Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VART SKA JAG RINGA EGENTLIGEN?


Nea96

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag börjar bli galen, jag har ringt microsoft och de säger att de inte kan hjälpa mig, jag ringer hp istället och sedan babblar de upp med datorns kvitton och att det är en vitvara?

Jag vill verkligen få igång min dator. Min dator heter: Windows Vista Home premium, Compaq presario SR5702SC. Det är en hp dator. Vart ska jag ringa för att få riktig hjälp med just min sort av dator?

 

Snälla jag vill verkligen få igång min dator, om ni undrar vad som är fel på min dator kan ni kolla på min förra tråd.

 

//Linnéa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas en återställningpartiton där man återställer den till ursprungligt skick,och det borde ju hp kunna hjälpa till med. Å andra sidan så tycker jag att MS ska hjälpa dej med serienyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag börjar bli galen, jag har ringt microsoft och de säger att de inte kan hjälpa mig, jag ringer hp istället och sedan babblar de upp med datorns kvitton och att det är en vitvara?Jag vill verkligen få igång min dator. Min dator heter: Windows Vista Home premium, Compaq presario SR5702SC. Det är en hp dator. Vart ska jag ringa för att få riktig hjälp med just min sort av dator?

 

Snälla jag vill verkligen få igång min dator, om ni undrar vad som är fel på min dator kan ni kolla på min förra tråd.

 

//Linnéa

 

Är det inte så att du ska uppge datorns serienummer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli galen, jag har ringt microsoft och de säger att de inte kan hjälpa mig, jag ringer hp istället och sedan babblar de upp med datorns kvitton och att det är en vitvara?

Har du vänt dig till butiken du köpte datorn i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är Vista på datorn tycker jag du borde skaffa Windows 7 eller Linux, tex LinuxMint eller Ubuntu, istället.

Jämfört med Vista är dessa operativ mycket snabbare och stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

du har precis upptäckt vad "supporten" hos Microsoft och HP innebär. I verkligheten.

Den här datorn gissar jag är mer än 1 år gammal och det var så länge du hade garanti på den.

Så nu kan de glatt s-a på dig.

 

Det enda jag kan föreslå är det som redan NoWin tagit upp. Testa om du får igång den med en bra linux

CD eller DVD. Det är vad mina grannar (14 och 16 år gamla) gjorde när Windows krånglade i väntan på att jag skulle hjälpa dem med Windows.

Och för nån månad sedan besökte jag två pensionärer som inte kunde få internet (Telia-ADSL) funka med sin gamla dator med XP. Men den nya funkade med trådlös uppkoppling mot Telias router. På den nya (en gammal bärbar Lenovo som levererats med Vista Basic) var det Ubuntu linux som installerats av deras son.

 

Länkar

Puppylinux Lupo 5.11 mycket liten bara 130MB att ladda hem och bränna som isofil på en CD. Bränn med låg hastighet tex 16x eller 24x för minsta möjliga (inga) fel.

http://www.puppylinux.com/

ladda hem

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/puppylinux/puppy-5.1.1/lupu-511.iso

Ubuntu är betydligt mera att ladda hem

Arne Exton har fixat till en "Svensk utgåva"

http://linux.exton.net/node/558

ftp://ftp.se.linux.org/distributions/exton/exton-maverick-10.10-1010mb-101025.iso

linux Mint

http://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

Guide funkar bra med Mint också på grund av att Mint är utveclat ur Ubuntu

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Maverick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vänt dig till butiken du köpte datorn i?

 

 

 

Jag har det men de börjar säga att det en vitvara och det är det väl inte? O.o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

du har precis upptäckt vad "supporten" hos Microsoft och HP innebär. I verkligheten.

Den här datorn gissar jag är mer än 1 år gammal och det var så länge du hade garanti på den.

Så nu kan de glatt s-a på dig.

