Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows brandvägg


bonk1

Rekommendera Poster

Hej !

 

Är det nån som vet hur pass bra windows egna brandvägg är ? Jag har w7.

 

Har haft zonealarm brandvägg och avast som antivirus med har varit ltie problem med datorn så jag tänkte prova något nytt. Just nu kör jag med avg gratis version och sen fundera jag på en annan brandvägg, nån som har någor förslag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla brandväggar hindrar intrång utifrån. Det som skiljer mellan brandväggar är hur bra de är på att stoppa något skadligt som finns i datorn från att komma ut på internet samt om de kommer upp med frågor som ger dig möjlighet att stoppa ett skadligt program från att göra skadliga saker. Brandväggen i Windows 7 ger dåligt skydd i det avseendet.

 

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/ testar brandväggar i detta avseende.

 

Gratis brandväggar med bra komplett skydd är Online Armor Free, Outpost Firewall Free och Comodo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis brandväggar med bra komplett skydd är Online Armor Free, Outpost Firewall Free och Comodo.

 

Jag provade med comodo men det verkar inte funka, kan det vara ngt med att jag har 64 versionen av w7 kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att Comodo ska fungera på 64-bitars Windows, men det kan ju vara någon annan sorts konflikt med något i datorn. Alla datorer är ju olika, så det är bara att pröva något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det nån som vet hur pass bra windows egna brandvägg är? Jag har w7.

Jag vill påstå att den är excellent. Någon annan brandvägg behöves icke.

 

Och då menar jag Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Jag har valt att blockera alla "Utgående anslutningar som inte matchar någon regel" för alla profiler. Därefter har jag skapat "Regler för utgående trafik".

 

Testade med LeakTest, men det blir bara "Unable to Connect". Programmets förklaring till det är att om datorn är ansluten till Internet, så beror det på en rätt inställd brandvägg. Testet kanske är gammalt, men ger nog en bra indikation på säker brandvägg.

post-9397-1290193556,55_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med comodo men det verkar inte funka, kan det vara ngt med att jag har 64 versionen av w7 kanske ?

 

Vad fick du för problem, lite mer axakt?

Kör Comodo på 2 Win 7 x64 datorer, har aldrig haft Comodo bekymmer.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att den är excellent. Någon annan brandvägg behöves icke.

 

Och då menar jag Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Jag har valt att blockera alla "Utgående anslutningar som inte matchar någon regel" för alla profiler. Därefter har jag skapat "Regler för utgående trafik".

 

Testade med LeakTest, men det blir bara "Unable to Connect". Programmets förklaring till det är att om datorn är ansluten till Internet, så beror det på en rätt inställd brandvägg. Testet kanske är gammalt, men ger nog en bra indikation på säker brandvägg.

Dagens skadliga program är betydligt elakare än LeakTest på grc.com, de kan t ex gå direkt in i registret och ställa om inställningarna för Windows-brandväggen eller utföra andra knep för att komma runt brandväggar. http://www.matousec.com/projects/security-software-testing-suite/ länkar till ett betydligt hårdare test. Testresultat på http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php Det testet är dock lite mer avancerat än de mest skadliga programmen som finns just nu så även en brandvägg som inte når upp till de allra högsta nivåerna klarar av att stoppa dagens skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.matousec.com/projects/security-software-testing-suite/ länkar till ett betydligt hårdare test. Testresultat på http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php Det testet är dock lite mer avancerat än de mest skadliga programmen som finns just nu så även en brandvägg som inte når upp till de allra högsta nivåerna klarar av att stoppa dagens skadliga program.

Windows-brandväggen är inte med i testresultaten?

Är den för bra för att ha med? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.matousec....rity-challenge/ testar brandväggar i detta avseende.

 

 

Hej,

Jag kunde inte hitta Windows brandvägg i deras tester?

Däremot så fick Norton Internet Security 2010 dåligt resultat i testen.

Jag kör med NIS 2011, undrar om den är lika kass, var inte med i testen som är 9 månader gammal??

 

Isåfall undrar man ju om det verkligen skall vara bättre att inaktivera NIS 2011-brandvägg och köra med gratisvarianten? Känns konstigt... ;)

Skulle nog vilja se en nyare test...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSTS is designed for Windows XP Service Pack 3 with Internet Explorer 8

Various tests may be compatible with other Windows versions and browsers too, but the functionality is not guaranteed there.

