Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamiskt ljud


David_D1

Rekommendera Poster

Jag brukar lyssna på MP3 låtar men tycker att det låter som om det vore Mono och inte Stereo.

Vad ska jag göra för att få ett mer "dynamiskt" ljud?

Finns det något program/plugin till winamp, eller ska jag skaffa ett nytt ljudkort & högtalare och i så fall vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det omvända problemet att jag inte lyckas spela upp MP3 filer, som kodats i stereo, i mono. :-) Har nämligen kopplat in en (1) egen liten högtalare direkt till mitt fruktansvärt billiga ljudkort och därmed förlorar jag ljudet i den ena kanalen. Det kanske finns en plug-in som löser mitt problem också. Egentligen skulle jag vilja ha en drivrutin till ljudkortet som mixr stereokanalerna till mono direkt. Men men....

 

Om du inte har gjort något konstigt med ditt Winamp så är det nog någon annan inställning utanför programmet eller ditt ljudkort som inte håller måttet.

 

/ Daniel Thornberg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Köp enmonoplugg till hgtalaren...Kostar väl en 20 bagis eller nåt i närmaste ljudaffär..

/j

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

De som har installerat "DivX ;-)" på sin dator (alla ?) får även sina MP3-codecs utbytta mot en variant som kör "joint stereo" i <192kbps (?).

 

Om en MP3'a skapas på en sådan dator så kommer det att bli mono i de lägre frekvenserna (precis som en skivspelare =).

 

Även dynamiken med de flesta codecs komprimeras automatiskt, allt för att spara plats.

 

Installera "Fraunhofers" MP3-codec å allt blir bra igen.

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Bra att veta, om det är så.. klart man kör frauenhofers codecs (premiere6 klarar äntligen av att exportera ljud komprimerat utan att krascha) - men det är så störigt att de ska ha betalt för det..

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...