Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virus i datorn


lalito

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en acer mini dator utan cd-rom och jag har ingen extern cd-rom och ingen kompis som har det och låna. Har inte win 7 skivan eller bacup cd. När jag startar datorn kommer det franm ett fönster som täcker nästan hela skärmen. Det står Think point, jag kan trycka på safe startup , trycker jag på den alternativ då börjar think poin scanna datorn, under proccesen får jag ett meddelande " database update failed " och vill att jag skall hämta en full version av produkten. Väljer jag att trycka på nej, så fortsätter programet att scanna.När scannen är klart står det att det finns 25 filer infekterade. Den vill att jag skall installera en full version av think point. Men i så fall skall jag betala .

 

Det är allt som dator gör,, kan inte gå in på systemet, inte på fel säkert lägge eller nåt annat.

 

Har nån nåt tips av vad man kan göra.

 

mvh Lalito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns det två alternativ till att komma vidare.

 

1. Efter att Thinkpoint har skannat klart klickar du på menyknappen Settings följt av att du bockar för alternativet Allow unprotected startup, se bilden på sidan http://sunbeltblog.blogspot.com/2010/10/thinkpoint-rogue-has-functioning-menu.html

 

2. Se http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-thinkpoint som går ut på att när du startar datorn och Thinkpoint kommer upp (punkt 3) trycker du inte på någon av knapparna på bakgrunden utan i stället på Ctrl+Alt+Del(ete) för att ta fram Aktivitetshanteraren. Välj fliken Processer (punkt 4) och där letar du reda på filen hotfix.exe som du klickar på (punkt 5) följt av att du klickar på knappen Avsluta process samt godkänner att du vill avsluta processen (punkt 6).

 

Oavsett vilket av alternativen ovan du väljer (eller om nu bara det ena fungerar) behöver du sedan utföra den registerfix som omnämns i punkt 9 i guiden i alternativ 2 samt därefter rensa datorn enligt punkterna därefter. Om du vill ha en översättning av dessa punkter så säg till.

 

När du har rensat enligt guiden bör datorn kontrolleras för att se efter att det inte har smugit sig in någon ytterligare skadlig fil. Återkom om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok alternativ 1 funkar inte.

 

Alt. 2 vad är punkt 9,, efter jag har avslutat procesen med hotfix.exe ...vad gör jag sen ,,vad är punk 9 ??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alternativ 2 fungerade och du har gjort fram till punkt 9 i guiden http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-thinkpoint . Är det rätt uppfattat?

 

9. Ladda ner filen http://download.bleepingcomputer.com/reg/shell.reg Troligen går det inte att ladda ner på den infekterade datorn utan du får antagligen göra det på en frisk dator och föra över den med hjälp av USB-minne, CD etc. till den infekterade datorns skrivbord.

 

10. Dubbelklicka på filen shell.reg och svara Ja/Ok på frågan om du vill tillåta det.

 

11. Spara rkill http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.com på skrivboredet.

 

12. Dubbelklicka på rkill för att köra programmet. Det kan ta en stund innan den har kört klart och dess fönster (huvudsakligen svart) försvinner. Om du får ett meddelande om att rkill är skadlig ignorera det och lämna kvar meddelandet på skrivbordet. Kör rkill några gånger tills det Thinkpoint inte syns till, dock minst 3 gånger.

 

13. Spara MBAMs installationsfil http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/malwarebytes-anti-malware på skrivbordet.

 

14. Avsluta alla program du ser till.

 

15. Kör installationsfilen mbam-setup.exe för att installera MBAM.

 

16. Läs och följ anvisningarna under installationen. Gör inga ändringar av de förvalda inställningarna. Om det kommer upp att MBAM vill att du startar om datorn när installationen tillåt det INTE.

 

17. MBAM startar och du klickar OK på meddelandet om uppdatering.

 

18. På fliken Skanner väljer du "Fullständig skanning" innan du klickar på knappen "Skanna".

 

19. Vänta tills MBAM har sökt igenom datorn. Om du har mycket filer kan det ta ett par timmar.

 

20. Klicka OK på meddelandet om att skanningen är klar.

 

21. Klicka på "Visa resultat".

 

22. Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.

 

23. När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

 

Klistra in loggen som MBAM skapade. Du hittar den på fliken Loggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag har gjort fram till där jag skall skriva explorer.exe, men jag skriver det och trycker på ok , då får jag meddelande "en eller flera filer kunde inte öppnas pga inställningar för internetsäkerhet " .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har infektionen förstört några inställningar i datorns register. Du behöver återställa dem till standardvärdet.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic354090.html/page__st__45 inlägg 48 (numrerade listan) beskriver hur man löser det.

 

När det gäller punkt 1 så hoppas jag att du kan starta hanteringen av användarkonton genom att i Aktivitetshanteraren - Ny aktivitet skriva in nusrmgr.cpl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan starta aktivitetshanterare. Jag skriver nusrmgr.cpl och får meddelande " det går inte att hitta filen nusrmgr.cpl . Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen " . Är det rätt namn jag har ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Jag har skapat en ny användare som administratör och är inne i win 7. Om jag installerar ett nytt antivirus program ( avast ) tar den bort infekterade filer och thinkpoint från systemet ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Avast är särskilt bra på att ta hand om Thinkpoint, utan MBAM är ju bättre. Om du ska kunna använda ditt gamla konto måste du på det kontot köra shell.reg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

 

Är MBAM gratis eller har den några dagar "testa gratis ".

