Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista stannar under ominstallation/återställning


Olgor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efterfrågar tips om hur jag kan lösa detta problem:

Jag har en några år gammal HP Pavilion som efter en systemkrasch behövdes installeras om fullständigt. Jag gjorde detta och större delen av återställningen går bra, men efter omstart av datorn, stannar den vid texten "Windows förbereds för att starta för första gången". Ett antal punkter kommer efter detta och sedan stannar allt upp. Jag har provat nu 4-5 gånger, och VARJE gång stannar den efter exakt samma antal punkter.

 

Jag har provat med allt möjligt (bl a att rätta till ev problem med MBR), men inget verkar hjälpa. Vid genomgång av hårddisken visas inga problem. Någon som har något tips?

 

Hälsningar

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att definitivt skilja mellan mjukvaru och hårdvaruproblem. Testa och starta datorn med en

Exton Maverick DVD

http://linux.exton.net/node/558

laddas hem från här

http://ftp.se.linux.org/distributions/exton/exton-maverick-10.10-1010mb-101025.iso

filen bränns som iso.fil till DVD. Jag bränner alltid DVD med 4ggr hastighet för bra kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova detta, tack för tipset. Nu när du nämner Ubuntu, kom jag att tänka på att jag tidigare har haft en äldre version av Ubuntu installerad på disken och därmed hade jag även GRUB installerad. Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men krävs det något annat än en formatering av disken för att avlägsna GRUB (nu i samband med att jag försöker återställa den)? Kan möjligen GRUB vara en orsak till de problem jag har nu?

 

// Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova detta, tack för tipset. Nu när du nämner Ubuntu, kom jag att tänka på att jag tidigare har haft en äldre version av Ubuntu installerad på disken och därmed hade jag även GRUB installerad. Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men krävs det något annat än en formatering av disken för att avlägsna GRUB (nu i samband med att jag försöker återställa den)? Kan möjligen GRUB vara en orsak till de problem jag har nu?

 

// Göran

Eftersom Windows börjar startas så borde inte Grub spela någon roll, om däremot Windows inte hade påbörjats hade ju Grub varit misstänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för infon, då kan jag utesluta det. Jag har nu provat med att installera Ubuntu istället och det gick bra. Nu har jag dock grafikproblem i Ubuntu (suck...), men det tar jag i ett annat forum.

 

// Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...