 

Det enda jag kan föreslå är det som redan NoWin tagit upp. Testa om du får igång den med en bra linux

CD eller DVD. Det är vad mina grannar (14 och 16 år gamla) gjorde när Windows krånglade i väntan på att jag skulle hjälpa dem med Windows.

Och för nån månad sedan besökte jag två pensionärer som inte kunde få internet (Telia-ADSL) funka med sin gamla dator med XP. Men den nya funkade med trådlös uppkoppling mot Telias router. På den nya (en gammal bärbar Lenovo som levererats med Vista Basic) var det Ubuntu linux som installerats av deras son.

 

Länkar

Puppylinux Lupo 5.11 mycket liten bara 130MB att ladda hem och bränna som isofil på en CD. Bränn med låg hastighet tex 16x eller 24x för minsta möjliga (inga) fel.

http://www.puppylinux.com/

ladda hem

http://distro.ibibli....1/lupu-511.iso

Ubuntu är betydligt mera att ladda hem

Arne Exton har fixat till en "Svensk utgåva"

http://linux.exton.net/node/558

ftp://ftp.se.linux.o...10mb-101025.iso

linux Mint

http://distrowatch.c...stribution=mint

Guide funkar bra med Mint också på grund av att Mint är utveclat ur Ubuntu

http://ubuntuguide.o...Ubuntu:Maverick

 

 

Jag kan ej ladda ner filer, jag har som sagt inget skrivbord. Jag har bara internet som man kan vara surfa på en begränsad tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är Vista på datorn tycker jag du borde skaffa Windows 7 eller Linux, tex LinuxMint eller Ubuntu, istället.

Jämfört med Vista är dessa operativ mycket snabbare och stabilare.

 

Jag vill inte betala :/ jag måste då betala över tusenlappen. Jag menar, det måste finnas ett annat sett utan att betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du ska uppge datorns serienummer ?

 

Serienummret? :o jag vet vad det är men är det inte produktnyckel man ska skriva in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas en återställningpartiton där man återställer den till ursprungligt skick,och det borde ju hp kunna hjälpa till med. Å andra sidan så tycker jag att MS ska hjälpa dej med serienyckeln.

 

Ja exakt det trodde jag med, men mannen jag pratade med sa att jag borde ringa hp istället för att det var inte något microsoft skulle lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

så i din tidigare tråd:

http://eforum.idg.se...1entry1117995

 

så anger du problem med din Windows licens, så det är fortfarande samma problem?

Och du har kontaktat din återförsäljare?

Mvh

Mats H

 

Ja, jag har problem men Windows licens och det är fortfarande samma problem. Jag har haft så 3 veckor nu. Det är verkligen jobbigt. Jag har kontaktat Microsoft och hp, jag köpte den från elgiganten men jag tror inte att de kan hjälpa till :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Linnea,

du har precis upptäckt vad "supporten" hos Microsoft och HP innebär. I verkligheten.

Den här datorn gissar jag är mer än 1 år gammal och det var så länge du hade garanti på den.

Så nu kan de glatt s-a på dig.

 

Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen och reklamerar gör man hos säljaren. Det är förstås ett ursprungligt fel om man får en dator med en produktnyckel som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja exakt det trodde jag med, men mannen jag pratade med sa att jag borde ringa hp istället för att det var inte något microsoft skulle lösa.

Eftersom det är en OEM-licens som HP är ansvarig för är det HPs problem och inte Microsoft. Det är bara att gå på HP igen och hoppas att du kommer till en person där som kan hjälpa dig på ett bättre sätt.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows Vista" till "På konsumentens sida".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en OEM-licens som HP är ansvarig för är det HPs problem och inte Microsoft. Det är bara att gå på HP igen och hoppas att du kommer till en person där som kan hjälpa dig på ett bättre sätt.

 

-----------

Flyttar tråden från "Windows Vista" till "På konsumentens sida".

