Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Med Minnen Har 4gb datorn använder bara 2gb


Bufffe

Rekommendera Poster

Hellu

Köpte dator i fredags byggde ihop den igår men insåg idag att Windows 7 64bit

bara använder 2 GB av totalt fyra det står så här i System: 4,00 GB (1,99 GB går att använda)

Någon som har en aning vad det bror på ?

 

De grejer jag har i datorn:

ASUS P7P55D Premium

MSI GeForce GTX 465 1GB PhysX

Minnena: Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20

 

Mvh Bufffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken färg är det på sloten som minnena sitter i.

Ska var båda i svarta slot

eller

båda i blåa SLOT

 

Båda sitter i blå slott.

Enligt user guide så ska det vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står så här i System: 4,00 GB (1,99 GB går att använda)

Det syftas väl på att du har 1.99GB fritt KVAR att använda (var exakt är det du hämtat siffrorna från?). Win7 och lite annat krafs tar i runda slängar uppåt 2GB på min burk, så det känns inte som något är fel isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det syftas väl på att du har 1.99GB fritt KVAR att använda (var exakt är det du hämtat siffrorna från?). Win7 och lite annat krafs tar i runda slängar uppåt 2GB på min burk, så det känns inte som något är fel isåfall.

 

Siffrorna är ifrån både informationen du får ifrån när du högerklickar på dator och egenskaper, sedan också från aktivitetshanteraren. tror något e lite galet, minnena från min gamla dator ddr2 minnen från hp hade bättre Prestandaklassificering än mina nu ddr3. ( Hade annat modekort till ddr2 ) och kommer ihåg från gamla datorn när jag hade win 7 32bit hade jag 4GB ddr2 så sa datorn att jag bara kunde använda 3,75GB fast det är tydligen normalt för 32bit inte klarade mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lösning på mitt problem ett av minnena satt lite dåligt där av funka bara ett av dom som de skulle. Tack i alla fall för er hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blått verkar ju OK.

Hårdvarufel?

Antag du tar ut ett av minnestickorna i taget, bara kör med en sticka, och ser vad som händer?

Hur mycket minne hittar datorn sedan? (Är en sticka skadad?)

 

Var ytterst försiktig för att undvika statisk elektricitet.

Jag jobbar numera på diskbänken (rostfri plåt) barfota, iförd bomullskläder

Och börjar med att ta i datorn och diskbänen samtidigt och sedan tar jag alltid i diskbänken innan jag rör nått i datorn.

Innan jag blåst minne för 4000kr gjorde jag sånt som att ta ur och sätta in minne liggande på mattan under skrivbordet.

 

Du kan också köra memtest86.

Krånglar memtest garanterat fel i Windows. Krånglar hittar memtest inga fel så kan det tyvärr ändå vara minnesstrul.

Har du ställt in rätt minnesspänning för Kingston minnet i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blått verkar ju OK.

Hårdvarufel?

Antag du tar ut ett av minnestickorna i taget, bara kör med en sticka, och ser vad som händer?

Hur mycket minne hittar datorn sedan? (Är en sticka skadad?)

 

Var ytterst försiktig för att undvika statisk elektricitet.

Jag jobbar numera på diskbänken (rostfri plåt) barfota, iförd bomullskläder

Och börjar med att ta i datorn och diskbänen samtidigt och sedan tar jag alltid i diskbänken innan jag rör nått i datorn.

Innan jag blåst minne för 4000kr gjorde jag sånt som att ta ur och sätta in minne liggande på mattan under skrivbordet.

 

Du kan också köra memtest86.

Krånglar memtest garanterat fel i Windows. Krånglar hittar memtest inga fel så kan det tyvärr ändå vara minnesstrul.

Har du ställt in rätt minnesspänning för Kingston minnet i BIOS?

 

 

Som Jag skrev i inlägget innan så löste sig. Felet var ett av minnena som satt löst. Sjukt bara att datorn registrera 4gb när det var glappiskontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...