Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilkrock


Jumpen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon skinnad mellan att en bil kör in i en bergvägg i 50 kr/h eller krockar med en bil som också den kör 50 km/h ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många år sedan jag läste sånt, men är inte en frontalkrock med en bil som rör sig mot ens egen bil samma sak som att köra in i ett stillastående objekt fast med då med summan av de två bilarnas hastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är inte en frontalkrock med en bil som rör sig mot ens egen bil samma sak som att köra in i ett stillastående objekt fast med då med summan av de två bilarnas hastighet?

Nej, det är ett vanligt missförstånd. Det är ingen skillnad, precis som NoWin säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån skillnad om en bil med krockdeformations-zoner inbyggda i karossen kör i 50 km/h och krockar med ett stenblock med samma massa som rör sig med 50km/h, gentemot 2 identiska bilar som möts med samma hastighet?

 

Ja det är klart att det är samma rörelseenergi i båda fallen, men jag funderar på om inte stenblocket (som inte deformeras) fortsätter längre vid krocken och flyttar bilen?

Fast är det samma rörelseenergi, så blir det väl exakt likadant i båda fallen?

 

---Bil---><---Bil---

--Bil----><--Stenblock----

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån skillnad om en bil med krockdeformations-zoner inbyggda i karossen kör i 50 km/h och krockar med ett stenblock med samma massa som rör sig med 50km/h, gentemot 2 identiska bilar som möts med samma hastighet?

 

Ja det är klart att det är samma rörelseenergi i båda fallen, men jag funderar på om inte stenblocket (som inte deformeras) fortsätter längre vid krocken och flyttar bilen?

Fast är det samma rörelseenergi, så blir det väl exakt likadant i båda fallen?

 

---Bil---><---Bil---

--Bil----><--Stenblock----

 

 

Lika stor rörelseenergi som skall absorberas i båda fallen men i fall2 finns endast en deformationszon så bilen deformeras nog mest i fall 2

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...