Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internt nätverk LAN


xobust

Rekommendera Poster

hej hej några kompisar ska ha ett lan dom vet inte så mycket om hur man kopplar ihop altsamans men som tur hjälper jag dom.

 

jag behöver lite hjälp med att koppla ihop två rutrar så att alla datorerna kan hitta varandra.

nätverket behöver ej ha internt åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första routern ändrar du inget i.

Den andra kopplar du som switch, se min Nätverksguide, Två routrar/routers > Gemensamt nätverk

 

tack. behöver jag öppna portar i båda rutrarana ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig "lanat", men det bör vara så att du öppnar porten/portarna (mot internet) i den första routern som sitter i modemet för den dator som är spelserver. Den ska då ha en statisk IP-adress. Om anslutning mellan datorerna kan göras med deras namn behöver inte dessa ha statisk IP-adress.

 

Router nr två agerar bara som switch, dvs "grenuttag", och ska inte ha några portar öppna. Alla datorer kommunicerar ju inom nätverket, LAN:et. Däremot kan mjukvarubrandväggen i varje enskild dator behöva öppnas för det lokala nätet. Se mitt exempel för F-Secure i nätverksguiden.

 

Sluligen bör alla datorer vara anslutna med tråd till antingen routern eller switchen för att slippa fördröjningar/störningar som kan uppstå i ett trådlöst nät.

 

Som sagt, jag har aldrig kopplat upp för LAN-spel, så om nån har synpunkter är dessa välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...