 

Släng Finders programinställningsfil (prefs filen).

 

Om det inte räcker, prova också slänga dessa programinställningsfiler:

MacOS, TSM, Ljud, Datum & Tid, Apple Menyinställningar Diverse och System.

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Jag har testat alla "vanliga" metoder som nämnts ovan, zappat PRAM-minnet, kollat skadade inställningsfiler byggt om skrivbord osv. Även Petras tips om att ändra minnestilldelningen till systemet och finder stod sig slätt.

 

Konstigt att ingen annan råkat ut för detta, det här har hänt mig förr, med andra burkar och andra systemversioner också, så jag tror inte på att installera om systemet heller.

 

Jag kan vara mer specifik, i en mapp med tex 700 objekt, sorterade som lista, i detta fallet bilder med förhandsbilder som ikoner, genererade av Graphic Converter går det att bläddra ned till ungefär 500 bilder, sedan börjar förhandsbilderna bli korrupta, och till slut får Finder/datorn spader och tvärhänger sig.

 

Undrar om Quicktimes grafikvisning kan vara inblandad på något sätt?

 

Ytterberg, var är du;-?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ofta ut för ett liknande problem på jobbet med en något nyare dator och massor av minne. När man lagt in cirka 200 digitalbilder i en mapp och skall öppna dem med ett översiktsprogram - i detta fall från Olympus - så stannar allt. Det är bara att skapa en nya mapp med färre än cirka 200 bilder.

En typisk Mac-knepighet som man får leva med. Men man lär sig ju.

Jag har hållit på med Mac nästan sedan begynnelsen, och jag blir inte längre överraskad när den hänger sig - och av vilken orsak....

 

Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog möjligt för jag har mappar med 400 eller mer bilder (utan förhandsbilder) och det ställer inte till med några problem alls.

 

Vilken version av QuickTime har du? Jag vet att 4.1.2 funkar mindre bra än 4.1.1 (fast själv har jag inga problem alls).

 

Jag ska testa i morgon att generera lite bildikoner i min mapp med 450 bilder så får vi se om det är samma visa för mig. Jag återkommer!

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag skapat förhandsbilder i flera mappar. En med över 270 filer och en annan med 447 bilder. Jag har inga problem alls att scrolla i fönstret med bilderna... det går faktiskt otroligt fort att scrolla i fönstren. (Jag kör Mac OS 9.1 på en PowerBook G3 (Firewire) med 192 MB minne).

 

Jag använde programmet ImageViewer för att skapa förhandsbilderna.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Först och främst, sorry att jag startade denna tråd i fel forum, upptäckte det nyss.... Men ändå.

 

Hmmm...

 

Jag har iofs för mig att det brukar börja strula först vid 600-700 objekt, eller så.

 

Fö kör jag Quicktime 4.1

 

Har en QT public preview 5 (5.0a13c9) på disken, undrar om man skall prova denna. Någon som har testat?

 

Skönt att höra att jag inte är ensam, T Wallin har ju tydligen råkat ut för samma sak. Man kanske får leva med detta trots, allt?

 

Jo, jag har också hållit på med Mac rätt länge, och har stött på detta problem i alla versioner så långt jag kan minnas (7.5.3 eller så).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...