Vad är shell.reg,, hur gör man...Jag har tagit bort mitt gamla användarkonto.

 

punkt 1 och 2 gjort. Härifrån 8 punkt 3 ) fattar jag noll:

 

3. Run regedit

4. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings

5. Right-click -> export to a public folder or root dir

6. Switch back to your original account

7. Remove the the above keys

8. Run the exported .reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit bort ditt gamla konto? Har du inga filer i Mina dokument, favoriter/bokmärken mm som du vill ha kvar?

 

Utan ditt gamla konto blir den punktlistan onödig att göra. Den var ju en av de saker som behövdes göras för att få det kontot att fungera. Shell.reg var det andra.

 

MBAM tar bort skadliga filer det upptäcker gratis för tid och evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade inget jag ville spara på gamla kontot, däremot har jag kvar gästkonto som delade filerna med min gamla konto.

 

När jag höll på att installera MBAM , så ville de att jag skola betala för att ladda klart den.

 

vad är det jag skall göra för at få ordning på datorn,, please help me

 

mvh lalo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kom någonstans där du skulle betala har du klickat på fel ställe på någon webbsida. Vilken sida försöker du ladda ner MBAM från och vad klickar du på för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

jaginstallerade MBAM grattis som du så. Scannade datorn och alla virus är borta. Nu när jag startar datorn så tjuter den tills jag trycker på några olika tangenter då försvinner tjutanden och datorn startar, det ser ut som allt jag provat på fungerar.

Är mbam en antivirusprogram som skyddar datorn eller behöver jag installera en antivirusprogram.

 

Men vad är det för ljud som kommer upp varje gång jag startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte ser till något av thinkpoint längre så kan det finnas skadliga filer kvar i datorn. Datorn bör därför kontrolleras med ytterligare program.

 

Hur långt kommer uppstarten innan det börjar tjuta?

Vad trycker du på för tangenter?

Är du säker på att ljudet inte upphör fast du inte trycker på några tangenter?

Är ett väldigt högt tjutande eller är det mer som en massa pip?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn börjar inte direkt med starten, när jag sätter på datorn kommer det en svart skärm bara med texter, högst upp står det " windown starthanterare "där får jag välja ett OS som jag vill starta med,, men jag har bara ett,, win 7. Alternativ som finns är att jag kan trycka på F8 . Jag trycker på enter då börjar inloggningen till win. Kan man göra nånting så att den sida inte kommer upp. Muspilen på skärmen rör sig inte pilar jag lite på musplattan och pilen höger då börjar muspilen fungera. Då väljer jag det nya användare jag lagt i, har kvar gäst användare. då är jag inne på win. Denna gången tjöt den inte.

Det är en väldigt högt tjutande. Nu har jag startat om den 3 gången och den tjuter inte längre. Skall installera avast och scanna datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett problem till,, kan inte ansluta till trådlös internet fast den är ansluten. Har diagnostiserat för problemet och får svar " anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller-resursen "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag startat om datorn och nu tjuter den igen, den tjöt i ca 1 min och slutade själv och tjuta, efteråt kopplade den direk till win utan den där som kom emellan innan där jag fick välja OS,,kan inte heller ansluta till fast internet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högt och ihållande tjut betyder ofta överhettning. Hur ser det ut med damm i datorn? Men ta inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn från statisk elektricitet.

 

Min gissning är att frågan om Windows mm beror på att Windows inte stängdes av ordentligt via Start - Stäng av.

 

Spara ComboFix på Skrivbordet (för över med hjälp av USB-minne eller liknande): http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/ComboFix.exe

 

Stäng av alla program du ser inklusive antivirusprogram och antispionprogram, men lämna brandväggen på.

Hur? Se http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic114351.html

Kör ComboFix och följ anvisningarna som visas.

Om det kommer upp en fråga om du vill installera återställningskonsolen så svara Ja.

 

VIKTIGT! Klicka inte på ComboFix-fönstret med musen när det körs eftersom så det kan hänga upp sig då.

 

När ComboFix är färdig ska en logg komma upp, klistra in den i ditt svar. Kontrollera att antivirusprogram mm är igång innan du ansluter till internet.

 

Om du får problem med att komma ut på internet:

Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar

högerklicka på din internetanslutning och välj Reparera och/eller starta om datorn.

 

Varning! ComboFix förhindrar automatisk körning av CD, disketter och USB-enheter för att göra det lättare att rensa datorn och skydda datorn mot infektioner i framtiden. Det kan bli problem t ex om datorn har internet via ett USB-modem eller USB-nätverkskort. Säg då till i stället för att köra ComboFix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ut på Internet :Hittar inte i kontrollpanelen " internet anslutningar ".

 

Kör internet felsökning och får svat " anslut tillåts inte av fjärrenheten eller resurser ".

 

Kan jag ladda ner ( spara ) combofix i en annan dator och lägga in den med usb-minne i den datorn med problem. Och installera den. Eller måste jag vara ansluten till internet för att köra combofix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i inlägg 19 kan du föra över ComboFix med hjälp av USB-minne.

 

MBAM är ett antimalware-program, där malware är en förkortning av "malicious software" vilket betyder skadligt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...