 

Cecilia

Moderator

 

Tack så mycket, ska ringa HP igen sedan. Jag hör av mig när datorn är på gång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en "färdiginstallerad" dator brukar det sitta en klisterlapp (äkthetsbevis) med Produktnyckel antingen på hårddiskens chassi eller i någon av de medföljande handböckerna.

 

Om du går in på Kontrollpanelen - System. Står det där att Windows inte är aktiverat kan man där byta produktnyckel (om man nu har en sådan nyckel som fungerar vill säga). Det brukar också följa med en återställningsskiva som man kan köra in för att få "fabriksinställning", men då behöver du ändå produktnyckeln.

 

Vet inte om det är tillåtet att posta den här länken, men testar väl http://www.microsoft...ylang=sv&pg=coa Här kan läsa om äkthetsbeviset och se hur det ser ut.

 

Microsoft kan nog förmodligen inte hjälpa dig eftersom dom inte med säkerhet vet att din Vista är äkta. Elgiganten vet förmodligen att din dator leverats äkta, men har antagligen inte aning om din produktnyckel. Däremot bör HP veta det. Genom att uppvisa ditt inköpskvitto där det ska stå datorns serienummer bör HP kunna ta fram produktnyckeln just för Din dator.

 

Lyckas du inte med det, kontakta konsumentombudsmannen. Du har ju, som tidigare nämnts, reklamationsrätt och att inte ha fått en korrekt (eller kanske inte någon alls) produktnyckel bör anses som en valid reklamationssak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Min HP sa efter 3 års användande helt plötsligt att den hade en utvärderingsversion av Vista.

MS och HP hänvisade till varandra i och med att licenslappen på baksidan var oläsbar.

Klisterlappen med licensen på baksidan var "mekaniskt" utsliten.

 

Men efter att ha gjort en ominstallation från

D:\HP_RECOVERY

har allt fungerat felfritt.

Det tipset fick jag av HP:s support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man köper en "färdiginstallerad" dator brukar det sitta en klisterlapp (äkthetsbevis) med Produktnyckel antingen på hårddiskens chassi eller i någon av de medföljande handböckerna.

 

Om du går in på Kontrollpanelen - System. Står det där att Windows inte är aktiverat kan man där byta produktnyckel (om man nu har en sådan nyckel som fungerar vill säga). Det brukar också följa med en återställningsskiva som man kan köra in för att få "fabriksinställning", men då behöver du ändå produktnyckeln.

 

Vet inte om det är tillåtet att posta den här länken, men testar väl http://www.microsoft...ylang=sv&pg=coa Här kan läsa om äkthetsbeviset och se hur det ser ut.

 

Microsoft kan nog förmodligen inte hjälpa dig eftersom dom inte med säkerhet vet att din Vista är äkta. Elgiganten vet förmodligen att din dator leverats äkta, men har antagligen inte aning om din produktnyckel. Däremot bör HP veta det. Genom att uppvisa ditt inköpskvitto där det ska stå datorns serienummer bör HP kunna ta fram produktnyckeln just för Din dator.

 

Lyckas du inte med det, kontakta konsumentombudsmannen. Du har ju, som tidigare nämnts, reklamationsrätt och att inte ha fått en korrekt (eller kanske inte någon alls) produktnyckel bör anses som en valid reklamationssak.

 

 

tack så mycket, ska försöka ringa dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

 

Jag börjar bli galen, jag har ringt microsoft och de säger att de inte kan hjälpa mig, jag ringer hp istället och sedan babblar de upp med datorns kvitton och att det är en vitvara?

Jag vill verkligen få igång min dator. Min dator heter: Windows Vista Home premium, Compaq presario SR5702SC. Det är en hp dator. Vart ska jag ringa för att få riktig hjälp med just min sort av dator?

 

Snälla jag vill verkligen få igång min dator, om ni undrar vad som är fel på min dator kan ni kolla på min förra tråd.

 

//Linnéa

 

 

 

En snubbe från hp hjälpte mig med problemet, jag fick systemåterstella men är super glad. Det funkar prima nu, TACK för allas hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...