Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemkamera eller annat?


Mikael63

Rekommendera Poster

Det börjar närma sig jul..

På önskelistan finns en systemkamera.

Den som önskat är 16 år, gillar att fotografera, hittils mest närbilder.

Eftersom vi i familjen har en Olympus systemkamera tänkte jag på en till sådan, där objektiven passar.

 

Men - det finns ju kameror som ser ut som systemkamera men inte har lösa objektiv. Läste om nån som hade "fantastiska" egenskaper när det gällde närbildsfotografering.

 

Behöver input - varför ska jag välja den ena eller den andra typen? Eller omvänt, varför INTE välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt välja en "riktigt" systemkamera just på grund av valfriheten. Bara för att man gillar närbildsfotografering just nu betyder det inte att man inte vill fotografera annat.

 

Till närbilder är det ju kul med ett schysst macroobjektiv medan man vill ha ett schysst vidvinkelsobjektiv när man fotar schysst arkitektur i gamla stadsdelar med trånga gränder. Eller mycket zoom om man vill sikta in sig på mer avlägsna föremål.

 

Helt enkelt, har du ett schysst hus ligger hela världen framför dina fötter med rätt objektiv.

 

Anledningen till att man vill ha en kompaktkamera brukar vara priset och framförallt smidigheten att ha med den överallt eftersom de oftast är mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det börjar närma sig jul..

På önskelistan finns en systemkamera.

Den som önskat är 16 år, gillar att fotografera, hittils mest närbilder.

Eftersom vi i familjen har en Olympus systemkamera tänkte jag på en till sådan, där objektiven passar.

 

Men - det finns ju kameror som ser ut som systemkamera men inte har lösa objektiv. Läste om nån som hade "fantastiska" egenskaper när det gällde närbildsfotografering.

 

Behöver input - varför ska jag välja den ena eller den andra typen? Eller omvänt, varför INTE välja.

 

En systemkamera med utbytbar optik, självklart!

 

Förr fanns ju kameror där man kunde sköta allt själv med allt vad ljusmätning, bländar och slutartider heter. Minns att jag fick en sådan av min far när jag var 15 bast. Bästa sättet att lära sig plåta på riktigt.

 

Så vill 16-åringen lära sig fotografera från grunden ska du se till att kameran har möjlighet att köras manuellt. Personligen avskyr jag automatik på kamerorna. Stänger alltid av automatiken och kör manuellt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...