 

Om man kör Windows 7 och inte använder Internet Explorer 8, påverkar det testresultaten i någon riktning?

Isåfall känns det skakigt att förlita sig på en test, för en speciell plattform...

 

Mvh

 

[Edit] Lagt till en rad från testsidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows-brandväggen är inte med i testresultaten?

Är den för bra för att ha med? ;)

Det är åtminstone inte den officiella anledningen. Innan "Proactive Security Challenge" drogs igång för några år sedan drev samma organisation ett enklare läcktest. I det testet var XPs brandvägg med och det fick resultatet 0. Så vitt jag kan se klarar inte heller Windows 7 med brandväggen påslagen för utgående trafik av det första testet:
Autorun1 checks whether a malicious software can ensure its code to be persistent in the system by installing itself into the system registry so that Windows Explorer runs the malware every time the user logs in.
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/level.php?num=1#tests

 

 

Hej,

Jag kunde inte hitta Windows brandvägg i deras tester?

Däremot så fick Norton Internet Security 2010 dåligt resultat i testen.

Jag kör med NIS 2011, undrar om den är lika kass, var inte med i testen som är 9 månader gammal??

 

Isåfall undrar man ju om det verkligen skall vara bättre att inaktivera NIS 2011-brandvägg och köra med gratisvarianten? Känns konstigt... ;)

Skulle nog vilja se en nyare test...

 

Mvh

NIS 2011 är väl ca 2 månader gammalt. Det kommer säkert nya testomgångar med de nya årsmodellerna så småningom. NIS når ju upp till nivå 6 vilket är avsevärt mycket bättre än många andra och som jag skrev ovan tror jag det inkluderar Win7-brandväggen.

 

Symantec och/eller andra antivirusföretag har tidigare gett kommentarer i stil med att deras brandvägg inte behöver klara av högre testnivåer därför att deras antivirusprogram är så bra att det redan har tagit bort de skadliga filerna innan de får chansen att ta sig ut på internet. Andra håller inte med om det resonemanget med tanke på att antivirusprogrammen missar många skadliga program.

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php#vendors-responses

 

SSTS is designed for Windows XP Service Pack 3 with Internet Explorer 8

Various tests may be compatible with other Windows versions and browsers too, but the functionality is not guaranteed there.

 

Om man kör Windows 7 och inte använder Internet Explorer 8, påverkar det testresultaten i någon riktning?

Isåfall känns det skakigt att förlita sig på en test, för en speciell plattform...

 

Mvh

 

[Edit] Lagt till en rad från testsidan

Det är möjligt att själva testprogrammet är beroende av XP och IE8 men jag kan lova dig att skadliga program inte är beroende av att man använder XP eller IE8. Helt klart att det det finns skadliga program som stjäl uppgifter och skickar ut dem på internet eller som laddar ner fler skadliga filer även i datorer med Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att själva testprogrammet är beroende av XP och IE8 men jag kan lova dig att skadliga program inte är beroende av att man använder XP eller IE8. Helt klart att det det finns skadliga program som stjäl uppgifter och skickar ut dem på internet eller som laddar ner fler skadliga filer även i datorer med Windows 7.

Hej,

 

Jag tänkte närmast på om man gör en test i en viss miljö med vissa kriterier och får fram ett testresultat; baserat på dom parametrar som testet utfördes i och sedan tar man ett beslut gällande en annan miljö, baserat på det testresultatet som inte testet täcker in.

 

Tex. enligt testet så får ju en viss brandvägg utmärkta resultat på den plattform det är testat i och om man då tycker att den brandväggen verkar vara nåt att investera i, fast då på Windows 7; finns det inte då risk att man invaggas i en falsk säkerhet? Ja alltså att det kan vara annat då som gör att brandväggen helt plötsligt inte presterar lika bra som i testet.

 

Ja detta är väl lite av hårklyverier och har nog ingen betydelse för en vanlig dödlig.

 

Tack för dina - som alltid professionella - svar. :thumbsup:

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Det skulle väl i så fall vara att Microsoft har satt käppar i hjulet, för någon funktion som ett visst program vill använda sig av, i och med 64-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...