Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem äger mailadressen?


christine

Rekommendera Poster

Beroende på domännamn kan man se olika mycket om vem som äger domänen. Är det tex en hotmail/gmail/ymail-adress, så är det i princip omöjligt att ta reda på vem som använder adressen (man kan ju alltid maila och fråga förstås, eller om personen själv gjort sin adress sökbar på tex facebook)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hotmail-adress. En person som använder sig av andras namn... bla mitt, så vill veta vem personen är! (Den lär inte svara om man frågar.) Har försökt söka på facebook, men hittar ingenstans att söka på mailadress där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du får någon träff på din sökning när det så ...

 

Men du söker via sökrutan längst upp.

 

Om du har ett ovanligt namn så är det förmodligen någon du känner. Om du vet vilka andra namn han använder, så kan du söka på namnen på fb för att se om det finns någon gemensam vän och på så sätt hitta ledtrådar, men det är ju ett litet detektivarbete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju det.

 

Personen i fråga har använt sig av mitt smeknamn och en bild på mig när den har pratat med en av mina vänner på msn. Min vän har aldrig lagt till denna personen på sin msn och vet inte alls vem det är.

 

Riktigt läskigt när en okänd uppger att va en själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att de va så... MEN personen som "lånat" min identitet pratade med min vän om sådana saker som inte andra borde veta, så det är riktigt läskigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite sökningar så verkar det som att man kan spåra IP-nr på den person man chattar med i MSN. Postar en länk med ett exempel, men är inte säker på om det stämmer. Isåfall skulle det kunna vara steg 1 i detektivarbetet att be din kompis göra denna spårning nästa gång den här personen kontaktar henne/honom.

Ett IP-nr är dock inte så mycket att gå på i många fall, men kan vara vägledande (ex. kan du ofta få ut ett ungefärligt område som personen befinner sig i, om inte annat så åtminstone vilken stad. Det här vet kanske Mr Andersson bättre än jag)

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080308144019AA2LIst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MSN är det bara IP-adressen till MSN-servern som kan spåras, i alla vad jag kunnat se. Under vissa förutsättningar kan man dock se användarens riktiga IP-adress när man skickar filer i MSN.

 

Ett IP-nr är dock inte så mycket att gå på i många fall, men kan vara vägledande (ex. kan du ofta få ut ett ungefärligt område som personen befinner sig i, om inte annat så åtminstone vilken stad

 

Oftast får man fram staden där operatören har sin förbindelse, i många fall stämmer ju det. Men ibland är det riktigt, riktigt fel, speciellt vid mobila bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...